Over een (mogelijke) calamiteit
Wat is het?
Onze medewerkers zetten zich elke dag in om zo goed mogelijke zorg te bieden. Toch komt het wel eens voor dat er iets niet goed gaat. Door zo’n gebeurtenis kan er schade ontstaan bij de patiënt. In ernstige gevallen kan dit zelfs leiden tot het overlijden van de patiënt. Zo’n ernstige gebeurtenis noemen we een ‘calamiteit’. Bij een calamiteit is de kwaliteit van de zorg dus niet goed genoeg geweest.
Als wij denken dat een gebeurtenis misschien een calamiteit is, stellen we een onderzoek in. Dit noemen we het calamiteitenonderzoek. Een speciale onderzoeksgroep gaat dan kijken wat er precies is gebeurd. Tijdens het onderzoek noemen we de gebeurtenis een 'mogelijke calamiteit'. We weten dan namelijk nog niet zeker of de gebeurtenis een calamiteit is.
Als wij denken dat een gebeurtenis misschien een calamiteit is, stellen we een onderzoek in. Dit noemen we het calamiteitenonderzoek. Een speciale onderzoeksgroep gaat dan kijken wat er precies is gebeurd. Tijdens het onderzoek noemen we de gebeurtenis een 'mogelijke calamiteit'. We weten dan namelijk nog niet zeker of de gebeurtenis een calamiteit is.
Over het onderzoek
Waarom doen we onderzoek?
Wij vinden het belangrijk om te weten wat er is gebeurd. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt. Op deze manier proberen wij onze zorg te verbeteren.
Daarnaast moeten wij verplicht (mogelijke) calamiteiten melden. Dit staat namelijk in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). We melden dit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De IGJ staat los van het Erasmus MC. Ook als wij twijfelen of de gebeurtenis een calamiteit is, maken wij melding bij de IGJ.
Daarnaast moeten wij verplicht (mogelijke) calamiteiten melden. Dit staat namelijk in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). We melden dit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De IGJ staat los van het Erasmus MC. Ook als wij twijfelen of de gebeurtenis een calamiteit is, maken wij melding bij de IGJ.
Wie doen het onderzoek?
Het onderzoek wordt gedaan door een onderzoeksgroep. Deze groep bestaat uit 4 of 5 mensen:
- 2 (en soms 3) zorgverleners in het Erasmus MC. Ze zijn bijvoorbeeld artsen of verpleegkundigen. Ze zijn ook opgeleid om calamiteitenonderzoek te doen. Deze personen werken nooit op de afdeling waar de mogelijke calamiteit heeft plaatsgevonden.
- 2 medewerkers van de afdeling 'Kwaliteit en Patiëntenzorg' van het Erasmus MC. Ze zijn geen medische zorgverleners, maar speciaal opgeleid om calamiteitenonderzoek te doen.
Wat gebeurt er tijdens het onderzoek?
Het totale onderzoek duurt ongeveer 12 weken. Om er precies achter te komen wat er is gebeurd tijdens de (mogelijke) calamiteit, gaat de onderzoeksgroep praten met de mensen die betrokken waren. Dus met u en met het medisch team. U bepaalt zelf of u met ons in gesprek wilt gaan. We stellen uw medewerking erg op prijs.
Na de gesprekken schrijft de onderzoeksgroep een rapport. Deze sturen we naar de IGJ. Zodra dit is gebeurd, laten we dit aan u weten. Na ongeveer 4 weken geeft de IGJ een reactie. Er kunnen 3 dingen gebeuren:
Als wij een reactie van de IGJ hebben ontvangen, nemen we weer contact met u op. Dan maken we een afspraak om de resultaten van het onderzoek te bespreken. Dit is niet verplicht.
