Veel melk drinken niet goed
Het drinken van veel melk kan het risico op prostaatkanker verhogen. En mensen die meer dan twee glazen melk per dag drinken, krijgen niet minder botbreuken dan degenen die minder melk drinken.
Dat betoogt de Amerikaanse voedingswetenschapper prof. Walter Willett vrijdag 23 september in Rotterdam tijdens Lof der Geneeskunst, de publiekslezing van het Erasmus MC.
Vier glazen
De voedingswetenschapper van Harvard School of Public Health en de Harvard Medical School vindt dat voedingsadviesorganisaties voorzichtig moeten zijn met het aanraden van grote hoeveelheden melkproducten. Het Voedingscentrum adviseert drie tot vier glazen melk (450 tot 650 ml) per dag. "Dat lijkt meer schade te geven dan goed te doen."
We moeten melkproducten nu niet ineens helemaal links laten liggen, vindt Willett. "Er zijn ook positieve effecten. De kans op darmkanker kan door melk te drinken juist afnemen."
Bevolkingsstudie
Tijdens Lof der Geneeskunst krijgt het publiek twee lezingen, één door een buitenlandse gast en één door een topwetenschapper van het Erasmus MC. De gratis lezing staat dit jaar in het teken van bevolkingsstudies.
Motor
Willett is al 35 jaar de motor achter een van de grootste Amerikaanse bevolkingsstudies. Daarin wordt gekeken welke verbanden er zijn tussen voeding en gezondheid.
Prof. Bert Hofman, geestelijk vader van de twee grote Rotterdamse bevolkingsstudies (ERGO en Generation R) vertelt wat deze studies tot nu zoal toe hebben opgeleverd.
Live
Lof der Geneeskunst is volgeboekt. De lezing is vrijdag 23 september vanaf 14.30 uur ook live te volgen via internet.
Lees ook het complete persbericht.
gepubliceerd: 22 september 2011