target menu
... / ... / ... / ... / 2017-05 / 'Zorgmonitor is een handige tool'
 

'Zorgmonitor is een handige tool'

Het Academisch Borstkankercentrum Erasmus MC - Havenziekenhuis introduceerde in 2015 de zorgmonitor. Maar wat vinden patiënten van de zorgmonitor? (Ex)borstkankerpatiënten Esther Goud & Joleen Smit en mammacareverpleegkundige Sjane Olsthoorn delen hun ervaringen.

Het woord zegt het al
'Eigenlijk betekent zorgmonitor precies wat het woord al zegt: we monitoren onze patiënten gedurende vijf jaar om te kijken hoe het tijdens de behandeling met hen gaat en hoe het herstel verloopt. Door middel van digitale vragenlijsten kijken we of de zorg aansluit bij de behoefte van die individuele patiënt. Daarmee proberen we de zorg zo persoonlijk mogelijk te maken en waar nodig bij te sturen', aldus Sjane Olsthoorn.

Hoe voel ik me nu echt?
Esther Goud en Joleen Smit hebben beiden een heftig traject achter de rug en vinden de zorgmonitor een prettige tool: 'Ik vind het vooral fijn dat je bewust weer even stilstaat bij je situatie. Hoe voel ik me nu echt en hoe heb ik me de afgelopen periode gevoeld? Er komen ook vragen voorbij waar je helemaal niet bij stilstaat, zoals je financiële situatie of je verzekeringen. Dat zijn van die 'oh ja' vragen, waar je normaal niet zo snel over na zult denken', vertelt Esther Goud.

Bewustwording
Ook Joleen Smit vindt bewustwording erg belangrijk: 'Na ruim een jaar is de zorgmonitor echt een waardevol instrument gebleken. Het keert steeds terug dus het heeft echt een continue waarde. Het heeft mij echt geholpen om bewuster te worden van het proces waar ik in zat en nog steeds in zit.'

Zorgmonitor Esther en Joleen

Joleen Smit & Esther Goud tijdens bijeenkomst Waardegedreven Zorg

Sneller tot de kern
Sjane Olsthoorn ziet het grootste voordeel van de zorgmonitor tijdens haar consulten terug: 'Je komt veel sneller tot de kern in het gesprek en je weet sneller welke mogelijke problemen er zijn. Patiënten hebben zelf al goed nagedacht over wat er wel en niet goed gaat. Het voorkomt dat patiënten zich wat overvallen voelen door de persoonlijke vragen die gesteld worden. De patiënt en zorgverlener zijn allebei beter voorbereid. Je kunt als zorgverlener goed inspelen op de wensen en behoeften van de patiënt. De zorgmonitor zorgt ervoor dat de consulten veel efficiënter zijn.'

Telefonisch benaderd
Joleen Smit beaamt dit: 'Ik heb echt het gevoel dat er veel gedaan wordt met de uitkomsten. De specialist of verpleegkundige komt in de consulten terug op mijn antwoorden. Bovendien werd ik telefonisch benaderd als de uitkomsten daar aanleiding toe gaven. Het is heel persoonlijk.'

Completer
'Er wordt ingezoomd op datgene wat bij jou net even niet goed gaat en er is in één oogopslag duidelijk waar je bijvoorbeeld extra zorg nodig hebt. Tijdens een consult zeg je al snel dat het prima gaat. Neem het onderwerp seksualiteit, dat is best een ding. Zeker als je met je partner op consult, komt zeg je al snel dat het goed gaat. In de vragenlijst wordt er doorgevraagd op verschillende aspecten. De zorgmonitor gaat er dus dieper op in, het is completer', aldus Esther Goud

Is dit normaal?
Wel geeft Esther Goud aan de vergelijking met lotgenoten te missen: 'Toen allebei mijn borsten geamputeerd waren, had ik een bepaald zelfbeeld en vroeg ik me af of ik daarin de enige was. Dat is natuurlijk niet zo, maar ik zou dat graag willen zien of horen. Hoe voelen mijn lotgenoten zich?' Sjane Olsthoorn vertelt dat ze daar op dit moment aan werken: 'We proberen dat in beeld te brengen. Dat doen we nu door middel van een soort spinnenweb. Daarin kan je inderdaad zien wat andere borstkankerpatiënten aan hebben gegeven. Maar we willen ook de 'normaalwaarden' inzichtelijk maken. Wat is nu normaal? Best lastig, maar dat zou wel heel prettig zijn voor onze patiënten.'

Beter voorbereid
Ook geven de dames aan veel beter voorbereid naar een consult te gaan: 'Je denkt goed na over bepaalde klachten die je hebt of hebt gehad en dat vraag je dan sneller aan je dokter. Zonder de zorgmonitor zou je daar misschien niet over nadenken of het gewoon vergeten. Het is in ieder geval erg waardevol voor iedere patiënt', sluiten Esther Goud en Joleen Smit af.

gepubliceerd: 22 juni 2017

Deel deze pagina: