Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Arts van de toekomst leert interactiever

20 juni 2022

Docenten maakten tijdens de Student-docent dagen kennis met een nieuwe onderwijsmethode

Er komt een tiener bij de dokter. Met haar vader. Haar schoolcijfers zijn niet top, maar bij haar sport gaat het eigenlijk goed. Ze is onrustig, zit heen en weer te wippen op haar stoel. De vader is voortdurend aan het woord. Hij zegt te weten wat er met zijn dochter aan de hand is. Volgens hem heeft ze ADHD en hij vraagt de dokter om medicatie.

Kleinschalig en activerend onderwijs

Deze casus werd tijdens de Student-docent dagen op evenementenlocatie Lommerrijk gepresenteerd aan studenten en docenten, die daarna als eerstejaars student zelf aan de slag gingen. Verspreid over twee dagen konden docenten, maar ook studenten kennis maken met Erasmusarts 2030, het nieuwe curriculum van geneeskunde. Met dit curriculum leiden we de artsen van de toekomst op.

In het oude curriculum staan veelal hoorcolleges centraal, waar de docent informatie zendt. In het nieuwe curriculum komt daar verandering in. Er wordt gebruik gemaakt van kleinschalig student gestuurd activerend onderwijs. Aan de hand van casussen leren studenten nieuwe (bio-)medische kennis, en vanuit verschillende perspectieven beantwoorden ze de leervragen, zodat ook andere competenties worden ontwikkeld.

Case-Based wat?

Dr. Jurgen Damen, huisarts, en Timo Bolt, universitair hoofddocent medische geschiedenis, namen de docenten mee naar het jaar 2023. Het nieuwe curriculum is gestart en de studenten volgen het introductieblok. Eerst krijgen ze een korte introductie waar de casus wordt geïntroduceerd. Daarna komt de gestuurde zelfstudie waarbij het kennisniveau wordt geborgd door Timo. Daarna werken ze samen als een echte studiegroep aan de casus met Jurgen als tutor.

Eerstejaars studenten krijgen vanaf dag 1 Case-Based Learning (CBL) aangeboden. Tijdens de Student-docent dagen konden docenten ervaren hoe het is om CBL zelf te volgen en daar kwamen interessante discussies uit.

Jurgen Damen: ‘Het enthousiasme onder docenten was groot, ze zien potentie om de interactiviteit tijden de les te verhogen, en belangrijker hoe ze de diversiteit van de studenten kunnen gebruiken met en van elkaar te leren.’

Wat is ziek, wat is gezond?

Met de juiste voorbereiding via de gestuurde zelfstudie, aangevuld met aanvullend onderwijs hebben studenten al snel voldoende bagage om een inhoudelijke discussie te voeren over of de dochter ziek of gezond is. Tijdens de workshop wordt duidelijk dat dit niet zo makkelijk te stellen is. Via een stappenmodel wordt geleerd hoe je dit, samen met de patiënte en vader beter vast kan stellen. Deelnemers bespreken verschillende standpunten en leren ook hoe je het met elkaar oneens kan zijn. Ze komen samen tot de antwoorden op leervragen, maar blijven ook met nieuwe vragen achter, en dat is nu net de bedoeling. Aanzetten tot verder leren. Om door te bouwen op eerder verkregen kennis en vaardigheden komt de dochter op een later moment nog een keer terug op het spreekuur zodat studenten verder kunnen werken aan het probleem.

Sfeerbeeld bijeenkomst MFVR