Als opleider voor het Sophia Kinderziekenhuis slaat Lisette de brug tussen de praktijk op de werkvloer, de ontwikkelingen in het onderwijs en de visie op leren binnen het Erasmus MC. ‘Ik wil helpen om de vertaalslag te maken van theorie naar praktijk. Wat gebeurt er écht op de afdelingen? En sluit ons onderwijs daar nog goed op aan? We moeten ons als organisatie blijven ontwikkelen én laten zien wat we te bieden hebben.’
Lisette Schoehuizen begon haar loopbaan als oncologie- en hematologieverpleegkundige. Al snel merkte ze dat haar hart sneller ging kloppen van het begeleiden van collega’s en studenten. ‘Ik was op zoek naar een baan waarin ik me kon richten op het grotere geheel: hoe leiden we beter op, wat hebben medewerkers nodig, en hoe kunnen we daarin vernieuwen en verbeteren?’ En die baan vond ze in het Sophia Kinderziekenhuis.
Nieuwe generaties
De werkvloer verandert snel, merkt Lisette. ‘We werken met verschillende generaties, en die hebben andere verwachtingen en leerstijlen. Er is meer behoefte aan werk-privébalans, aan afwisseling, en aan een persoonlijke benadering. Mensen leren nu op andere manieren: digitaal, op maat, op het moment dat het nodig is. Dat vraagt iets van ons onderwijs en van de manier waarop we begeleiden. Blended learning - een combinatie van klassikaal, digitaal en praktijkgericht - wordt steeds belangrijker.’
Ook de arbeidsmarkt speelt mee. ‘Vroeger was je blij als je een baan had. Nu zijn er tekorten, en kunnen mensen kiezen. Het gras lijkt al snel groener. Dat betekent dat wij ons als organisatie moeten blijven ontwikkelen én laten zien wat we te bieden hebben.’
Verbinden, adviseren en vernieuwen
Binnen haar rol adviseert Lisette management en praktijkopleiders over opleidingsvragen. ‘Iedere afdeling heeft één of meerdere praktijkopleiders, maar ik ben het aanspreekpunt voor overstijgende vragen: bijvoorbeeld over specialisaties, accreditatie, of doorstroommogelijkheden voor doktersassistenten en verzorgenden. Samen kijken we hoe we mensen kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling en hoe we intern onderwijs kunnen aanpassen aan de behoeften van nu.’
Klein beginnen
Lisette hoopt dat steeds meer collega’s nieuwsgierig worden naar hun ontwikkelmogelijkheden. ‘Ontwikkelen betekent niet per se dat je een nieuwe baan moet zoeken. Je kunt ook klein beginnen: verdiep je in een specifiek thema, zoals kindermishandeling, of word aandachtsvelder op je afdeling. Ga gewoon eens ergens kijken, bijvoorbeeld bij de buren op een andere afdeling. Je hoeft niet de rest van je leven hetzelfde te doen. Ontwikkeling houdt je scherp, geeft energie, daagt je uit en zorgt dat je blijft groeien. Alles wat je leert, neem je weer mee terug naar je eigen team. En daar wordt iedereen beter van.’
“Ontwikkeling houdt je scherp, geeft energie, daagt je uit en zorgt dat je blijft groeien.”
Ook verder ontwikkelen?
Het Sophia Kinderziekenhuis zet de komende jaren volop in op de ontwikkeling van verpleegkundigen. Door bijvoorbeeld een periode mee te draaien op een andere afdeling kun je jouw kennis verbreden, ontdekken wat bij je past én groeien in je vak. Flexibele inzet en ontwikkeling geeft jou meer regie over je loopbaan en zorgt voor betere samenwerking tussen afdelingen. Benieuwd wat er mogelijk is? Bespreek je wensen met een van onze recruiters. Die kan samen met jou kijken naar de volgende stap.