Video
U ziet in deze video hoe uw opname werkt en wat u kunt verwachten:
Over uw opname in de kliniek
Vóór uw opname
Vóór uw opname ontvangt u van ons een brief waarin staat op welke dag en hoe laat wij u opnemen in de kliniek. Ook leest u in deze brief waar u zich kunt aanmelden bij aankomst in het ziekenhuis.Vragenlijst
Drie dagen vóór uw geplande opname ontvangt u een vragenlijst via het patiëntenportaal. In deze lijst kunt u belangrijke informatie invullen, zoals uw gezondheid, medicijnen, thuissituatie en hoe u zich voelt. U kunt ook aangeven wat voor u belangrijk is tijdens uw verblijf in het ziekenhuis.
Door deze vragenlijst vooraf in te vullen, kan de verpleegkundige zich goed voorbereiden op uw komst. Zo verloopt het gesprek bij opname sneller en prettiger. Veel patiënten vinden het fijn om zich op deze manier goed voor te bereiden.
De vragenlijst is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Duits en Frans. Binnenkort komen er nog meer talen bij.
Verhinderd
Kunt u op de geplande datum niet komen? Laat ons dan zo snel mogelijk weten.
MRSA- en en BRMO-besmetting
In een aantal gevallen heeft u een verhoogde kans op een MRSA- en BRMO-besmetting. Dit zijn besmettingen met bacteriën die ongevoelig zijn voor de meeste antibiotica. Nederlandse ziekenhuizen nemen speciale maatregelen om verspreiding tegen te gaan. Eén van die maatregelen is patiënten die (mogelijk) zo’n bacterie bij zich dragen bij een bezoek aan het ziekenhuis te isoleren van andere patiënten. Is een van onderstaande situaties op u van toepassing? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan uw arts of verpleegkundige van het specialisme waar u wordt opgenomen.
- u bent in de afgelopen twee maanden behandeld op opgenomen geweest in een buitenlands ziekenhuis
- u werkt met varkens, vleeskalveren en/of pluimvee
- u bent zeevarende
- u bent (bekend) drager van een resistente bacterie vanuit een ander ziekenhuis of andere zorgverlener
Het is belangrijk dat uw arts weet welke medicijnen u gebruikt. Ook medicijnen van de drogist of natuurwinkel. Een combinatie van medicijnen kan namelijk schadelijk voor u zijn. Uw arts bepaalt of u doorgaat met het nemen van deze medicijnen en bespreekt met u welke andere medicijnen nodig zijn.
Kunstnagels of nagellak
Op de dag van de ingreep mag u geen kunstnagels of nagellak hebben. Als u kunstnagels of nagellak heeft, wilt u deze dan minimaal van uw wijsvinger en middelvinger van beide handen verwijderen? Wij meten namelijk het zuurstof in uw bloed via een apparaatje op uw wijsvinger of middelvinger.
Aankomst in het ziekenhuis
Neem bij ieder bezoek aan het Erasmus MC uw identiteitsbewijs mee. Dat heeft u nodig bij het aanmelden of inschrijven. U kunt hiervoor uw paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of rijbewijs gebruiken.
Parkeren
U kunt tegen betaling parkeren in de parkeergarage aan de Westzeedijk of aan de Wytemaweg. Meer informatie over de parkeermogelijkheden vindt u op de Contact & Route pagina van onze website.
Er is een kortingsregeling voor bezoek van een opgenomen patiënt. U kunt een 14-dagenkaart kopen voor 45 euro. Met deze kaart parkeert u 14 dagen lang onbeperkt in deze parkeergarages.
Bij de hoofdingang aan het Dr. Molewaterplein 40 is geen parkeermogelijkheid. U kunt zich hier laten afzetten. Bij de ingang staan rolstoelen die u kunt gebruiken en na gebruik kunt (laten) terugplaatsen.
Aanmelden bij de ingang
Bent u al eerder in het Erasmus MC geweest? Dan gaat u naar één van de aanmeldzuilen bij de ingangen. Hier scant u uw identiteitsbewijs. Op de zuil staat aangegeven waar u uw paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of rijbewijs kunt aanbieden. U ontvangt een dagticket met daarop de route naar de etage waar u wordt opgenomen.
Inschrijven
Is het uw eerste bezoek aan het Erasmus MC of hebben we meer gegevens van u nodig? Dan kunt u zich inschrijven bij het inschrijfplein. Volg hiervoor de borden 'Inschrijven', of vraag de weg aan een van onze gastvrouwen of gastheren. Na inschrijving ontvangt u van een van onze medewerkers een dagticket met daarop de route naar de etage waar u wordt opgenomen.
Eerst bloed prikken?
Soms staat in uw brief aangegeven dat u eerst naar bloedafname moet om bloed te laten prikken. Op uw dagticket staat de route naar de bloedafname.
Te vroeg voor uw afspraak
Heeft u tijd over tot uw afspraak? Kijk eens in een van onze winkels of neem plaats in een van de restaurants, binnentuinen of wachtgebieden.
