Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Vorming van identiteit en professionaliteit

Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) zorgt ervoor dat studenten zichzelf leren kennen in relatie tot het beroep van arts waar ze naartoe groeien. Ze leren de vaardigheden aan waarmee ze zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen.

VIP richt zich op het leren participeren in een veranderende en diverse maatschappij met nadruk op duurzame inzetbaarheid. Om er voor anderen te kunnen zijn, horen studenten in de eerste plaats goed voor zichzelf te zorgen. Dit vraagt om (emotionele) stabiliteit, weerbaarheid en veerkracht. Daarnaast biedt VIP een breed keuzepalet aan onderwijsactiviteiten voor loopbaanoriëntatie en persoonlijke ontwikkeling. Lees hieronder de verschillende onderdelen van VIP en activiteiten. 

 

Dr. Martijn Visser, docent, psycholoog en voormalig coördinator VIP, en dr. Annemerle Beerthuizen, docent, onderzoeker Medische Psychologie en coördinator VIP, leggen uit wat VIP inhoudt.

 

Onderdelen Vorming Identiteit en Professionaliteit

Persoonlijke en professionele ontwikkeling

Dit VIP-onderdeel richt zich op het leren participeren in een veranderende maatschappij met nadruk op duurzame inzetbaarheid. Het keuzepalet aan onderwijsactiviteit bestaat onder ander uit diverse workshops, podcasts en documentaires op het gebied persoonlijke ontwikkeling.

Leercyclus

Zowel op jaarbasis, per semester als per onderwijsonderdeel (blok en projectperiode) doorlopen studenten een leercyclus. Bij de start van het jaar, blok en projectperiode wordt vooruitgeblikt: wat gaan we de komende periode doen? Wat spreekt me aan? Waar zie ik tegenop? Wat wil ik leren? En welke leervragen heb ik? Halverwege wordt op inhoud en proces besproken hoe het gaat: Wat gaat goed? Waar kan het beter? Wat heb ik geleerd? Wat wil ik leren? En wat heb ik te leren? Ter afsluiting van een jaar, blok en projectperiode bespreken studenten hoe het is gegaan, wat ze hebben gewaardeerd en waar ze anders naar zijn gaan kijken. Ook geven ze elkaar tips en tops. Aan de hand van deze reflecties wordt het portfolio bijgewerkt.

Studenten reflecteren, bespreken en evalueren het leren tijdens de volgende activiteiten:

  • Coachgesprekken (individueel/coachgroep): in een serie gesprekken met een coach bespreken studenten op vaste tijden in het curriculum hun studievoortgang en maken ze ontwikkelingsafspraken.

  • Reflectie op persoonlijke en professionele ontwikkeling: in een portfolio verzamelen studenten bewijsmateriaal over hun voortgang. Dit zijn zowel toetsuitslagen, als verkregen feedback hierop. Het accent binnen VIP ligt met name op de competenties samenwerking, leiderschap en professionaliteit. Studenten reflecteren twee keer per jaar op het verkregen bewijsmateriaal en formuleren persoonlijke leerdoelen en nemen dit op in hun portfolio. Het portfolio is, naast het dashboard, het vertrekpunt van het halfjaarlijks voortgangsgesprek met de VIP-coach.

  • Voortgangsgesprek: Ieder half jaar staan studenten bewust stil bij hoe het met hen gaat en bespreken dit in een voortgangsgesprek met de VIP-coach. Het portfolio is, naast het dashboard, het vertrekpunt van het halfjaarlijks voortgangsgesprek. Het voortgangsgesprek maakt bespreekbaar hoe het met studenten gaat: o.a. wat gaat goed, wat gaat niet goed en hoe kan het beter? Door regelmatig stil te staan bij hoe het met hen gaat en daarover van gedachten te wisselen met hun coach, wordt actief leren gestimuleerd en groei bevorderd.

  • Beeld van zichzelf delen: Aan het eind van ieder studiejaar blikken studenten bewust terug op het jaar en wat dat met hen heeft gedaan, wat ze hebben geleerd over zichzelf, wat ze belangrijk vinden in het leven en delen ze dit met hun omgeving. Het kunnen tonen wie zij zijn, maakt dat zij hun kwetsbaarheden leren delen en dat zij hun omgeving je beter leren kennen. Vanuit weten wie zij zijn en zichzelf beter kennen, kunnen studenten vanuit vertrouwen in henzelf antwoord vinden op levensvraagstukken en daar sturing aan geven.

