Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Arts van de toekomst leert interactiever

20 juni 2022

Docenten maakten tijdens de Student-docent dagen kennis met een nieuwe onderwijsmethode

Er komt een tiener bij de dokter. Met haar vader. Haar schoolcijfers zijn niet top, maar op sport gaat het eigenlijk goed. Ze is onrustig, zit heen en weer te wippen op haar stoel. De vader is voortdurend aan het woord. Hij zegt te weten wat er met zijn dochter aan de hand is. Volgens hem heeft ze ADHD en hij vraagt de dokter om medicatie.

Kleinschalig en activerend onderwijs

Deze casus werd tijdens de Student-docent dagen op evenementenlocatie Lommerrijk gepresenteerd aan studenten en docenten, die daarna als eerstejaarsstudent zelf aan de slag gingen. Verspreid over twee dagen konden docenten, maar ook studenten kennis maken met Erasmusarts 2030, het nieuwe curriculum van geneeskunde. Met dit curriculum leiden we de artsen van de toekomst op.

In het oude curriculum gaan studenten naar een hoorcollege, waar de docent informatie zendt. In het nieuwe curriculum komt daar verandering in. Er wordt gebruik gemaakt van kleinschalig activerend onderwijs. Aan de hand van casussen leren studenten nieuwe (bio-)medische kennis, en vanuit verschillende perspectieven beantwoorden ze de leervragen.

Case-Based wat?

Dr. Jurgen Damen, huisarts, en Timo Bolt, universitair hoofddocent medische geschiedenis, namen de docenten mee naar het jaar 2023. Het nieuwe curriculum is gestart en de studenten volgen het introductieblok. Eerst krijgen ze een korte introductie waar de casus wordt geïntroduceerd. Daarna komt de gestuurde zelfstudie waarbij het kennisniveau wordt geborgd door Timo. Daarna werken ze samen als een echte studiegroep aan de casus met Jurgen als tutor.

Eerstejaarsstudenten krijgen vanaf dag 1 Case-Based Learning (CBL). Tijdens de Student-docent dagen konden docenten ervaren hoe het is om CBL zelf te volgen en daar kwamen interessante discussies uit. Jurgen Damen: ‘Het enthousiasme onder docenten was groot, ze zien potentie om de interactiviteit tijden de les te verhogen, en belangrijker hoe ze de diversiteit van de studenten kunnen gebruiken met en van elkaar te leren.’

Hoe zit het met de dochter?

Er is een inhoudelijke discussie gevoerd of de dochter nu ziek was of niet aan de hand van de bestuurde stof in de voorbereiding. Het wordt duidelijk dat dit niet zo makkelijk te stellen is. Er worden stappen gemaakt hoe je dit, samen met de patiënte en vader beter vast kan stellen. De deelnemers blijven ook met veel vragen achter, en dat is nu net de bedoeling. Aanzetten tot verder leren. Wel zien de deelnemers dat de dochter op andere momenten nog een keer terug gaat komen op het spreekuur zodat ze verder kunnen werken aan het probleem.

Sfeerbeeld bijeenkomst MFVR