Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

PO-docent worden? Sanne vond het ‘een leuke afwisseling’

14 maart 2024

Sanne Hoepel is PhD kandidaat op de afdeling Epidemiologie. Naast haar onderzoek draaide ze mee met de pilot projectonderwijs als PO-docent. Sanne: ‘Wat heel leuk was om te zien is dat de studenten individuele leerdoelen hebben behaald terwijl ze als groep hebben samengewerkt.’

 

Geneeskundestudenten volgen in het nieuwe curriculum twee keer per studiejaar projectonderwijs: in vier weken tijd werken de studenten aan een project met een maatschappelijk thema. Bijvoorbeeld een project over burn-out onder Erasmus MC-studenten. Samen diepen de studenten het probleem uit, lezen artikelen uit verschillende disciplines, praten ze met stakeholders, enbedenken een oplossing.  

De PO-docent begeleidt de studenten tijdens het project. Ook draagt de PO-docent bij aan de competentieontwikkeling van de studenten. Hierin staan de competenties zoals communicatie, samenwerking, wetenschappelijk denken, en maatschappelijk handelen centraal.  

Flexibel en een leuke afwisseling 

Sanne Hoepel was PO-docent naast haar rol als PhD kandidaat. ‘Het was erg flexibel, juist omdat het projectonderwijs is. Het contact met de studenten en het nakijken van de verslagen was flexibel in te plannen en deed dat wanneer ik daar tijd voor had. Daardoor was het een leuke afwisseling.’