Aanmelden op de etage
Met de route op uw dagticket en de bewegwijzering in het ziekenhuis gaat u naar de kliniek. Bij aankomst op uw etage scant u de barcode van uw dagticket op de zuil daar. Zo weten wij dat u er bent. U kunt plaatsnemen in de lounge tot u wordt opgehaald. Ook op de etage zijn gastvrouwen en -heren aanwezig om u te helpen.
Medicatiegesprek
Staat in uw opnamebrief dat u eerst een medicatiegesprek heeft, dan staat op uw dagticket waar u dit gesprek heeft. Tijdens dit gesprek neemt een apothekersassistent uw medicatie met u door en verwerkt deze informatie in uw dossier. Na het medicatiegesprek gaat u naar de etage waar u wordt opgenomen. Heeft u nog niet eerder toestemming gegeven om medicatiegegevens te delen via het Landelijk Schakelpunt, wilt u dit dan alsnog doen? Via het Landelijk Schakelpunt kan de apothekersassistent bij uw apotheek een overzicht opvragen van de medicijnen die u gebruikt. Uw apotheek mag deze gegevens alleen delen als u daar vooraf toestemming voor heeft gegeven.
Parkeren
U kunt tegen betaling parkeren in de parkeergarage aan de Westzeedijk of aan de Wytemaweg. Meer informatie over de parkeermogelijkheden vindt u op de Contact & Route pagina van onze website.
Er is een kortingsregeling voor bezoek van een opgenomen patiënt. U kunt een 14-dagenkaart kopen voor 45 euro. Met deze kaart parkeert u 14 dagen lang onbeperkt in deze parkeergarages.
Bij de hoofdingang aan het Dr. Molewaterplein 40 is geen parkeermogelijkheid. U kunt zich hier laten afzetten. Bij de ingang staan rolstoelen die u kunt gebruiken en na gebruik kunt (laten) terugplaatsen.
Aanmelden bij de ingang
Bent u al eerder in het Erasmus MC geweest? Dan gaat u naar één van de aanmeldzuilen bij de ingangen. Hier scant u uw identiteitsbewijs. Op de zuil staat aangegeven waar u uw paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of rijbewijs kunt aanbieden. U ontvangt een dagticket met daarop de route naar de etage waar u wordt opgenomen.
Inschrijven
Is het uw eerste bezoek aan het Erasmus MC of hebben we meer gegevens van u nodig? Dan kunt u zich inschrijven bij het inschrijfplein. Volg hiervoor de borden 'Inschrijven', of vraag de weg aan een van onze gastvrouwen of gastheren. Na inschrijving ontvangt u van een van onze medewerkers een dagticket met daarop de route naar de etage waar u wordt opgenomen.
Eerst bloed prikken?
Soms staat in uw brief aangegeven dat u eerst naar bloedafname moet om bloed te laten prikken. Op uw dagticket staat de route naar de bloedafname.
Te vroeg voor uw afspraak
Heeft u tijd over tot uw afspraak? Kijk eens in een van onze winkels of neem plaats in een van de restaurants, binnentuinen of wachtgebieden.
Aanmelden op de etage
Met de route op uw dagticket en de bewegwijzering in het ziekenhuis gaat u naar de kliniek. Bij aankomst op uw etage scant u de barcode van uw dagticket op de zuil daar. Zo weten wij dat u er bent. U kunt plaatsnemen in de lounge tot u wordt opgehaald. Ook op de etage zijn gastvrouwen en -heren aanwezig om u te helpen.
Medicatiegesprek
Staat in uw opnamebrief dat u eerst een medicatiegesprek heeft, dan staat op uw dagticket waar u dit gesprek heeft. Tijdens dit gesprek neemt een apothekersassistent uw medicatie met u door en verwerkt deze informatie in uw dossier. Na het medicatiegesprek gaat u naar de etage waar u wordt opgenomen. Heeft u nog niet eerder toestemming gegeven om medicatiegegevens te delen via het Landelijk Schakelpunt, wilt u dit dan alsnog doen? Via het Landelijk Schakelpunt kan de apothekersassistent bij uw apotheek een overzicht opvragen van de medicijnen die u gebruikt. Uw apotheek mag deze gegevens alleen delen als u daar vooraf toestemming voor heeft gegeven.
Uw verblijf in de kliniek
Wat neemt u mee?
Op uw kamer heeft u beperkte ruimte, neem daarom niet te veel mee. Waardevolle eigendommen laat u liever thuis. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal. Wat neemt u wel mee?
- Uw DigiD inloggegevens. Met deze inloggegevens kunt u inloggen in Mijn Erasmus MC, waardoor u uw dossier kunt inzien.
- Nachtkleding.
- Ondergoed.
- Toiletartikelen.
- Ochtendjas of vest.
- Pantoffels met stroeve zool.
- Iets te lezen of een spelletje.
- Medicijnen die u thuis gebruikt in de originele verpakking.
- U hoeft geen medicatieoverzicht mee te nemen. Met uw toestemming kunnen wij uw medicijngebruik inzien. U regelt dit via uw huisarts, apotheek of via www.ikgeeftoestemming.nl
- Eventuele dieetvoorschriften.
- Mobiele telefoon (nodig als u bijvoorbeeld naar de daktuin gaat).
Eén van onze gastvrouwen of -heren ontvangt u in de kliniek. U kunt plaatsnemen in de lounge. Een facilitair zorgmedewerker haalt u hier op en brengt u naar uw eenpersoons patiëntenkamer. Hij of zij legt u uit hoe u met de patiëntentablet het licht, de verwarming de zonwering op uw kamer kunt instellen. Met deze tablet kunt u ook maaltijden bestellen, met uw DigiD uw dossier inzien, een facilitair medewerker oproepen en gebruik maken van internet. Daarnaast kunt u op de tablet uw hoofdbehandelaar en voorlopige ontslagdatum zien. Daarna maakt u kennis met een verpleegkundige die u een aantal vragen stelt die belangrijk zijn voor uw behandeling en verpleging. Bijvoorbeeld over wat u zelf kunt, waar u hulp bij nodig heeft en wat uw dieet is.
Contactpersoon
De verpleegkundige vraagt u een contactpersoon op te geven. Uit het oogpunt van privacy geven we niet iedereen zomaar informatie over u. Wilt u daarom binnen uw familie- of kennissenkring één persoon aanwijzen die de contacten met het ziekenhuis onderhoudt? Deze contactpersoon kan altijd naar de kliniek bellen om naar u te informeren.
Uw kamer
U heeft een eigen toilet en badkamer. Bij uw bed is een patiëntenalarm, hiermee kunt u op ieder moment uw verpleegkundige oproepen. Iedere kamer heeft een tv met een groot aantal zenders en een radio. Het gebruik van internet op de tablet, de radio en de televisie is gratis.
Op uw kamer staat een ‘rooming-in meubel’. Dit zitmeubel kan eenvoudig omgebouwd worden tot een bed, wanneer de arts /verpleegkundige uw naaste vraagt om bijvoorbeeld bij erge verwardheid te blijven slapen of om te blijven waken. Dit is alleen mogelijk als het echt nodig is en in overleg met uw arts. Soms is het nodig dat u om organisatorische redenen van kamer verandert. Lees hier meer over op de pagina 'rooming-in'.
Identificatiebandje
Voor uw eigen veiligheid is het belangrijk dat wij weten wie u bent zodat er geen verwisseling van patiënten plaatsvindt. Bij aankomst op de kliniek krijgt u een identificatiebandje: een plastic polsbandje met uw naam, geboortedatum en afdeling. U moet dit altijd dragen. Wij moeten er zeker van zijn dat we een onderzoek bij de juiste persoon uitvoeren en medicatie aan de juiste persoon geven. Om vergissingen voor te zijn, kan het voorkomen dat u herhaaldelijk (bij ieder onderzoek, medicatietoediening en dergelijke) gevraagd wordt naar uw naam en geboortedatum, ook al draagt u dit bandje. Dit doen we als extra controle. Wij vragen hiervoor uw begrip, omwille van uw veiligheid. Is het bandje beschadigd of verwijderd voor een onderzoek of operatie, vraag dan om een nieuw bandje.
Alarmbandje
Naast uw identificatiebandje, krijgt u ook een polsbandje met een alarmknop. Dit alarmbandje kunt u gebruiken als u niet bij het patiëntalarm bij uw bed kunt. Bijvoorbeeld in de badkamer, op het toilet of als u uw kamer verlaat. Als u op de alarmknop drukt, kan de verpleegkundige zien waar u bent en naar u toe komen als dat nodig is. Overleg met de verpleegkundige voor u uw kamer verlaat. Hij of zij zal uw mobiele nummer noteren, zodat u gebeld kunt worden als u op de alarmknop drukt. Wilt u bij uw ontslag het alarmbandje weer bij ons inleveren? Het blijft eigendom van het Erasmus MC. Wij hergebruiken de alarmknoppen. Gooi ze niet weg of neem ze niet mee. U heeft hier thuis niets aan.

Kleding en beweging
Als u niet in bed hoeft te blijven, kunt u gewoon uw kleding dragen. Blijf in beweging als dat kan en mag. Dit bevordert uw herstel. Wij adviseren u regelmatig uit bed te komen en een stukje te lopen. Als u hulp nodig heeft, kunt u dat aan een verpleegkundige vragen. Als u een eindje gaat wandelen, vragen wij u rekening te houden met uw maaltijden, behandelingen en onderzoeken. Om het risico op vallen zoveel mogelijk te verkleinen, mag in het ziekenhuis niet zonder schoeisel gelopen worden. Om te voorkomen dat u uitglijdt, kunt u het beste schoenen of pantoffels met een anti-slip zool dragen. Als u de etage wilt verlaten, overlegt u dit dan met de verpleging. Dit in verband met uw veiligheid en afspraken rond uw behandeling. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het ziekenhuisterrein verlaten wordt.
Lounge
In de kliniek hebben we op iedere etage een lounge. Hier kunt u verblijven wanneer u dat wilt, bijvoorbeeld om andere patiënten te ontmoeten, gezamenlijk te eten of uw bezoek te ontvangen. In de lounge kunt u gratis koffie en thee krijgen.