Na de gesprekken schrijft de onderzoeksgroep een rapport. Deze sturen we naar de IGJ. Zodra dit is gebeurd, laten we dit aan u weten. Na ongeveer 4 weken geeft de IGJ een reactie. Er kunnen 3 dingen gebeuren:
- De IGJ keurt het rapport van het onderzoek goed.
- De IGJ stelt extra vragen over het onderzoek, zodat ze het beter kunnen beoordelen.
- De IGJ besluit een eigen onderzoek te gaan doen.
Als wij een reactie van de IGJ hebben ontvangen, nemen we weer contact met u op. Dan maken we een afspraak om de resultaten van het onderzoek te bespreken. Dit is niet verplicht.
Meewerken aan het onderzoek
Het gesprek
Als u besluit mee te werken aan het onderzoek, komen er twee medewerkers van de onderzoeksgroep met u praten. We voeren dit gesprek het liefst bij u thuis. Deze medewerkers zijn de voorzitter en de kwaliteitsadviseur. Tijdens dit gesprek bespreken we verschillende dingen:
- We leggen uit hoe het proces van het onderzoek er precies uitziet.
- U vertelt uw kant van het verhaal. Dit is het belangrijkste deel van het gesprek.
- U kunt vragen stellen over de behandeling. Wij bespreken deze vragen dan met het medisch team.
Uw gegevens
De informatie die u vertelt tijdens het gesprek is vertrouwelijk. Uw naam staat dus niet in het rapport. Uw gegevens zijn alleen bekend bij de onderzoeksgroep.
Bespreken van de resultaten
Wij vinden het belangrijk om u goed en eerlijk te informeren over het resultaat van het onderzoek. We plannen daarom graag een eindgesprek met u, als het onderzoek is afgelopen. Dit gesprek vindt plaats in het Erasmus MC. Er zijn verschillende mensen aanwezig:
Als u het hele rapport wilt, kunt u dat aangeven. Houd er rekening mee dat dit rapport niet is geschreven voor patiënten, naasten of nabestaanden. Als u het hele rapport wilt lezen, kunt u dit het beste samen doen met iemand die medische kennis heeft.
- de voorzitter van de onderzoeksgroep
- de kwaliteitsadviseur
- de hoofdbehandelaar en/of een andere zorgverlener van het medisch team
- u mag zelf kiezen welke zorgverlener dit is
- de resultaten van het onderzoek
- de conclusie van het onderzoek
- de maatregelen die het Erasmus MC in het vervolg gaat nemen
- de reactie van de IGJ
Als u het hele rapport wilt, kunt u dat aangeven. Houd er rekening mee dat dit rapport niet is geschreven voor patiënten, naasten of nabestaanden. Als u het hele rapport wilt lezen, kunt u dit het beste samen doen met iemand die medische kennis heeft.
Niet tevreden?
Klacht indienen
Bent u na het onderzoek niet tevreden en wilt u een klacht indienen? Vul dan het online klachtenformulier in. Dit kunt u ook doen als u een vergoeding wilt voor de schade die is ontstaan. Dan kunt u het Erasmus MC aansprakelijk stellen voor de calamiteit.
Via deze link, leest u meer informatie over hoe u de klacht kunt indienen: Https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/klachtenopvang-enklachtenbemiddeling
Via deze link, leest u meer informatie over hoe u de klacht kunt indienen: Https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/klachtenopvang-enklachtenbemiddeling
- Let op: Geef in het klachtenformulier aan dat er een calamiteitenonderzoek is geweest. Dit kunt u doen door het te vermelden bij ‘gegevens melding’.
Juridisch vervolgtraject
Soms komen we er samen niet uit. Bijvoorbeeld als u een schadevergoeding wilt. Het kan zo zijn dat er dan een juridisch vervolgtraject ontstaat. Maar dit is niet altijd het geval.Contact
Vragen?
Heeft u nog vragen na het lezen van deze informatie? Neem dan contact met ons op:
- Bel naar: 06 21 000 421
- Of mail naar: tripod@erasmusmc.nl