Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Patiënt als partner

In het Erasmus MC bent u partner in onze zorg. We gaan uit van uw behoeften en mogelijkheden en werken samen met u aan goede zorg. Persoonsgericht, veilig en gastvrij.

Patiënt als partner

Persoonsgerichte zorg

Van Zorgen voor naar Zorgen en samenwerken met u als patiënt en uw naasten. We beslissen zoveel mogelijk samen over uw behandeling, gezondheid en kwaliteit van leven. Goede zorg hangt niet alleen af van de medische resultaten. Maar ook om wat u ervaart als goede uitkomsten van zorg. 

Patiënt als partner betekent dat we 

  • onze zorg, emotionele steun en faciliteiten zoveel mogelijk aanpassen op de persoonlijke waarden, voorkeuren en wensen van u en uw naasten.
  • naast medisch uitkomsten ook de resultaten van zorg meenemen die voor u van belang zijn, zoals kwaliteit van leven.
  • in teams met verschillende zorgverleners binnen en buiten het Erasmus MC samenwerken om onze zorg zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en u daarbij in alles te betrekken. 

Waarom vinden we dit belangrijk?

Uit ervaring en onderzoek blijkt dat patiënten tevredener zijn over de zorg wanneer er aandacht is voor hun persoonlijke waarden, voorkeuren en wensen. Patiënten hebben meer vertrouwen in de gekozen behandeling en zijn meer gemotiveerd om zich aan de afgesproken behandeling te houden.

Door te luisteren naar wat patiënten ervaren als goede zorg, krijgen we meer inzicht in onze gezondheidsuitkomsten en wat daarbij echt bijdraagt aan kwaliteit van leven. Met deze informatie kunnen we onze zorg blijvend verbeteren en aanpassen aan de individuele patiënt.

Wat merkt u ervan?

Wij gaan uit van uw behoeften en wensen in de gesprekken die we met u hebben, maar ook in de faciliteiten die we bieden. U kunt op verschillende momenten tijdens uw zorg aangeven wat voor u belangrijk is.

  • Vragenlijst(en)
    Een aantal behandelteams gebruikt vragenlijsten tijdens het behandeltraject. U vult als voorbereiding op uw polikliniekbezoek een aantal vragen in over hoe het met u gaat en welke vragen u heeft. Uw zorgverlener kan hierdoor uw bezoek zo goed mogelijk voorbereiden en aanpassen op uw persoonlijke situatie. U krijgt een beter beeld van uw gezondheidssituatie en wat er voor u echt toe doet, zowel medisch als persoonlijk.

  • Gesprek met uw zorgverlener – samen beslissen
    In het gesprek met uw zorgverlener krijgt u informatie over de verschillende mogelijkheden voor zorg of behandeling en de voor- en nadelen hiervan. De zorgverlener bespreekt met u wat dit voor u betekent. Samen beslist u wat het beste bij u past. Op basis van onze medische kennis én uw persoonlijke ervaringen en voorkeuren. Uw zorgverlener ondersteunt u hierbij.

    In het Erasmus MC gebruiken we een aantal hulpmiddelen die u kunnen helpen de juiste keuze te maken.
    • Consultkaarten zijn kaarten met daarop in één overzicht alle mogelijke behandelingen. Daarnaast vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen van patiënten. Voor meer informatie kijkt u op consultkaart.nl
    • Keuzehulpen zetten de voor- en nadelen van elke behandeling op een rij. Ze helpen u na te denken over wat voor u echt belangrijk is. Er zijn verschillende keuzehulpen (in de vorm van een folder of digitaal) beschikbaar. Vraag uw zorgverlener om advies.
    • De 3 goede vragen kunt u gebruiken in het gesprek met uw zorgverlener. Het is belangrijk dat u weet welke keuzes u heeft en wat de voor- en nadelen daarvan zijn op korte en op lange termijn. Deze drie vragen helpen u op weg:
      • Wat zijn mijn mogelijkheden?
      • Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
      • Wat betekent dit in mijn situatie?

  • Mijn Erasmus MC
    Om samen te kunnen beslissen is het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent. In Mijn Erasmus MC kunt u uw persoonlijke en medische gegevens zien. U vindt er bijvoorbeeld uw behandelplan, uitslagen van onderzoeken, brieven van uw zorgverleners aan verwijzers en uw medicatieoverzicht. Videoconsulten vinden plaats binnen deze beveiligde omgeving en u vindt er een overzicht van al uw afspraken.

  • Onderzoek naar patiënttevredenheid
    Wat gaat goed en wat kan volgens u beter? Uw mening is onmisbaar voor het verbeteren van onze zorg. Als u hieraan wilt meewerken, sturen wij u af en toe een e-mail met een vragenlijst. Uw antwoorden verwerken wij anoniem. U bent niet verplicht hier aan mee te werken.

Persoonlijk en gastvrij

Persoonsgerichte zorg betekent ook dat we ervoor willen zorgen dat iedereen zich welkom voelt. Door een persoonlijke en gastvrije benadering en een zo prettig mogelijk verblijf.  Dit ziet u terug in onze faciliteiten waarbij wij waar mogelijk ruimte geven aan de persoonlijke behoeften van onze patiënten. In de eenpersoonskamers heeft u meer privacy en kunt u zoveel mogelijk uw eigen ritme aanhouden. Met de patiëntentablet regelt u zelf het licht, de temperatuur en uw maaltijden. Wilt u meer comfort? U kunt een facilitair zorgmedewerker oproepen voor een extra kussen. Met de daktuinen, het vele groen en daglicht willen we bijdragen aan een sneller herstel en een aangenamer verblijf.

