Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen bij het Erasmus MC. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op via het contactformulier van het Patiënt Service Centrum.

Heeft het Erasmus MC mijn verwijzing ontvangen?

Het Erasmus MC ontvangt automatisch een digitale verwijsbrief van uw huisarts of andere medisch specialist. U hoeft ons niet zelf te bellen om een afspraak te maken. 

Wij gaan uw verwijzing eerst beoordelen. Als wij vinden dat het Erasmus MC u de best passende zorg kan bieden, dan nodigen wij u uit voor een afspraak op onze polikliniek. U ontvangt in dat geval binnen enkele dagen informatie over de afspraak van ons. 

Als wij denken dat het Erasmus MC voor u niet de juiste plek is voor verder onderzoek of behandeling, dan informeren wij uw verwijzer hierover. U kunt daarna met uw (huis)arts overleggen over het vervolg, zoals een verwijzing naar een ander ziekenhuis. U hoeft ons dus niet zelf te bellen om een afspraak te maken.
 

Waar kan ik informatie over mijn afspraak vinden?

U vindt alle informatie over uw afspraak in Mijn Erasmus MC, uw online patiëntenportaal.

In Mijn Erasmus MC staat de dag en het tijdstip van uw afspraak, en welke voorbereiding hiervoor nodig is. Denk aan bloedprikken, medicijngebruik of het lezen van een patiëntenfolder. Log in met uw DigiD om uw volledige afsprakenbrief te lezen.

Hoe kan ik een afspraak maken, wijzigen of annuleren?

Lees hiervoor de informatie op ‘Uw afspraak in het Erasmus MC’, of kijk voor uw kind op de pagina ‘Afspraak in het Erasmus MC Sophia’ 

Waar kan ik terecht voor informatie over medicatie?

U kunt terecht bij de Poliklinische Apotheek Erasmus MC met vragen over medicatie.

Hoe kom ik aan mijn (herhaal)medicatie?

U kunt medicatie ophalen bij de Poliklinische Apotheek Erasmus MC. Herhaalmedicatie kunt u aanvragen via ons online formulier voor herhaalrecepten

Waar vind ik informatie voor verwijzers?

Bent u een verwijzer en heeft u een vraag over de verwijzing van uw patiënt? Kijk dan op onze website voor verwijzers.

Hoe kan ik wijzigingen in mijn persoonlijke gegevens doorgeven?

U kunt uw persoonlijke gegevens online wijzigen via Mijn Erasmus MC of dit in het ziekenhuis doen bij de receptie.

Waar kan ik mijn idee, wens of klacht kwijt?

U kunt ideeën en wensen doorgeven bij het Patiënt Service Centrum. Klachten kunt u kwijt bij de klachtenopvang.

Hoe kan ik mijn medische gegevens opvragen?

In Mijn Erasmus MC kunt u uw medische gegevens inzien. 

Wilt u andere informatie ontvangen die niet in Mijn Erasmus MC staat? Doe dan bij ons een aanvraag voor een kopie uit uw medisch patiëntendossier.  

Heeft u hulp nodig bij het opvragen? Neem dan contact op met het Patiënt Service Centrum

Kan ik een second opinion (tweede mening) krijgen? Hoe werkt dat?

Twijfelt u over een diagnose of behandeling, dan kunt u een second opinion aanvragen. Wilt u een second opinion? Bel dan naar de polikliniek om een afspraak te maken. 

Lees hier meer over de mogelijkheid van een second opinion.

Wanneer is mijn operatie?

In Mijn Erasmus MC leest u wat de stand van uw toekomstige operatie of opname is. 

Wat betekent de status van uw opname?

  • Wachtlijst: betekent dat uw opname nog niet direct ingepland wordt. U staat hiervoor op een wachtlijst. Uw arts heeft dit met u besproken. 
  • Inplannen: betekent dat wij uw opname gaan inplannen. De datum van opname is nog niet bekend en daarom nog niet ingevuld. De medewerkers van de (poli)kliniek weten uw opnamedatum ook nog niet, het heeft geen zin om hierover te bellen. 
  • Opgeroepen: betekent dat wij uw opname hebben ingepland. U ziet uw opnamedatum en opnametijd staan. Het tijdstip of de dag van uw opname kan nog wijzigen als er een spoedgeval tussenkomt.