target menu
... / ... / ... / Nieuws / Erasmus MC in top 3
 

Erasmus MC in top 3

Het Antoni van Leeuwenhoek, Erasmus MC en UMC Utrecht zijn de drie bekendste ziekenhuizen van Nederland. Dat bericht Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Erasmus MC-complexReputatie
Het Antoni van Leeuwenhoek heeft de sterkste reputatie. Het Amsterdamse kankerinstituut wordt direct gevolgd door het Erasmus MC en UMC Utrecht. Dat blijkt uit de vijfde editie van het Ziekenhuizen Merkenonderzoek, opgesteld door Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Jong merk
Het Erasmus MC is een relatief jong merk, dat in 2002 is geïntroduceerd. In de landelijke rangorde is het Erasmus MC opgeklommen van de derde naar de tweede positie. UMC Utrecht zakte een plaats. Het Havenziekenhuis, waarmee het Erasmus MC hecht samenwerkt, stijgt van 24 naar 20.

Nationale top 10
De rangorde van de sterkste ziekenhuismerken in 2017 (met hun positie in 2015):
1. Antoni van Leeuwenhoek (4)
2. Erasmus MC (3)
3. UMC Utrecht (2)
4. AMC (1)
5. Radboudumc (5)
6. VUmc (6)
7. UMCG (7)
8. LUMC (8)
9. Maastricht UMC+ (12)
10. Oogziekenhuis Rotterdam (13)

Kinderziekenhuizen
Het Erasmus MC-Sophia heeft, net als bij de vorige meting, de beste naam onder de kinderziekenhuizen. Het wordt gevolgd door het Wilhelmina Kinderziekenhuis (Utrecht) en Emma Kinderziekenhuis AMC (Amsterdam). Nieuwkomer in de top 10 van de kinderziekenhuizen is het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie (Utrecht).

Van naam veranderd
Sinds de eerste meting in 2009 is 30% van de ziekenhuizen van naam veranderd. Bij de keuze voor een nieuwe naam spelen interne motieven vaak een hoofdrol, merkt het bureau op. "De waarde van de bestaande merknaam wordt onderschat. Dat is jammer, want het onderzoek laat zien dat het jaren duurt voordat een nieuwe naam is ingeburgerd. Het helpt wanneer je vertrouwen hebt in het ziekenhuis waar je binnenstapt. Dat maakt een ziekenhuisbezoek een minder spannende ervaring. Ook het doorverwijzen door artsen en het werven van personeel verloopt beter met een sterk imago."

Aantal respondenten
Voor dit onderzoek zijn 4.245 respondenten ondervraagd. Elk ziekenhuis is op 38 factoren onderzocht: onderverdeeld in merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid, merkprestatie, groeiverwachting en bezoek (als patiënt of bezoeker).

Zie: het persbericht en ook het nieuwsbericht in het AD.

gepubliceerd: 10 augustus 2017.

Deel deze pagina: