Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Acht vragen aan PO-docent Britt Vegting

6 oktober 2025

PhD’er Britt Vegting gaf vorig jaar voor het eerst projectonderwijs (PO) aan geneeskundestudenten. Dat beviel zo goed dat ze zich dit jaar weer heeft aangemeld. In acht vragen vertelt ze wat haar verraste, hoe ze het combineerde met haar werk en waarom ze het iedereen kan aanraden.

Wat doet een PO-docent?  

‘Je begeleidt een groep van 5 à 6 studenten een maand lang bij een project. Mijn studenten onderzochten bijvoorbeeld of schermtijd invloed heeft op hoeveel stappen je zet. Hierover schreven ze een wetenschappelijk artikel en gaven ze een presentatie. Niet alle projecten zijn gericht op onderzoek, er zijn ook meer maatschappelijke projecten. Als docent bewaak je de voortgang en ondersteun je de studenten.’ 

‘Ik had dit onderwijs zelf ook wel willen krijgen als student’

Hoe was het om te werken met studenten?  

‘In het begin spannend, omdat alles nieuw was en ze zo jong waren. Maar de studenten bleken heel zelfstandig en gemotiveerd. Het was leuk om te zien hoe ze zich in korte tijd ontwikkelden en dat ze steeds enthousiaster werden over het doen van onderzoek.’ 

Wat heeft je verrast aan het docentschap?  

‘Hoe bewust studenten bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling en hoe ze elkaar daarbij helpen. Dat komt denk ik door het competentie-gerichte onderwijs. Zo maken studenten aan het begin van het project afspraken over hun samenwerking. Wil iemand zijn leiderschapskwaliteiten ontwikkelen? Dan krijgt die de voorzittersrol. Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe ze daarmee bezig waren. Dat had ik zelf als student ook wel willen leren.’ 

Moet je geneeskunde hebben gestudeerd om PO-docent te worden?  
‘Nee hoor, de PO-docenten hadden heel verschillende beroepen en leeftijden. Voorwaarde is wel dat je een bachelordiploma hebt in een gezondheidsgerelateerd vakgebied. Toch gaat het als PO-docent niet om je vakkennis: jij bent er om het proces te begeleiden, voor inhoudelijke vragen kunnen studenten naar andere experts.’  

Word ook PO-docent! Lees hier meer

Hoeveel tijd kost het?  

‘Een project duurt vier weken en kost zo’n 16 uur per week, inclusief voorbereidingstijd. Ik vond het goed te doen, zeker omdat het tijdelijk is.’  

Was dit te combineren met je promotieonderzoek?  

‘Ja. Je stelt vooraf een contract op met je baas, die compensatie krijgt voor de uren die je besteedt aan het projectonderwijs. Ik kreeg hier gelukkig voldoende ruimte voor.’ 

Kreeg je voldoende ondersteuning?  

‘Zeker! Vooraf kregen we een training over het begeleiden van een groep studenten en over het evalueren en waarderen volgens het nieuwe curriculum. Ook krijg je een duidelijk stappenplan mee en is er bij de eerste les een docent Medische Psychologie aanwezig ter ondersteuning. Daarnaast waren er tussendoor meerdere contactmomenten en was er altijd iemand die je kon helpen. Het zit echt goed in elkaar.’ 

Waarom heb je je opnieuw aangemeld als PO-docent?  

‘Omdat het me veel voldoening gaf om te zien wat studenten in korte tijd kunnen bereiken. Daarnaast is het goed te combineren met mijn eigen werkzaamheden en leer ik er veel van: over lesgeven, begeleiden en geduld hebben. Dus: als je de kans krijgt, zou ik het zeker doen!’