Veelgestelde vragen over het coronavirus (orthodontie)

Dit zijn onze antwoorden op veelgestelde vragen rondom het coronavirus voor het specialisme orthodontie. Kijk voordat u contact met ons opneemt eerst of het antwoord op uw vraag hieronder staat. Voor uiterst noodzakelijke klachten kunt u ons mailen (zie hiervoor de laatste vraag).

Veelgestelde vragen

Wat moet ik doen als mijn kind last heeft van een prikkende draad?

U kunt proberen om zelf het draadje af te knippen met een nagelschaartje. Als dit niet lukt, kunt u ons mailen.

Wat moet ik doen als mijn kind een los slotje heeft?

Als uw kind geen pijn of last heeft van het losse slotje dan kunt u het zo laten. Na 6 april kunt u contact met onze afdeling opnemen om het te herstellen.

Heeft uw kind wel last van het losse slotje, dan kunt u ons mailen. Wij zullen een afspraak inplannen en het slotje niet herstellen maar zuiver wegknippen. We kunnen namelijk geen behandelingen uitvoeren waarbij we gebruik maken van waterspray en luchtdruk (aërosolen). Deze kunnen immers bacteriën en virussen via de lucht verspreiden.

De elastieken zijn op, wat moet ik doen?

U kunt dit ons laten weten via de mail. We nemen dan contact met u op hoe we het beste kunnen zorgen dat u nieuwe elastieken krijgt. Per post versturen kan lastig zijn omdat ook die diensten te maken hebben met uitval van werknemers vanwege de uitbraak van het coronavirus.

 

Wat moet ik doen als het spalkje los is?

Heeft uw kind geen last, dan is ons advies het zo te laten en de nachtbeugel te dragen. Deze kan mogelijk strak zitten en iets pijnlijk zijn omdat deze lang niet is gedragen. Probeer uw kind hem dan zoveel mogelijk te laten dragen. Na 6 april kunt u contact met onze afdeling opnemen om het te herstellen.

Heeft uw kind wel last van de losse spalk, dan kunt u ons direct mailen. We nemen dan contact met u op om de beste vervolgstap te bespreken. We zullen de spalk niet herstellen. We kunnen namelijk geen behandelingen uitvoeren waarbij we gebruik maken van waterspray en luchtdruk (aërosolen). Deze kunnen immers bacteriën en virussen via de lucht verspreiden.

Invisalign: wat moet ik doen als de hoesjes op zijn?

In dit geval kan uw kind de laatste set door dragen. Als u een afspraak had staan, dan heeft u daar waar mogelijk via de post nieuwe hoesjes gekregen. Wanneer wij nieuwe informatie hebben over mogelijkheden tot het inplannen van de nu afgezegde afspraken, nemen wij per e-mail of telefonisch contact met u op.

Invisalign: wat moet ik doen als het hoesje kapot of kwijt is?

In dit geval kan uw kind het volgende hoesje of het vorige hoesje blijven dragen. Als u deze niet meer heeft, kunt u ons mailen.

Wat moet ik doen als het bandje of ringetje bij mijn kind los is?

Dan kunt u ons mailen voor een afspraak voor het verwijderen van het bandje of ringetje. We zullen het bandje of ringetje niet herstellen. We kunnen namelijk geen behandelingen uitvoeren waarbij we gebruik maken van waterspray en luchtdruk (aërosolen). Deze kunnen immers bacteriën en virussen via de lucht verspreiden.

Mijn afspraak is afgezegd in verband met het coronavirus. Wanneer krijgen we een vervangende afspraak?

Wanneer wij nieuwe informatie hebben over mogelijkheden tot het inplannen van de nu afgezegde afspraken nemen wij per e-mail of telefonisch contact met u op.

Hoe kan ik contact opnemen met het specialisme orthodontie?

Kijk voordat u contact opneemt met de afdeling orthodontie, eerst of het antwoord op uw vraag hierboven staat. Voor uiterst noodzakelijke klachten kunt u ons mailen. We zullen de vraag beoordelen en in overleg met de orthodontisten contact met u opnemen.