Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

CGO-docenten gezocht - begeleid geneeskundestudenten naar de toekomst

26 februari 2024

Kleinschalig onderwijs en een actieve rol voor studenten: zo vat arts en projectleider onderwijsontwikkeling Daan Noij het casusgestuurd onderwijs (CGO) samen. Komend jaar start de eerste lichting geneeskundestudenten met deze nieuwe onderwijsvorm. Daan legt uit wat CGO is en welke belangrijk rol de CGO-docent speelt.

Word jij één van onze nieuwe CGO-docenten? Bekijk hier dan gelijk de vacature.

Met dit onderwijs kunnen we nog meer uit de studenten halen’, stelt AIOS hematologie Daan Noij. Hij werkte het afgelopen jaar mee aan het nieuwe geneeskundecurriculum: Erasmusarts 2030. Daan richt zich met name op casusgestuurd onderwijs, een onderwijsmethode waarbij studenten vooral leren door te werken aan realistische casuïstiek. Tijdens interactieve, kleinschalige werkgroepen onder begeleiding van een coachende CGO-docent bespreken de studenten verschillende casussen. Sinds deze maand kunnen medewerkers reageren op de CGO-docent vacature.

Coachende rol

De CGO-docent begeleidt studenten tijdens werkgroepen en helpt hen om opgeworpen leervragen op te lossen. Daan benadrukt dat de CGO-docent geen vakinhoudelijk expert hoeft te zijn, maar vooral een coachende rol heeft. ‘De docent stelt verbredende en verdiepende vragen en stimuleert de discussie. Hij of zij spoort de studenten aan om zelf na te denken over de casus. Uiteindelijk moet niet de docent, maar de student het werk doen.’

Projectleider onderwijsontwikkeling Daan Noij

Realistische casuïstiek

De casuïstiek die de CGO-docent met de studenten behandelt, bestaat uit realistische scenario’s die studenten ook in de beroepspraktijk kunnen tegenkomen. Dit kan een patiëntencasus zijn, maar het kan ook gaan over de uitbraak van het norovirus in een verpleeghuis. Daan: ‘In elke casus linken we de biomedische onderwerpen aan een ander domein zoals ethiek, technologie of klinische vaardigheden.’

 

Vacature CGO-docent

Wil jij studenten begeleiden tijdens CGO-bijeenkomsten? Dan kun je via deze vacature solliciteren. Het gaat om een parttime functie van minimaal 14 uur tot maximaal 24 uur per week. De voorkeur gaat uit naar interne kandidaten. Daan: ‘We zoeken mensen met een biomedische achtergrond in de brede zin van het woord. Zo zijn bijvoorbeeld artsen, biomedische wetenschappers, gezondheidswetenschappers en verpleegkundig specialisten allemaal welkom.’

 

Voorbereiding

Van de studenten wordt verwacht dat ze zich goed voorbereiden op de werkgroepen, vertelt Daan. Dit kunnen ze doen met behulp van hoorcolleges en patiëntdemonstraties, maar ook door thuis te studeren via boeken en e-learnings. Daan: ‘Met de nieuwe onderwijsvorm vragen we meer verantwoordelijkheid van studenten. Ze moeten zich vooraf verdiepen in de stof zodat ze deze kennis tijdens de werkgroep kunnen toepassen.’

Actieve onderwijsvorm

Daan is ervan overtuigd dat studenten door deze actieve leermethode een dieper begrip krijgen van de stof. ‘Studenten leren om hun kennis toe te passen en zien op welke manieren je een probleem kunt benaderen. Door te werken aan realistische casuïstiek, kunnen ze de theorie beter in context plaatsen en zijn ze als student straks nog beter voorbereid op de praktijk.’