Familiekamer
De familiekamer in de lounge is voor familie en bezoek van patiënten waarvan de gezondheidstoestand zorgelijk is. In deze kamer kunnen ook privégesprekken plaatsvinden als dit op de patiëntenkamer niet mogelijk is.
Daktuin
Vanaf de achtste etage kunt u onze daktuin bezoeken. Deze tuin is vrij toegankelijk voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Overleg wel altijd met uw verpleegkundige of u naar de daktuin kunt gaan.
Gebruik mobiele telefoon
Op de meeste plaatsen in het Erasmus MC is het gebruik van mobiele telefoons toegestaan. Op plaatsen waar mobiel telefoneren niet is toegestaan (bijvoorbeeld op de intensive care) ziet u een verbodsbord. De gedragsregels voor het gebruik van uw mobiele telefoon zijn:
- zet uw telefoon bij voorkeur op stil- of trilstand
- praat niet te hard
- zoek een plek op waar u zo min mogelijk mensen stoort
- zet uw telefoon uit in verbodsgebieden
In het Erasmus MC heeft u gratis toegang tot internet via een draadloos netwerk. Dit WiFi-netwerk heeft de naam 'Hotspot' en is aanwezig op alle etages van de kliniek, bijna alle openbare ruimten en de meeste poliklinieken. Iedereen kan vrij gebruik maken van deze dienst. Verbind hiervoor uw telefoon, tablet of laptop met het netwerk ‘Hotspot’, open een webbrowser en ga naar een willekeurige website. U krijgt dan een pagina waarop u akkoord moet gaan met enkele gedragsregels en voorwaarden. Daarna wordt de verbinding opengezet.
Maaltijden
Uw warme maaltijden bestelt u met uw patiëntentablet. Hierop ziet u alleen de maaltijden die passen binnen uw dieet. Ook kunt u aangeven waar en op welk tijdstip u wilt eten. Voor uw broodmaaltijden komt een van onze facilitair zorgmedewerkers bij u langs met een broodbuffet kar. U maakt zelf uw keuze uit het aanbod. Op de patiëntentablet ziet u vooraf welke mogelijkheden binnen uw dieet passen en wat er in de broodbuffet kar ligt. Uw dieet en andere maaltijdvoorkeuren noteren wij bij uw opname in uw dossier. Eten en drinken is belangrijk, ook tijdens uw verblijf in het ziekenhuis. Zorg ervoor dat u, als het kan en mag, voldoende eet en drinkt. Op de etage is géén koelkast beschikbaar voor uw eigen eten of drinken.
Hygiëne
Als patiënt bent u sneller vatbaar voor infecties. Daarnaast kunt u bacteriën, virussen en schimmels overdragen op anderen. Volg daarom deze algemene hygiënische maatregelen:
- Was regelmatig uw handen, in elk geval bij de volgende momenten:
- Na een toiletbezoek en na gebruik van een po of urinaal
- Voordat u gaat eten
- Wanneer uw handen vies of plakkerig zijn
- Na hoesten of niezen in uw handen
- Na het snuiten van uw neus
- Na spugen of braken
- Pas goede hoest- en nieshygiëne toe:
- Hoest of nies in een zakdoek of in uw elleboogplooi met uw gezicht afgewend van anderen
- Gebruik papieren zakdoeken, geen stoffen zakdoek
U mag bloemen neerzetten. Gebruik hiervoor wegwerpvazen. Planten zijn niet toegestaan, want in de potgrond zitten schimmels en bacteriën die infecties kunnen veroorzaken.
Rookvrij Erasmus MC
In en rondom het ziekenhuis is roken niet toegestaan.
Bezoektijden
De bezoektijden voor de kliniek zijn van 11.00 uur tot 21.00 uur. Overleg met uw bezoek wanneer u wilt rusten. Er zijn niet meer dan 2 bezoekers tegelijk toegestaan. Wanneer u een onderzoek of behandeling heeft, kunnen wij uw bezoek vragen even de kamer te verlaten.
De bezoektijden kunnen afwijken. Op onze website vindt u de actuele bezoektijden: www.erasmusmc.nl/patientenzorg/bezoektijden
Hygiëne voor bezoek
Bezoekers kunnen bacteriën, virussen en schimmels overdragen naar patiënten, personeel en andere bezoekers. Bezoekers moeten daarom de volgende algemene hygiënische maatregelen opvolgen:
- Maak gebruik van de bezoekerstoiletten, vraag aan de verpleegkundige waar deze zijn. Het is niet de bedoeling dat u gebruik maakt van de toiletten op patiëntenkamers.
- Was uw handen na het toiletbezoek. Op de bezoekerstoiletten hangen instructies over handhygiëne na het toiletbezoek.
- Raak wonden, katheters, verbanden of andere verpleeg/medische materialen niet aan.
- Heeft u diarree, koorts, een verkoudheid of griep? Neem dan voordat u op bezoek komt contact op met de verpleegkundige.