Diversiteit en Inclusie

Toekomstige zorgprofessionals hebben te maken met een breed scala aan diverse patiënten en willen er voor elke patiënt zijn. Dat vraagt om een grondhouding waarin zij zich verdiepen in wie zij zelf zijn en waarin zij open staan en nieuwsgierig zijn naar alles wat op hun pad komt. Dit vraagt om expliciet aandacht voor diversiteit en inclusie in het onderwijs.  

Geen aandacht voor D&I kan leiden tot ongelijke zorgkwaliteit, want een behandeling werkt niet voor iedere patiënt. Biomedisch relevante verschillen spelen bij sommige ziekten en behandelingen juist een rol. Het belangrijkste voordeel is dat studenten op deze manier voorbereid zijn op de werkelijkheid van de zorg. De erasmusarts leeft zich hierdoor goed in in de wijze waarop mensen met verschillende achtergronden gezondheid, ziekte en gezondheidszorg beleven.  

Het thema D&I wordt op momenten tijdens de VIP-lessen expliciet besproken, maar komt ook impliciet terug in de casussen, die studenten tijdens het casusgestuurd onderwijs aangeboden krijgen. In het onderwijs worden studenten uitgedaagd om zich in verschillende perspectieven in te leven om (meer) inzicht te krijgen wat er speelt bij mensen. Daarmee hopen we dat ze meer openstaan voor verschillende opvattingen. 

Samenwerken

De Erasmusarts dient zichzelf te leren kennen en te ontwikkelen op het gebied van samenwerking. Als arts wordt er immers van hen verwacht dat zij flexibel zijn in de samenwerking met anderen – binnen en buiten de eigen discipline - dat zij verschillende rollen kunnen aannemen, dat zij bewust zijn van hun eigen automatismen en dat zij openstaan voor het perspectief van de ander. Ook wordt er verwacht dat artsen weten hoe zij reageren op anderen, en dat zij ervan bewust zijn hoe zij binnen de samenwerking zorgdraagt voor hun eigen welzijn en dat van de anderen.

Onze studenten leren werken in en met diversiteit en inclusiviteit, zodat zij op een respectvolle en professionele manier kunnen omgaan met menselijke verscheidenheid in de gezondheidszorg en het belang van een inclusieve gezondheidszorg uitdragen.

Naast les over, en training in samenwerkingsvaardigheden, wordt samenwerking binnen de blokken en projectperiodes via een vast stramien geëvalueerd:

  • Bij de start om elkaar te leren kennen, ambities uit te spreken en werkafspraken te maken;

  • Halverwege om te kijken hoe het gaat en eventueel bij te sturen;

  • Aan het einde om te zien hoe het is verlopen en elkaar tips en tops te geven.

Naarmate studenten beter worden in het vanzelfsprekend evalueren, ligt de verantwoordelijkheid voor het evaluatieproces meer bij de studenten zelf. Het consequent evalueren van samenwerking, hierop reflecteren en ontwikkelpunten formuleren, dragen bij aan levenslang leren, omdat het een vanzelfsprekend onderdeel wordt van de professionele attitude.

Werkveldexploratie

Dit VIP-onderdeel richt zich op het leren ontdekken van zoveel mogelijke aspecten van het beroep om later een richting te kiezen die bij hen past doordat zij weten wat ze belangrijk vinden en waar zij energie van krijgen. Het aanbod voor de werkveldexploratie bestaat onder ander uit meeloopdagen met zorgprofessionals en patiënten, interviews, vraag-maar-raak sessies, speeddates met artsen, patiëntperspectief middels podcasts en video’s van patiënten, artsen en andere zorgprofessionals en loopbaancoaching.

Feedback & Reflectie

Om te weten wat je aanspreekt binnen het werkveld, wat je talenten en interesses zijn en wat je wil leren de volgende periode, is reflectie en feedback nodig. Reflecteren is een vorm waarin een student leert zich te verhouden tot wat die heeft ervaren en hoe die leert. Het verzamelen van feedback helpt de student verder. Door de voortgang bij de houden en bij te sturen ziet de student precies waar die staat en wat die nog moet en wil leren. 

Studenten leren door ervaringen met het geven en ontvangen van feedback, door individuele gesprekken met hun VIP coach en groepsgesprekken tijdens de VIP-lessen hoe zij reflecteren en feedback ontvangen en geven.  

Titel uitklapper

Titel uitklapper

Titel uitklapper

Titel uitklapper

Titel uitklapper

Quicklinks