Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Erasmusarts 2030-docent: Hart voor de student

14 februari 2024

Een nieuw curriculum met nieuwe onderwijsvormen betekent nieuwe manieren van lesgeven en docentrollen. De opleiding geneeskunde is op zoek naar docenten die deze rollen willen vervullen. Maar wat voor eigenschappen moeten deze nieuwe docenten eigenlijk hebben? Prof.dr. Janneke van der Woude, opleidingsdirecteur, en drie studenten Zekeriya, Ellen en Saskia, delen hun verwachtingen. Janneke: ‘We zijn op zoek naar passievolle docenten die betrokken zijn bij ons onderwijs maar ook vooral betrokken bij de student.’

Janneke: ‘Het nieuwe curriculum is natuurlijk anders dan het was. We hebben straks kleinschalig onderwijs, projectonderwijs en we doen veel in de begeleiding van studenten, zodat zij hun eigen identiteit en professionaliteit kunnen ontwikkelen.’ Voor deze drie nieuwe eigenschappen zijn nieuwe docentrollen geïntroduceerd: CGO-docent: docent binnen het casusgestuurd onderwijs (CGO), PO-docent: docent binnen het projectonderwijs (PO) en VIP-coach: docent voor vorming van identiteit en professionaliteit (VIP) 

Een hart voor onderwijs 

We vroegen studenten wat zij verwachten dat een CGO-docent, een VIP-coach en een PO-docent moeten kunnen. Ellen: ‘Het belangrijkste is dat die een hart heeft voor de student.’ In de video gaat Janneke dieper op hun reactie in: ‘Studenten weten eigenlijk heel goed wat ze willen.’ 

Bekijk de video vanaf de start of klik direct door naar de specifieke docentrollen: 

Groei voor de docent 

Een nieuw geneeskunde curriculum met nieuwe onderwijsmethoden vraagt om docenten die de kennis en vaardigheden hebben om op deze manier te onderwijzen. Voor huidige en nieuwe docenten wordt om die reden een professionaliseringsaanbod gemaakt. 

Met een Erasmusarts 2030 professionaliseringsaanbod trainen docenten nieuwe didactische en pedagogische vaardigheden om studenten volgens de nieuwste inzichten op het gebied van leren en ontwikkelen op te leiden en te toetsen.  

Tanisha Bachasing, deelprojectleider Docentprofessionalisering en projectleider bij Community for Learning and Innovation (CLI), vertelt in het volgend artikel meer.  

Maar wat houden deze rollen in? 

In een serie artikelen op Agora Nxt en de website van EA2030 delen docenten de komende weken hun ervaringen met deze rollen en vertellen de coördinatoren van de verschillende onderwijslijnen meer over de inhoud van hun lijn en hoe deze rollen daaraan bijdragen. 

Wil je meer weten over deze rollen van docenten in Erasmusarts 2030, wat de taken en verantwoordelijkheden zijn, en hoe je betrokken kan zijn? Kijk dan op de Agora pagina van Erasmusarts 2030 (alleen voor medewerkers toegangelijk).