In het projectonderwijs werken studenten aan maatschappelijke gezondheidszorgvraagstukken, bijvoorbeeld voor het Albeda Zorgcollege. Onderwijsleider Farida Yekhlef is stakeholder voor het projectonderwijs. Haar missie: werelden van het MBO en WO samenbrengen, niet alleen voor kennisoverdracht, maar ook voor het aanleren van sociale vaardigheden .
In het projectonderwijs werken studenten aan maatschappelijke gezondheidszorgvraagstukken, bijvoorbeeld voor het Albeda Zorgcollege. Onderwijsleider Farida Yekhlef is stakeholder voor het projectonderwijs. Haar missie: werelden van het MBO en WO samenbrengen, niet alleen voor kennisoverdracht, maar ook voor het aanleren van sociale vaardigheden.
Studenten werken tijdens PO aan praktijkgerichte projecten waarin ze leren samenwerken, oplossingsgericht denken en wetenschappelijk onderzoek doen en toepassen. Tijdens PO doorlopen studenten de wetenschappelijke cyclus, volgen vaardigheidsonderwijs (bijvoorbeeld over het gebruik van PubMed), wonen projectsessies bij en leveren uiteindelijk een product in. Het product kan een paper, adviesrapport, of iets anders zijn. Voor projectonderwijs werken de studenten de opdracht uit voor een instelling, zoals een gemeente of onderwijsinstituut.
PO-docent
Word projectonderwijs-docent voor de opleiding Geneeskunde! Als PO-docent begeleid je studenten tijdens het projectonderwijs en draag je bij aan de ontwikkeling van hun competenties communicatie, samenwerking, leiderschap en meer. Je legt de basis voor een vruchtbare samenwerking. Lees hier meer
Kom meer te weten over de rol tijdens de informatiebijeenkomst ‘PO-docent, wat voor jou?’ op maandag 6 oktober van 12-13 in OWR-36. Ga in gesprek met PO-docenten en coördinatoren en ontdek of de rol bij je past! Schrijf je nu in! (Alleen voor Erasmus MC-medewerkers)
Werelden samenbrengen
Als onderwijsleider ziet Farida dat MBO-studenten en WO-studenten maar weinig in elkaars wereld komen. ‘Onze studenten zullen elkaar in het werkveld tegenkomen’, vertelt Farida. ‘In de introductie noem ik ook: ‘Je zult misschien anders ingeschaald zijn, maar uiteindelijk ben je er allemaal voor het welzijn van die patiënt.’ Ze ziet het als haar missie om die werelden samen te brengen. Zo doende kwam ze in contact met de afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg en werd ze stakeholder voor het projectonderwijs.Project over leefstijl
Een van de projectperiodes gaat over Duurzame Volksgezondheid. Farida bedacht opdrachten over het verbeteren van de leefstijl van haar MBO-studenten. De onderwerpen waren middelengebruik, bewegen, slaapwaakritme en gezonde voeding. Geneeskundestudenten onderzochten daarvoor de beginsituatie: Hoeveel weten studenten over bijvoorbeeld middelengebruik? Waar heeft MBO-studenten behoefte aan? Ze brachten advies uit waar het onderwijsteam mee aan de slag kan.
‘Het leuke is dat de groep die bij middelengebruik zat nog heel veel nog wisten vanuit de voorlichting die gegeven is door de vorige groep (in het community project). Wij vonden het mooi om te zien dat de informatie echt blijft hangen’, vertelt Farida.
Voor de vette hap
Een van de projecten ging dus over gezonde voeding. MBO-studenten gaan vaker voor de ongezonde keuze in de kantine, bleek uit een van de onderzoeken. Omdat dat goedkoper is dan de gezondere keuze. De pauze was dan weer te kort om een goedkope én gezonde maaltijd te halen in de supermarkt. Kortom, studenten gaan dan maar voor de vette hap.
In de sessies met de geneeskunde studenten gaven MBO-studenten aan dat de pauze te kort is om even naar buiten te gaan en niet alleen te gaan voor een gezondere optie maar ook voor een budgetvriendelijke optie. Farida: ‘Als onderwijsteam hebben wij hier over nagedacht en besloten de middagpauze iets te verlengen zodat ze deze mogelijk wel krijgen.’
Peer-to-peer
Andere adviezen gingen bijvoorbeeld over de voorlichting. ‘Van peer-to-peer werkt veel beter. Meer ervaringsdeskundigen. Dus dat willen we qua gastlessen beter gaan vormgeven’, noemt Farida. ‘Dit is ook door de studenten bevestigd. Dat het niet alleen is benoemd door ons, maar ook door de studenten, krijgt het extra gewicht.’
Soft skills
Om de doelgroep beter te leren kennen woonden de geneeskundestudenten een aantal lessen bij en namen zij interviews af. Farida: ‘Belangrijkste voor mij zijn die communicatieve vaardigheden. Mijn MBO-studenten laten zich niet zomaar wegzetten. De geneeskundestudenten gaan te maken krijgen met mondige patiënten. Dat is ook weer een les voor hen: Hoe communiceer jij? Hoe kom jij over?’
De toekomst
Farida ziet de meerwaarde van deze samenwerking en gaat door met het projectonderwijs. Ze betrekt ook haar collega’s en vertelt hen over haar ervaringen. ‘Een echte ambassadeur’, noemt ze zichzelf. Ook zijn er al ideeën voor een volgend project. Bijvoorbeeld over seksualiteit of anticonceptie. Zij ziet zelfs meer mogelijkheden die ze graag wil verkennen.