Gedragsregels
In het Erasmus MC gelden gedragsregels voor patiënten en bezoekers:
- In het Erasmus MC hebben we respect voor elkaar: overlast, fysiek en verbaal geweld, bedreiging, (seksuele) intimidatie, discriminatie of ander onacceptabel gedrag is niet toegestaan.
- Wapens en gevaarlijke voorwerpen zijn verboden: deze worden in beslag genomen.
- Roken, alcohol en drugs zijn niet toegestaan: gebruikers worden hierop aangesproken.
- We hebben respect voor elkaars eigendommen: diefstal en vernieling is strafbaar.
- Het maken van foto's, films en geluidsopnamen is verboden: verspreiding via sociale media is daarmee ook niet toegestaan. Dit in verband met de privacy van patiënten, bezoekers en medewerkers.
Behandeling en verzorging
Artsenvisite
Elke dag komt uw arts bij u langs. Dit noemen we de artsenvisite. Tijdens deze visite hoort u hoe uw behandeling verloopt en welke vervolgstappen gepland zijn. U kunt vragen stellen of aandachtspunten bespreken.
Uw behandelteam
U wordt verzorgd door een team van verpleegkundigen, artsen en andere zorgverleners.
Tijdens uw opname krijgt u medicijnen van de ziekenhuisapotheek. Soms kan het zijn dat het medicijn dat u gebuikt niet direct beschikbaar is. U gebruikt dan uw eigen voorraad of de apotheek zorgt, in overleg met de behandelend arts, voor een alternatief.
Krijgt u andere of extra medicijnen? Vraag dan waarom dit zo is. Bent u allergisch voor bepaalde medicijnen, etenswaren of andere stoffen? Meldt dit dan aan uw arts en verpleegkundigen. Zij noteren dit in uw digitale dossier en houden er bij uw behandeling rekening mee.
We vragen u regelmatig of u pijn heeft. Samen met u kijken we wat we hieraan kunnen doen. Het doel is dat de pijn voor u draaglijk is.
Tijdens het uitdelen van de medicijnen dragen de verpleegkundigen een geel medicatie-hesje. Wilt u hen dan niet storen? Dit is om eventuele fouten bij het uitdelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Tijdens uw opname kunnen uw medicijnen worden aangepast. U krijgt bij ontslag een nieuw overzicht mee. Als het nodig is, geven we u ook een recept of de medicijnen die u nodig heeft.
Heeft u hulpmiddelen nodig, zoals krukken, een rolstoel of verbandmateriaal? Bespreek dit op tijd met uw verpleegkundige. De verpleegkundige kan de hulpmiddelen voor u regelen bij de apotheek of de zorgwinkel. Let op: sommige hulpmiddelen worden niet vergoed.
Wel of niet reanimeren
Wij vinden het belangrijk dat onze patiënten optimaal betrokken zijn bij hun behandeling. En dat u uw eigen wensen en uw eventuele grenzen van uw behandeling en over reanimatie bij opname kenbaar maakt. Daarom vragen wij u (als u 16 jaar of ouder bent) bij opname hoe u denkt over reanimatie.
Elke dag komt uw arts bij u langs. Dit noemen we de artsenvisite. Tijdens deze visite hoort u hoe uw behandeling verloopt en welke vervolgstappen gepland zijn. U kunt vragen stellen of aandachtspunten bespreken.
Uw behandelteam
U wordt verzorgd door een team van verpleegkundigen, artsen en andere zorgverleners.
- Dienstdoend arts: deze arts zorgt voor uw dagelijkse medische zorg. U ziet deze arts tijdens de artsenvisite. U kunt deze arts al uw vragen over de medische behandeling stellen. Wilt u of uw familie een gesprek met deze arts hebben? Dat kan, de verpleging maakt dan een afspraak voor u.
- Verpleegkundigen: de verpleegkundigen zorgen voor uw dagelijkse verzorging. Ze zijn uw vaste aanspreekpunt. U kunt ze vragen stellen over uw verzorging.
- Zorgverleners in opleiding: het Erasmus MC is een opleidingsinstituut. Daarom ziet u hier meer zorgverleners rond uw bed dan in de meeste ziekenhuizen.
- Co-assistenten: geneeskunde studenten in opleiding tot arts.
- Arts-assistenten: artsen die zich specialiseren tot specialist.
- Verpleegkundigen in opleiding: studenten verpleegkunde die stage lopen.
- Facilitair zorgmedewerker: deze medewerker staat voor u klaar als u iets nodig heeft, zoals een glas water of een extra kussen. U kunt hulp vragen aan deze medewerkers door op de serviceoproep knop te klikken op uw tablet.
- Secretariaat: Heeft u een vraag over bijvoorbeeld uw verzekeringspapieren, ziekenvervoer of poliklinische afspraken? Loopt u dan langs bij het secretariaat, zij helpen u hiermee verder.
Tijdens uw opname krijgt u medicijnen van de ziekenhuisapotheek. Soms kan het zijn dat het medicijn dat u gebuikt niet direct beschikbaar is. U gebruikt dan uw eigen voorraad of de apotheek zorgt, in overleg met de behandelend arts, voor een alternatief.
