Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Één jaar Erasmusarts 2030: ‘goed uit de startblokken’

11 november 2025

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: afgelopen jaar is de nieuwe bacheloropleiding Geneeskunde, Erasmusarts 2030, van start gegaan. Een volledig nieuw curriculum, met nieuwe onderwijsvormen, andere wijze van toetsen en nieuwe docentrollen. Kamran Ikram en Gijs Elshout vertellen hoe het jaar is gegaan: ‘We zijn trots op waar we nu staan.’

‘We zijn goed uit de startblokken gekomen’, deelt zowel opleidingsdirecteur Geneeskunde Kamran Ikram als programmadirecteur bachelor Geneeskunde Gijs Elshout. ‘We hebben enorme grote veranderingen doorgevoerd, zowel op inhoud als op onderwijsvormen. Natuurlijk was het voor alle betrokkenen, docenten en onderwijsondersteuning soms hard doorwerken met strakke deadlines, maar het is ons wel gelukt om mooi onderwijs neer te zetten.’ 

Studenten zijn positief  

‘Het is gelukt om de nieuwe onderwijsvormen goed neer te zetten. Denk aan het nieuwe Casusgestuurd Onderwijs (CGO), Projectonderwijs en VIP (Vorming Identiteit en Professionaliteit)-onderwijs’, vertelt Gijs.

‘Hiervoor ontwikkelde we nieuw onderwijsmateriaal, maar ook compleet nieuwe docentenrollen. Deze docenten hebben dit op een fantastische manier gedaan, wat ook blijkt uit hoe de studenten dit onderwijs evalueren. Zij waarderen de onderwijsvormen, de interactieve lessen en de enthousiaste docenten.’  

Studiedruk verdelen en piekmomenten voorkomen 

Mede gebaseerd op de studentenevaluaties wordt er veel aandacht besteed aan het beter verdelen van de studiedruk in het curriculum. ‘We kijken naar de programmering van al het onderwijs’, vertelt Gijs. ‘De piekmomenten die we bij jaar 1 zagen, hebben we voor de komende eerstejaars beter verdeeld. Ook voor jaar 2 en 3 proberen we die zoveel mogelijk te voorkomen. We houden de studiedruk in de gaten, en kijken goed naar wat de basisarts moet weten en op welk niveau studenten de kennis en vaardigheden moeten beheersen.’ 

Studentaanwezigheid 

Een ander aandachtspunt is de studentaanwezigheid: studenten sluiten minder vaak aan bij inspiratiecolleges of ‘meet the expert’-sessies. Deze bijeenkomsten bieden studenten waardevolle inzichten en contact met experts, maar studenten maken soms andere keuzes, zegt Gijs. Daarom wil de opleiding het curriculum aanpassen om de studentaanwezigheid te verhogen, bijvoorbeeld door slimmer roosteren en aanpassingen in toetsmomenten.


Visitatiecommissie enthousiast over koers EA2030

De opleiding Geneeskunde ontving op 7 november een positieve beoordeling van de externe visitatiecommissie.

De commissie spreekt haar waardering uit voor onze sterke cultuur, ambitieuze visie, hechte samenwerking en een positieve verbetercultuur. Ook prijst zij de bevlogenheid en toewijding van onze docenten, EA2030, het kleinschalige onderwijs in de bachelor en het ‘just in time learning’ in de master.

Om de kwaliteit verder te versterken, adviseert de commissie het verlagen van werkdruk en het verbeteren van zelfsturend leren, en het versterken van de feedbackcultuur in de master en aandacht voor extramurale coschappen. 

*Om de zes jaar worden alle universitaire opleidingen beoordeeld op de inhoudelijke kwaliteit en het gerealiseerde eindniveau van de opleiding. Een externe commissie van onafhankelijke deskundigen beoordeelt aan de hand van een uitgebreid informatiepakket.


Hard werken met tomeloze energie

Dat het een enorme verandering is, is duidelijk voelbaar voor docenten en onderwijsbetrokkenen. ‘Er is keihard gewerkt om dit mogelijk te maken’ benadrukt Gijs. ‘Geef je collega die in het onderwijs zit daarom een schouderklop. Het heeft namelijk veel tijd en energie gekost. Gelukkig hebben we ook veel docenten met tomeloze inzet en enthousiasme om dit te realiseren.’ Doorontwikkeling 

De focus ligt de komende maanden op de doorontwikkeling van bachelorjaar 2 en 3, waarbij gezorgd moet worden dat de opleiding voldoet aan de eindtermen van het landelijke raamplan. Dat bepaalt welke competenties een student aan het eind van de bachelor moet hebben. Daarnaast werkt de opleiding hard aan de masteropleiding die zal aansluiten op de veranderingen in zowel de bacheloropleiding als het werkveld.


Wil je lesgeven? Word docent!

De opleiding zoekt docenten die les willen geven binnen casusgestuurd onderwijs en projectonderwijs. Ook zoeken ze nog  VIP-coaches (Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP)  Interesse? Lees hier meer.


Trots

‘Wat mij opvalt, is dat in het samenspel van zorg, onderzoek en onderwijs, onderwijs een cruciale maar soms een onderbelichte rol speelt’, vertelt Kamran. ‘Toch zie ik een enorme passie en energie bij docenten, coördinatoren, ondersteuners, roosteraars en anderen. Ondanks grote uitdagingen blijven zij met overgave bijdragen aan het onderwijs.’

‘Het is een hele keten van mensen uit verschillende afdelingen die samen één doel hebben: met hart en ziel werken aan het onderwijs. Wij kunnen met zijn allen trots zijn op waar wij nu staan met het nieuwe geneeskundecurriculum’ - Kamran Ikram, opleidingsdirecteur Geneeskunde