Projectonderwijs is een van de nieuwste onderwijsvormen van het geneeskundecurriculum Erasmusarts 2030. Hier leren studenten om te gaan met complexe gezondheidsvraagstukken die maatschappelijke impact hebben. Zakaria is tweedejaars geneeskundestudent en vertelt wat projectonderwijs hem bracht.
‘Heeft je schermtijd invloed op hoeveel stappen je loopt? Het is een van de vragen waar studenten mee aan de slag gingen bij projectonderwijs. Bij deze praktijkgerichte opdrachten moeten ze samenwerken, oplossingsgericht denken en wetenschappelijk onderzoek doen. En dat is precies de bedoeling.
Leren loslaten én feedback geven
Voordat studenten starten met het projectonderwijs, formuleren ze hun persoonlijke doelen. Zakaria: ‘Bij mij was dat ik vooral iets meer moest loslaten, omdat ik vaak in groepsprojecten de neiging heb om het voortouw te nemen.’ Tijdens het project liet hij daarom de rol van voorzitter aan iemand anders over en stelde hij gerichte vragen om iedereen mee te nemen.
Ook op het gebied van feedback geven maakte Zakaria een ontwikkeling door. ‘Feedback geven op een project of product vind ik makkelijk. Maar op de persoon? Dat vond ik lastig.’ Dat merkte hij ook toen er bij een van de projecten een klein conflict ontstond. Hij leerde dat feedback geven op iemands houding beter niet via een WhatsApp kan. ‘Bij een gesprek face-to-face let je op de intonatie, gezichtsuitdrukkingen en hele houding. Dit was een mooi leermoment.’
Andere verwachtingen
Zakaria vond het project waarbij ze met een externe partij aan de slag gingen het leukst. ‘Toen we met de gemeente Rotterdam aan de slag gingen, ja dat was heel erg leuk. Je had het gevoel dat je het voor iets deed en dat mensen wachten op jouw onderzoek en input.’
Dat een goede PO-docent belangrijk is, merkte Zakaria ook tijdens dit project. Zo liepen de studenten vast bij de opdrachtformulering, die liet ruimte voor verschillende interpretaties. De PO-docent kwam meteen in actie en kwam met een creatieve oplossing. Zo konden studenten meteen aan de slag.
‘Gelukkig hadden we een hele leuke PO-docent. Ze was heel meegaand in alles en dacht echt goed mee.’
Informatiebijeenkomst: PO-docent worden iets voor jou?
Als PO docent begeleid je de studenten , bewaak je de voortgang van het project, en sta je stil bij de samenwerking. Wat voor jou? Word dan ook PO-docent! Lees hier meer over PO-docent of kom naar de informatiebijeenkomst op maandag 6 oktober van 12-13 in OWR-36. Schrijf je hier in!
Feedback: te hoog taalniveau
Zakaria had ook veel aan de feedback van zijn PO-docent Bijvoorbeeld over een toestemmingformulier waarmee de studenten de wijk in wilden. Zakaria: ‘Het taalniveau was niet helemaal goed. De PO-docent zei toen ‘Jullie gaan wel de wijk in en mensen moeten het begrijpen, ongeacht hun achtergrond.’ Dat heeft mij aan het denken gezet. Als toekomstig arts of onderzoeker moet je ervoor zorgen dat je iedereen gelijkwaardig behandelt en dat je op alle taalniveaus met patiënten kunt praten.’
De onderzoeks-deur staat op een kier
Aan de start van de opleiding vond Zakaria onderzoek doen niets. ‘Ik zei altijd; ‘ik word geen onderzoeker maar arts’. Door het projectonderwijs is zijn blik veranderd. ‘ nu zit ik wel te denken ‘Als het een leuk onderwerp is en je hebt iets wat je interessant vindt, dan is onderzoek doen best leuk. De deur staat op een kier.’
Lees meer over PO-docent worden