Krijgt u andere of extra medicijnen? Vraag dan waarom dit zo is. Bent u allergisch voor bepaalde medicijnen, etenswaren of andere stoffen? Meldt dit dan aan uw arts en verpleegkundigen. Zij noteren dit in uw digitale dossier en houden er bij uw behandeling rekening mee.
We vragen u regelmatig of u pijn heeft. Samen met u kijken we wat we hieraan kunnen doen. Het doel is dat de pijn voor u draaglijk is.
Tijdens het uitdelen van de medicijnen dragen de verpleegkundigen een geel medicatie-hesje. Wilt u hen dan niet storen? Dit is om eventuele fouten bij het uitdelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Tijdens uw opname kunnen uw medicijnen worden aangepast. U krijgt bij ontslag een nieuw overzicht mee. Als het nodig is, geven we u ook een recept of de medicijnen die u nodig heeft.
Heeft u hulpmiddelen nodig, zoals krukken, een rolstoel of verbandmateriaal? Bespreek dit op tijd met uw verpleegkundige. De verpleegkundige kan de hulpmiddelen voor u regelen bij de apotheek of de zorgwinkel. Let op: sommige hulpmiddelen worden niet vergoed.
Wel of niet reanimeren
Wij vinden het belangrijk dat onze patiënten optimaal betrokken zijn bij hun behandeling. En dat u uw eigen wensen en uw eventuele grenzen van uw behandeling en over reanimatie bij opname kenbaar maakt. Daarom vragen wij u (als u 16 jaar of ouder bent) bij opname hoe u denkt over reanimatie.
Naar huis
Vervoer bij ontslag
We vragen u om zelf uw vervoer naar huis te regelen. Een familielid of bekende kan u ophalen. Lukt het niet om zelf vervoer te regelen? Bijvoorbeeld vanwege uw gezondheid? Dan kijken we samen naar andere opties, zoals een taxi of medisch vervoer. U moet hier vaak wel een eigen bijdrage voor betalen. Vraag uw verpleegkundige naar uw mogelijkheden.
U gaat meestal tussen 9:00 en 10:00 uur ’s ochtend naar huis. Zorg er daarom voor dat u in de ochtend opgehaald kan worden.
Op de dag van ontslag: het ontslaggesprek
Op de dag van ontslag (of soms de dag ervoor) krijgt u een ontslaggesprek met de verpleegkundige en eventueel de behandelend arts. In het ontslaggesprek bespreken we met u:
Daarnaast heeft u een medicatie ontslaggesprek met een medewerker van de apotheek. Dit gesprek kan ook via de telefoon plaatsvinden. U ontvangt hier:
Checklist – Goed voorbereid naar huis
Deze checklist helpt u om overzicht te houden over wat er geregeld moet zijn voor een veilig ontslag uit het ziekenhuis.
Bureau Nazorg
Het kan zijn dat u na uw opname in het ziekenhuis nog nazorg nodig heeft. Deze nazorg kan verschillende vormen hebben, bijvoorbeeld:
De afdelingsverpleegkundige bespreekt samen met u en uw naasten welke vorm van nazorg het beste bij uw situatie past. Bureau Nazorg helpt vervolgens bij het organiseren van deze zorg, binnen de mogelijkheden van de wet- en regelgeving. Bureau Nazorg is een afdeling binnen het Erasmus MC. Het is afhankelijk van uw specifieke situatie voor welke vorm van vervolgzorg u in aanmerking komt.
U kunt één voorkeurslocatie opgeven voor uw nazorg. We proberen er altijd eerst voor te zorgen dat u naar deze locatie kan. Soms lukt dat niet. Er is dan bijvoorbeeld geen plek op de locatie, of de plek is niet geschikt voor uw hersteldoelen. Het belangrijkste is dat u op tijd op een plek komt waar u de juiste zorg krijgt. Daarom kan het ook zijn dat u naar een andere locatie gaat. Bent u het niet eens met de nazorglocatie? Bespreek dit met de arts en uw naasten.
Als u klaar bent om het Erasmus MC te verlaten, is het belangrijk dat u meewerkt aan uw vertrek uit het ziekenhuis. Dit is belangrijk voor het ziekenhuis, maar ook voor uzelf. In het ziekenhuis blijven helpt u dan niet meer. Het ziekenhuis is dan niet de beste plek voor uw herstel. Daarnaast is het belangrijk dat uw bed vrijkomt voor andere patiënten die de zorg nodig hebben.
Mijn Erasmus MC
Als patiënt van het Erasmus MC heeft u toegang tot Mijn Erasmus MC. U kunt hier een samenvatting van uw medisch dossier inzien. Ook vindt u hier een overzicht van al uw afspraken. Het gebruik van Mijn Erasmus MC is beveiligd met DigiD. Meer informatie over Mijn Erasmus MC vindt u op http://www.erasmusmc.nl/mijnerasmusmc. U kunt altijd en overal in uw patiëntenportaal inloggen.
