target menu
... / ... / ... / Nieuws / Met GERS een completere student
 

Met GERS een completere student

De EUR start een project waarbij studenten zelf hun onderwijs verdiepen. In het Erasmus MC boekt het soortgelijke project GERS al járen succes.

Masterclasses
Met het programma Students for Students (S4S) biedt de Erasmus Universiteit Rotterdam haar studenten sinds kort de mogelijkheid om het onderwijs te verbeteren. Binnenkort trapt het programma af met het project The Research Group, waar studenten tijdens zelf georganiseerde masterclasses bij verschillende faculteiten kijken hoe zij onderzoek doen.
Gers
Verdiepen
Studenten die onderwijs organiseren om hun vakgebied te verdiepen en te verbreden. Het lijkt nieuw, maar in  het Erasmus MC gebeurt het al 13 jaar. Hoogleraar anatomie Gert-Jan Kleinrensink zette in 2004 het Erasmus Anatomy Research Project (EARP) op, nadat studenten hem hadden gevraagd om verdieping van het anatomie-onderwijs. In de Snijzaal geven EARP-studenten dit anatomieonderwijs inmiddels zelf aan andere geneeskundestudenten.

GERS
EARP is uitgegroeid tot een groot cluster van extra curriculaire activiteiten: voorheen E=MC3 geheten, maar onlangs omgedoopt tot GERS, Genootschap voor Extracurriculaire Rotterdamse Studentenactiviteiten. Kleinrensink en zijn rechterhand Linda Alonso vormen de ondersteunende en adviserende ‘ruggengraat’ van de veertien ‘do it yourself’ verdiepingsonderwijsprojecten die de medische faculteit rijk. 

U Raad
“De initiatiefnemer van S4S, Daniel Sieczkowski, is geneeskundestudent en heeft het idee in de UniversiteitsRaad ter sprake gebracht. De U Raad was enthousiast en is hier op bezoek geweest om te zien hoe wij het doen”, zegt Linda Alonso. De veertien projecten ontvangen per jaar € 500 om activiteiten te organiseren. “Ze proberen die kosten zo laag mogelijk te houden. En dat lukt ook, dankzij local heroes als Liesbeth van Rossum en Markus Klimek, die zich pro deo aan de verdiepingsprojecten committeren.”

Competenties
GERS wordt ondersteund met projectgeld vanuit Koers18. Dat is meer dan terecht, vindt Kleinrensink. Want door het opzetten van extracurriculaire activiteiten ontwikkelen studenten zich beter. “Competenties als organiseren en samenwerken komen in de opleiding geneeskunde mondjesmaat aan de orde, maar zijn volgens het internationaal erkende competentieschema CanMEDS wel onmisbaar voor een goede dokter. Die competenties leer je hier.”

Onmisbaar
De studenten die deelnemen aan EARP zijn in de loop der jaren buitengewoon belangrijk geworden voor het anatomie-onderwijs, weet Kleinrensink. “Die studenten ontwikkelen zich stuk voor stuk tot goede docenten in ons Skillslab en de Snijzaal. We zouden bijna niet meer zonder hen kunnen.”

Carrièreweek
Op 4 november geven enkele projecten van GERS acte de présence in het Onderwijscentrum tijdens de Open Dag voor middelbare scholieren. Op 29 november zijn de projecten vertegenwoordigd tijdens de MFVR Carrièreweek, eveneens in het Onderwijscentrum.

gepubliceerd: 11 oktober 2017.

Deel deze pagina: