Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Patiëntenfolder

Onderzoek na een (mogelijke) calamiteit

Informatie voor patiënten, naasten of nabestaanden

U leest dit omdat u bent betrokken bij een (mogelijke) calamiteit. Wij vinden dit erg vervelend. Hier leest u meer over het onderzoek dat we doen na een (mogelijke) calamiteit.

Download PDF

Over een (mogelijke) calamiteit

Wat is het?

Onze medewerkers zetten zich elke dag in om zo goed mogelijke zorg te bieden. Toch komt het wel eens voor dat er iets niet goed gaat. Door zo’n gebeurtenis kan er schade ontstaan bij de patiënt. In ernstige gevallen kan dit zelfs leiden tot het overlijden van de patiënt. Zo’n ernstige gebeurtenis noemen we een ‘calamiteit’. Bij een calamiteit is de kwaliteit van de zorg dus niet goed genoeg geweest.

Als wij denken dat een gebeurtenis misschien een calamiteit is, stellen we een onderzoek in. Dit noemen we het calamiteitenonderzoek. Een speciale onderzoeksgroep gaat dan kijken wat er precies is gebeurd. Tijdens het onderzoek noemen we de gebeurtenis een 'mogelijke calamiteit'. We weten dan namelijk nog niet zeker of de gebeurtenis een calamiteit is.

Over het onderzoek

Waarom doen we onderzoek?

Wij vinden het belangrijk om te weten wat er is gebeurd. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het niet nog een keer gebeurt. Op deze manier proberen wij onze zorg te verbeteren.

Daarnaast moeten wij verplicht (mogelijke) calamiteiten melden. Dit staat namelijk in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). We melden dit bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De IGJ staat los van het Erasmus MC. Ook als wij twijfelen of de gebeurtenis een calamiteit is, maken wij melding bij de IGJ.

Wie doen het onderzoek?

Het onderzoek wordt gedaan door een onderzoeksgroep. Deze groep bestaat uit 4 of 5 mensen:
  • 2 (en soms 3) zorgverleners in het Erasmus MC. Ze zijn bijvoorbeeld artsen of verpleegkundigen. Ze zijn ook opgeleid om calamiteitenonderzoek te doen. Deze personen werken nooit op de afdeling waar de mogelijke calamiteit heeft plaatsgevonden.
  • 2 medewerkers van de afdeling 'Kwaliteit en Patiëntenzorg' van het Erasmus MC. Ze zijn geen medische zorgverleners, maar speciaal opgeleid om calamiteitenonderzoek te doen.


Wat gebeurt er tijdens het onderzoek?

Het totale onderzoek duurt ongeveer 12 weken. Om er precies achter te komen wat er is gebeurd tijdens de (mogelijke) calamiteit, gaat de onderzoeksgroep praten met de mensen die betrokken waren. Dus met u en met het medisch team. U bepaalt zelf of u met ons in gesprek wilt gaan. We stellen uw medewerking erg op prijs.

Na de gesprekken schrijft de onderzoeksgroep een rapport. Deze sturen we naar de IGJ. Zodra dit is gebeurd, laten we dit aan u weten. Na ongeveer 4 weken geeft de IGJ een reactie. Er kunnen 3 dingen gebeuren:
  • De IGJ keurt het rapport van het onderzoek goed.
  • De IGJ stelt extra vragen over het onderzoek, zodat ze het beter kunnen beoordelen.
  • De IGJ besluit een eigen onderzoek te gaan doen.
Als de IGJ besluit om extra vragen te stellen of een eigen onderzoek te doen, heeft dit geen gevolgen voor u. De IGJ zal nooit extra vragen aan u stellen. Ze stellen de vragen alleen aan het Erasmus MC.

Als wij een reactie van de IGJ hebben ontvangen, nemen we weer contact met u op. Dan maken we een afspraak om de resultaten van het onderzoek te bespreken. Dit is niet verplicht.

Meewerken aan het onderzoek

Het gesprek

Als u besluit mee te werken aan het onderzoek, komen er twee medewerkers van de onderzoeksgroep met u praten. We voeren dit gesprek het liefst bij u thuis. Deze medewerkers zijn de voorzitter en de kwaliteitsadviseur. Tijdens dit gesprek bespreken we verschillende dingen:
  • We leggen uit hoe het proces van het onderzoek er precies uitziet.
  • U vertelt uw kant van het verhaal. Dit is het belangrijkste deel van het gesprek.
  • U kunt vragen stellen over de behandeling. Wij bespreken deze vragen dan met het medisch team.
Na ongeveer 2 weken krijgt u een e-mail met een verslag van het gesprek. Dit is de eerste versie. U kunt nog reageren op het verslag door opmerkingen te plaatsen. Let op: we vragen u altijd een reactie te geven op het verslag. Ook als u geen opmerkingen heeft, vragen we u dit aan te geven. Het verslag wordt een onderdeel van het onderzoek.

Uw gegevens

De informatie die u vertelt tijdens het gesprek is vertrouwelijk. Uw naam staat dus niet in het rapport. Uw gegevens zijn alleen bekend bij de onderzoeksgroep.

Bespreken van de resultaten

Wij vinden het belangrijk om u goed en eerlijk te informeren over het resultaat van het onderzoek. We plannen daarom graag een eindgesprek met u, als het onderzoek is afgelopen. Dit gesprek vindt plaats in het Erasmus MC. Er zijn verschillende mensen aanwezig:
  • de voorzitter van de onderzoeksgroep
  • de kwaliteitsadviseur
  • de hoofdbehandelaar en/of een andere zorgverlener van het medisch team
  • u mag zelf kiezen welke zorgverlener dit is
We bespreken de volgende dingen:
  • de resultaten van het onderzoek
  • de conclusie van het onderzoek
  • de maatregelen die het Erasmus MC in het vervolg gaat nemen
  • de reactie van de IGJ
Na het gesprek krijgt u een schriftelijke samenvatting van het uiteindelijke rapport. Ook krijgt u de reactie van de IGJ.

Als u het hele rapport wilt, kunt u dat aangeven. Houd er rekening mee dat dit rapport niet is geschreven voor patiënten, naasten of nabestaanden. Als u het hele rapport wilt lezen, kunt u dit het beste samen doen met iemand die medische kennis heeft.

Niet tevreden?

Klacht indienen

Bent u na het onderzoek niet tevreden en wilt u een klacht indienen? Vul dan het online klachtenformulier in. Dit kunt u ook doen als u een vergoeding wilt voor de schade die is ontstaan. Dan kunt u het Erasmus MC aansprakelijk stellen voor de calamiteit.

Via deze link, leest u meer informatie over hoe u de klacht kunt indienen: Https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/klachtenopvang-enklachtenbemiddeling
  • Let op: Geef in het klachtenformulier aan dat er een calamiteitenonderzoek is geweest. Dit kunt u doen door het te vermelden bij ‘gegevens melding’.
Wij raden u aan om de resultaten van het onderzoek af te wachten, voordat u een klacht indient. Meestal geeft het onderzoek antwoorden op uw vragen en neemt het Erasmus MC goede maatregelen.

Juridisch vervolgtraject

Soms komen we er samen niet uit. Bijvoorbeeld als u een schadevergoeding wilt. Het kan zo zijn dat er dan een juridisch vervolgtraject ontstaat. Maar dit is niet altijd het geval.

Contact

Vragen?

Heeft u nog vragen na het lezen van deze informatie? Neem dan contact met ons op:
  • Bel naar: 06 21 000 421
  • Of mail naar: tripod@erasmusmc.nl