De raad van bestuur bracht een bezoek aan de Directies Bedrijfsvoering en maakte daar kennis met de besliscommissie het vernieuwde geneeskundecurriculum (Erasmusarts 2030).
De Raad van Bestuur kwam meer over het vernieuwde geneeskundecurriculum Erasmusarts 2030 te weten, en in het bijzonder over de besliscommissie.
Besliscommissie
Deze commissie houdt de voortgang van studenten nauwkeurig in de gaten, vertellen Suzanne Peeters en Floor van Rosse, beiden betrokken bij de vernieuwing van het curriculum. Om de ontwikkeling bij te houden kijkt de commissie niet meer alleen naar cijferlijsten, maar gebruiken ze een competentie-dashboard, feedbackformulieren en een persoonlijk ontwikkelplan (POP) van de student.
Floor legt uit waarom deze keuze is gemaakt: ‘Uit een cijferlijst kun je eigenlijk weinig afleiden over iemands ontwikkeling. Met de nieuwe aanpak krijg je daar meer zicht op. Studenten weten dan beter waar ze aan moeten werken en wij krijgen studenten die achterlopen sneller in beeld.’
POP
De aanwezige studenten delen graag hoe zij de nieuwe manier van beoordelen ervaren. Student Fenne Huizer is positief: ‘Je leert precies wat je sterke en zwakke punten zijn en hoe je scoort op punten als samenwerking. Daardoor kun je er ook gericht aan werken.’
Voor student Zakaria Chibrani is ook het persoonlijk ontwikkelplan, wat studenten vijf keer per jaar opstellen, erg nuttig. ‘Ik had eerst wat moeite met plannen en door het schrijven van de POP moest ik echt nadenken over hoe ik dat kan verbeteren. Hierdoor ging ik er ook echt mee aan de slag.’
Band opbouwen
In het nieuwe curriculum geven docenten feedback op de competenties van studenten. Doordat de docenten voor een langere periode dezelfde studentengroepjes begeleiden, kunnen zij hun ontwikkeling beter volgen. Volgens docent Tuan Phan maakt deze opzet het geven van onderwijs ook leuker: ‘Je bouwt echt een band op met de studenten en krijgt inzicht in wie ze zijn en hoe ze denken.’
Aan het eind van het bezoek sprak Joke haar bewondering uit: ‘Het is zo bijzonder om te zien hoe bewust jullie als studenten al bezig zijn met jullie eigen leerproces. Zo anders dan in onze tijd. Prachtig hoe de opzet van het nieuwe curriculum hieraan bijdraagt.’