Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Verhaal

Patiëntinspraak in het Erasmus MC: Arthur vertegenwoordigt patiënten in het kwaliteitsoverleg

8 januari 2024

In het Erasmus MC denken patiënten op allerlei plekken mee over de zorg. Iemand die dit als geen ander weet is Arthur van der Molen. Hij is actief deelnemer van het patiëntpanel en sluit daarnaast aan bij het overleg van de commissie Kwaliteit als patiëntvertegenwoordiger. Daar deelt hij zijn persoonlijke ervaringen met de zorg in het Erasmus MC. ‘Ik vind het belangrijk dat ze ook de stem van de patiënt horen’

Ondanks zijn chronische ziekte, zit Arthur niet stil. Hij werkt als onderzoeker bij de Hogeschool Rotterdam, volgt verschillende cursussen over data science en denkt daarnaast ook nog mee over de zorg in het Erasmus MC. Zelf komt hij regelmatig in het ziekenhuis vanwege chronische longfibrose. Zijn ervaringen deelt hij in het digitale patiëntpanel en binnen het zeswekelijkse overleg van de commissie Kwaliteit.   

Vacature 

In de commissie Kwaliteit bespreekt een afvaardiging vanuit de organisatie (zoals artsen, verpleegkundigen, afdelingshoofden en lid Raad van Bestuur) hoe ze de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis kunnen verbeteren. Arthur is als enige patiënt aanwezig bij dit overleg, en zorgt ervoor dat het patiëntenperspectief wordt meegenomen in de besluitvorming. Hij kwam bij het overleg via een officiële sollicitatieprocedure: ‘Toen ik de vacature voor een patiëntvertegenwoordiger voorbij zag komen voelde ik mij direct aangesproken. Ik doe zelf al jaren onderzoek binnen de zorg en kom al heel lang als patiënt in het Erasmus MC, dat sloot goed aan op het gezochte profiel.’

Arthur van der Molen

Verbeterpunten  

Inmiddels is Arthur al een jaar actief bij het overleg. Hoewel hij grotendeels tevreden is over de zorg in het Erasmus MC, ziet hij als patiënt ook verbeterpunten. Hij pleit voor meer uitlegvideo’s, de mogelijkheid voor patiënten om zelf afspraken in te kunnen plannen, en meer informatie over wachttijden. ‘Wat zou het mooi zijn als ik via een app kan zien hoe lang de wachttijd bij de bloedafname is. Dan plan ik gewoon een ander moment in om te gaan.’ 

Vragenlijsten en patiëntpanel  

Arthur adviseert anderen die mee willen denken over de zorg om zich aan te melden voor het digitale patiëntpanel. Hier kunnen patiënten op een laagdrempelige manier hun mening geven, zowel via vragenlijsten als via online groepsgesprekken. Ook Arthur doet al jaren mee aan deze online panels: ‘Er komt elke keer een ander onderwerp aan bod, zoals telefonische bereikbaarheid, lotgenotencontact, en de nieuwe patiëntenapp’

Niet voor de bühne 

In een complexe organisatie als het Erasmus MC kosten veranderingen tijd, beaamt Arthur. Toch merkt hij dat medewerkers zijn inbreng waarderen en dat er elke dag wordt gewerkt aan betere zorg. Arthur: ‘Ze doen hier niet aan window dressing. Verbeteringen zijn niet voor de bühne, maar om een verschil te maken voor patiënten.’

______________________________________________________________________________________________________________

Deel uw mening

Het Erasmus MC hecht waarde aan uw ervaringen en inzichten. Samen streven we naar een de best mogelijke zorg. Wilt u ook meedenken over onze zorg? Meld u dan aan voor het online patiëntpanel. U vindt het aanmeldformulier en meer informatie op de webpagina over het digitale patiëntpanel. Voor vragen kunt u mailen naar patientpanel@erasmusmc.nl

Lees meer over hoe patiënten meedenken in het Erasmus MC op de pagina 'Uw mening telt'