target menu
... / ... / Dementie / Dementie in de media
 

Dementie in de media

Populaire media

Niet alleen wetenschappelijk onderzoek richt zich op dementie en het zo snel mogelijk bereiken van een oplossing. Ook populaire media doen steeds vaker een poging om een dementie in kaart te brengen en bespreekbaar te maken. Een voorbeeld hiervan is de film ‘Still Alice’, over een jonge linguïstiek professor met een erfelijke vorm van de ziekte van Alzheimer. Een ontroerende verfilming van een boek dat geschreven werd door een neurowetenschapper.

Dichter bij huis schreef en bundelde Rotterdamse columnist Hugo Borst onlangs zijn aangrijpende en soms grappige columns over zijn moeder samen tot het boek ‘Ma’. Het debuut kwam binnen op nummer 1 in de bestsellerslijst.

Een intieme documentaire over de familie Mantel, gemaakt door twee jonge studentes van de filmacademie in Utrecht, laat zien hoe het leven is voor het gezin van een jonge patiënt met dementie. De heer Mantel heeft sinds enkele jaren frontotemporale dementie.

Het onderwerp ‘dementie’ wordt ook breder opgepakt. De Vriendenloterij en Alzheimer Nederland hebben de handen in een geslagen en zijn een samenwerking aangegaan. Door mee te doen aan de Vriendenloterij steun je het onderzoek naar dementie. André van Duijn en Linda de Mol namen een grappig filmpje op ter promotie van deze samenwerking.

Wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen omtrent dementie, zowel in de wetenschap als in de media? Like onze facebook - regelmatig posten wij interessante berichten uit het nieuws.