We vragen u om zelf uw vervoer naar huis te regelen. Een familielid of bekende kan u ophalen. Lukt het niet om zelf vervoer te regelen? Bijvoorbeeld vanwege uw gezondheid? Dan kijken we samen naar andere opties, zoals een taxi of medisch vervoer. U moet hier vaak wel een eigen bijdrage voor betalen. Vraag uw verpleegkundige naar uw mogelijkheden.
U gaat meestal tussen 9:00 en 10:00 uur ’s ochtend naar huis. Zorg er daarom voor dat u in de ochtend opgehaald kan worden.
Op de dag van ontslag: het ontslaggesprek
Op de dag van ontslag (of soms de dag ervoor) krijgt u een ontslaggesprek met de verpleegkundige en eventueel de behandelend arts. In het ontslaggesprek bespreken we met u:
- Wanneer u naar huis kunt,
- Waar u thuis op moet letten,
- Welke nazorg geregeld is (als het nodig is),
- Wat u moet doen bij complicaties of problemen,
- Welke afspraken u heeft op de polikliniek.
Daarnaast heeft u een medicatie ontslaggesprek met een medewerker van de apotheek. Dit gesprek kan ook via de telefoon plaatsvinden. U ontvangt hier:
- Een medicatieoverzicht,
- Recepten, en als het nodig is ook uw medicatie. Het kan ook zijn dat u zelf de medicatie moet ophalen in de apotheek.
- Uw huisarts en/of andere zorgverleners ontvangen een overdrachtsbrief.
Checklist – Goed voorbereid naar huis
Deze checklist helpt u om overzicht te houden over wat er geregeld moet zijn voor een veilig ontslag uit het ziekenhuis.
- Ontslagmoment en vervoer:
- Weet u wanneer u naar huis mag en wie u ophaalt?
- Heeft u vervoer naar huis kunnen regelen?
- Weet u of u daarvoor moet betalen?
- Medicatie en hulpmiddelen:
- Heeft u al uw medicijnen?
- Heeft u genoeg uitleg gekregen over de medicijnen en de bijwerkingen?
- Heeft u een actueel medicatieoverzicht voor thuis of voor de apotheek?
- Heeft u hulpmiddelen of verpleegmaterialen nodig? En zijn die aangevraagd of aan u meegegeven?
- Zorg en hulp thuis
- Heeft u thuis extra zorg of hulp nodig?
- Weet u welke zorg u na ontslag krijgt? En van wie u die zorg krijgt?
- Weten uw naasten of mantelzorgers genoeg over uw situatie en over welke zorg u nodig heeft?
- Vervolg en contact:
- Weet u welke afspraken u heeft op de polikliniek?
- Weet u waar en wanneer uw volgende controle of afspraak is?
- Weet u wanneer u contact moet opnemen met het ziekenhuis of de polikliniek?
- Weet u hoe u contact kunt opnemen met het ziekenhuis of de polikliniek als u vragen of problemen heeft?
- Herstel en complicaties
- Weet u wat u moet doen bij complicaties, bijwerkingen of medische vragen?
- Weet u op welke klachten u extra moet letten na uw ontslag?
- Weet u wat u wél en níet kunt doen na ontslag? (bijvoorbeeld leefregels over eten, bewegen, wondverzorging, werk of autorijden)
- Steun en lotgenoten
- Heeft u informatie gekregen over patiëntenverenigingen of andere vormen van steun?
Bureau Nazorg
Het kan zijn dat u na uw opname in het ziekenhuis nog nazorg nodig heeft. Deze nazorg kan verschillende vormen hebben, bijvoorbeeld:
- Tijdelijke opname, zoals een revalidatieplek of overbruggingsplek
- Thuiszorg
- Hospicezorg
- Permanente opname in een zorginstelling
De afdelingsverpleegkundige bespreekt samen met u en uw naasten welke vorm van nazorg het beste bij uw situatie past. Bureau Nazorg helpt vervolgens bij het organiseren van deze zorg, binnen de mogelijkheden van de wet- en regelgeving. Bureau Nazorg is een afdeling binnen het Erasmus MC. Het is afhankelijk van uw specifieke situatie voor welke vorm van vervolgzorg u in aanmerking komt.
U kunt één voorkeurslocatie opgeven voor uw nazorg. We proberen er altijd eerst voor te zorgen dat u naar deze locatie kan. Soms lukt dat niet. Er is dan bijvoorbeeld geen plek op de locatie, of de plek is niet geschikt voor uw hersteldoelen. Het belangrijkste is dat u op tijd op een plek komt waar u de juiste zorg krijgt. Daarom kan het ook zijn dat u naar een andere locatie gaat. Bent u het niet eens met de nazorglocatie? Bespreek dit met de arts en uw naasten.
Als u klaar bent om het Erasmus MC te verlaten, is het belangrijk dat u meewerkt aan uw vertrek uit het ziekenhuis. Dit is belangrijk voor het ziekenhuis, maar ook voor uzelf. In het ziekenhuis blijven helpt u dan niet meer. Het ziekenhuis is dan niet de beste plek voor uw herstel. Daarnaast is het belangrijk dat uw bed vrijkomt voor andere patiënten die de zorg nodig hebben.