Twee vrouwen in gesprek op een eenpersoonskamer

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie? Mailt u naar patientalspartner@erasmusmc.nl

Waardegedreven zorg

Wat is waardegedreven zorg?

Waardegedreven zorg is het samen met de patiënt werken aan de voor hem of haar beste zorg en uitkomsten. Het gaat hierbij niet alleen om klinische resultaten, maar ook om wat patiënten ervaren als goede uitkomsten van zorg, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit van leven. Wat zijn hun persoonlijke behoeften, voorkeuren en waarden? Door hier gericht naar te vragen, willen we ervoor zorgen dat patiënten zelf de regie kunnen nemen over hun behandeling en kwaliteit van leven, ondersteund door onze zorgverleners. 

Hoe werkt waardegedreven zorg in de praktijk?

Uitkomsten bepalen

Alle specialismen die nodig kunnen zijn rond een bepaald ziektebeeld vormen een multidisciplinair team en beschrijven het huidige zorgproces. Samen met de patiënt bepaalt het team welke uitkomsten voor een bepaald ziektebeeld het meest belangrijk zijn. Door deze uitkomsten bij individuele patiënten op verschillende momenten te meten met behulp van vragenlijsten, kun je de zorg afstemmen op hun persoonlijke behoeften, voorkeuren en waarden.

Patiënt is partner in de zorg

Het is belangrijk de patiënt te zien als partner in de zorg. Patiënt en zorgverlener bepalen samen welke zorg en welke uitkomsten passen bij de specifieke situatie van de patiënt. We faciliteren de patiënt bij deze rol. Door inzicht te geven in het ziekteproces en hoe hij of zij zich hierbij voelt. De patiënt krijgt meer de regie over zijn eigen gezondheid en is een volwaardiger gesprekspartner voor het team.

Heleen, patiënt in het Erasmus MC: 'Goed om te zien dat het Erasmus MC de resultaten voor mij als patiënt voorop stelt. Natuurlijk wil iedere arts de zorg continu verbeteren, maar om dat met mij samen te doen en de behandeling op mijn werkelijke belangen in te richten vind ik ontzettend waardevol. Zo maken ze ‘t mogelijk om mijn ziekte, ik heb namelijk borstkanker, op veel méér aspecten dan alleen die rottige tumor te behandelen. Ik voel me echt beter begeleid door deze bredere aanpak en alle kennis die ze van mij en mijn lotgenoten opdoen. Hier werk ik dus graag aan mee.’

Meten en continu verbeteren

De uitkomsten meten we op verschillende momenten voor, tijdens en na een behandeling. Het levert waardevolle informatie op waarmee we waar mogelijk onze behandeling kunnen aanpassen voor de individuele patiënt en ons zorgproces blijvend kunnen verbeteren. Daarnaast krijgen we inzicht in onze zorgresultaten voor de gehele patiëntengroep. We werken met (inter-)nationaal gestandaardiseerde meetinstrumenten. Dit maak het mogelijk om onze resultaten te vergelijken met die van teams in andere centra, van elkaar te leren en te bepalen welke zorg echt bijdraagt aan de kwaliteit van leven van patiënten.

Onze aanpak

Ziekte specifieke vragenlijsten

De zorg in het Erasmus MC richten we steeds meer in volgens de principes van waardegedreven zorg. Inmiddels meten 24 behandelteams in het Erasmus MC ziekte specifieke zorguitkomsten. Deze manier van werken laat duidelijk een verbetering zien in de kwaliteit van zorg. Voor de zorgprofessional én de patiënt. 

In deze film is te zien hoe waardegedreven zorg werkt in de praktijk en wat deze manier van werken ons en onze patiënten oplevert:

Algemene vragenlijsten
Naast de ziekte specifieke vragenlijsten zijn we gestart met het uitsturen van algemene (generieke) vragenlijsten (PROMIS-10) voor uiteindelijk álle behandelteams. Patiënten vullen een aantal vragen in over hun mentale en fysieke gezondheid en algemene kwaliteit van leven. Later voegen we hier ziekte specifieke vragen aan toe.   

In de uitleg animatie voor patiënten vindt u hierover meer informatie.

Uitkomsten bespreken

Het invullen van de vragenlijsten helpt de patiënt zijn gedachten te ordenen en beter voorbereid in gesprek te gaan met de zorgverlener. De zorgverlener ziet in één oogopslag in een overzichtelijk dashboard welke onderwerpen extra aandacht vragen. We bespreken wat er voor de patiënt toe doet, zowel medisch als persoonlijk. Dit maakt het gesprek tussen patiënt en zorgverlener efficiënter en meer volwaardig.

Rob Baatenburg de Jong, hoofd-hals chirurg: Voordat de patiënt de spreekkamer binnenkomt, weten we al hoe het met hem gaat. Door de vragenlijst hebben we een completer beeld. Door de antwoorden samen met de patiënt te bespreken weet de patiënt ook beter wat er speelt. Hiermee verbetert de kwaliteit van het consult.’

Patiënten voelen zich gehoord en ervaren de zorg als positiever wanneer er aandacht is voor wat voor hem of haar echt belangrijk is.

Meer informatie

Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.