Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Nieuws

Digitaal contact tussen patiënt en arts wordt gewaardeerd

8 oktober 2020

Tijdens de eerste coronagolf is het Erasmus MC-Sophia begonnen met het gebruik van BeterDichtbij: een app waarmee op een eenvoudige en veilige manier contact mogelijk is tussen een patiënt en het behandelteam in het Sophia Kinderziekenhuis. De BeterDichtbij app is gemakkelijk in gebruik voor jong en oud, en een belangrijk communicatiemiddel geworden in onze zorg, helemaal in deze periode met aangescherpte coronamaatregelen.

1000ste patiënt maakt gebruik van BeterDichtbij

Het Erasmus MC-Sophia is als eerste academisch ziekenhuis gestart met de inzet van BeterDichtbij als service naar patiënten. Sinds deze week leggen maar liefst 1000 patiënten (en ouders) hun vragen digitaal voor aan hun arts via BeterDichtbij. Zowel onze patiënten als zorgverleners zijn blij met het gebruik van de app. Dat is te zien aan het stijgende gebruikersaantal ervan, maar ook aan de positieve reacties die we krijgen. We laten daarom ouders van een patiënt en een arts aan het woord over hun ervaringen met BeterDichtbij. 

Mocht u als ouder van een patënt ook geïnteresseerd zijn in het gebruik van BeterDichtbij, informeer hier dan naar bij het behandelteam van uw kind. 

Patiënten waarderen laagdrempeligheid van digitaal contact

Het gebruik van digitale services wordt gewaardeerd door onze patiënten en hun familie. Met de BeterDichtbij app kunnen zij bijvoorbeeld op elk moment van de dag hun vragen en twijfels kwijt aan hun arts, waardoor ze mogelijk gerustgesteld kunnen worden. De ouders van een patiëntje, Bas en Carine Frankema, delen hun ervaring:

“Onlangs heeft onze dochter Wende een harttransplantatie ondergaan in het Erasmus MC-Sophia. Dankzij de BeterDichtbij app hebben wij, ook nu na ontslag uit het ziekenhuis, regelmatig contact met de verpleegkundig specialisten en behandelend arts in het Kinderthoraxcentrum. Bijvoorbeeld als we een vraag hebben over haar medicijngebruik of twijfelen over iets. Dan is het ook fijn dat we een foto kunnen sturen om door het team te laten beoordelen. We krijgen snel antwoord op onze vragen en dat helpt ons als ouders enorm. Het stelt ons gerust. We wonen op anderhalf uur rijden van het Erasmus MC-Sophia en laagdrempelig online contact via een app is daarom ideaal.’’

Artsen krijgen beter inzicht in hun patiënten

Ook bij onze zorgverleners bevalt het gebruik van de app goed. Hanneriek van der Hout is Kinderneuroloog in het Erasmus MC-Sophia en gebruikt de app sinds het begin. Haar jonge patiënten kunnen sindsdien, al dan niet samen met hun ouders of verzorgers, contact leggen met haar via de app. Dat maakt de zorg niet alleen makkelijker, maar geeft haar bovenal ook een beter beeld van haar jonge patiënten thuis die met het gebruik van BeterDichtbij meer regie over hun groei naar zelfstandigheid kunnen krijgen.

“Jongeren met chronische ziekten hebben soms moeite met het groot worden. Deels doordat ouders mogelijk al vanaf jongs af aan de zorgdragen voor hun medische zorg en kinderen daar gewend aan zijn geraakt. Door de jongeren in charge te zetten stimuleer je zelfstandigheid en hoop je op een snellere groei naar zelfstandigheid.” Dit vertelt Hanneriek in een interview, waarin ze ook meer van haar ervaringen deelt over het gebruik van BeterDichtbij. Lees het hele interview op de website van BeterDichtbij. arts-gebruikt-app-voor-patiëntencontact