Mijn Erasmus MC
Als patiënt van het Erasmus MC heeft u toegang tot Mijn Erasmus MC. U kunt hier een samenvatting van uw medisch dossier inzien. Ook vindt u hier een overzicht van al uw afspraken. Het gebruik van Mijn Erasmus MC is beveiligd met DigiD. Meer informatie over Mijn Erasmus MC vindt u op http://www.erasmusmc.nl/mijnerasmusmc. U kunt altijd en overal in uw patiëntenportaal inloggen.
Niet-medische zorg
Geestelijke verzorging
U bent opgenomen in het ziekenhuis. Dit roept vaak vragen en emoties op. Een vertrouwelijk gesprek kan daarbij een steun zijn. U kunt daarvoor een beroep doen op de geestelijk verzorgers van het Erasmus MC. U kunt zelf één van de geestelijk verzorgers bellen of u kunt via uw verpleegkundige een afspraak maken. Meer informatie vindt u op: Geestelijke verzorging - Specialisme - Erasmus MC
Medisch maatschappelijk werk
Ziekte of een ziekenhuisopname brengen veranderingen met zich mee voor u, uw gezin en uw omgeving. Dat kan vragen oproepen over hele praktische zaken, maar ook invloed hebben op uw gevoelens en op uw verhouding tot anderen. Een maatschappelijk werker kan u ondersteunen om weer houvast te vinden en naar oplossingen te zoeken. U bepaalt zelf of u deze hulp wenst. U kunt zelf contact opnemen met een maatschappelijk werker in het ziekenhuis. Hij of zij is telefonisch te bereiken via psychosociale zorg. Het telefoonnummer is:
(010) 703 46 16, bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 16.30 uur.
Voorzieningen in het Erasmus MC
U kunt binnen het Erasmus MC gebruik maken van een groot aantal voorziening zoals apotheek, rolstoelen, tolk, daktuinen, bezinningsruimten, logeermogelijkheden, horeca en winkels. Voor meer voorzieningen en uitgebreide informatie verwijzen wij graag naar onze website: www.erasmusmc.nl/patientenzorg/voorzieningen
Suggesties en klachten
Als u niet of juist wel tevreden bent met de gang van zaken tijdens uw verblijf horen wij het graag. Ook wanneer u suggesties voor ons heeft. Het Erasmus MC streeft naar goede zorg. Lees meer over het delen van uw ervaringen via Uw Mening Telt.
Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over uw behandeling of uw verblijf in het ziekenhuis. Bespreek de klacht eerst met diegene die verantwoordelijk is. Wilt u dit niet? Of kunt u er niet uitkomen in een gesprek? Dan kunt terecht bij een klachtenfunctionaris.
U kunt uw klacht bij de klachtenfunctionaris indienen via het digitale klachtenformulier. Of per post naar: Erasmus MC Klachtenopvang/GK 745, Antwoordnummer 55, 3000 WB Rotterdam
Meer informatie kunt u vinden in: Klachtenopvang voor patiënten - Patiëntenfolder - Erasmus MC
Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over uw behandeling of uw verblijf in het ziekenhuis. Bespreek de klacht eerst met diegene die verantwoordelijk is. Wilt u dit niet? Of kunt u er niet uitkomen in een gesprek? Dan kunt terecht bij een klachtenfunctionaris.
U kunt uw klacht bij de klachtenfunctionaris indienen via het digitale klachtenformulier. Of per post naar: Erasmus MC Klachtenopvang/GK 745, Antwoordnummer 55, 3000 WB Rotterdam
Meer informatie kunt u vinden in: Klachtenopvang voor patiënten - Patiëntenfolder - Erasmus MC
Patiënt Service Centrum
Bij het Patiënt Service Centrum kunt u terecht met praktische en niet-medische vragen. Bijvoorbeeld met vragen over digitale zorg, zoals uw patiëntenportaal of de Digizorg app. Onze medewerkers beantwoorden uw vragen, helpen bij het vinden van betrouwbare informatie of verwijzen u door naar de juiste persoon. U bent ook welkom voor een persoonlijk gesprek.
- Locatie: bij de receptie hoofdingang
- Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00 -16.30 uur
- E-mail: info@erasmusmc.nl
- Telefoon: (010) 704 51 14
Meer informatie
U vindt op onze website of in aparte folders meer informatie. Leest u deze informatie op papier? Vraag dan bij uw verpleegkundige of arts naar de onderstaande informatie, als u deze nodig heeft:
- Hoe en waar u zich aanmeldt
- Contact en route
- Onderzoek naar bijzondere bacteriën (BRMO)
- Rechten en plichten als patiënt
- Wel of niet reanimeren voor volwassenen (ouder dan 16 jaar)
- Geestelijke verzorging
- Ontslag uit het Erasmus MC
- Klachtenopvang voor patiënten
- Hergebruik van medische gegevens, beelden en lichaamsmateriaal
- Hoe u doorligwonden (decubitus) kunt voorkomen
- Rooming-in