Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Help studenten ontdekken

1 maart 2024

4 jaar lang werkten Annemerle Beerthuizen en Martijn Visser aan nieuw onderwijs voor toekomstige geneeskundestudenten. Het resultaat: de lijn Vorming van Identiteit en Professionaliteit, ofwel VIP. Binnen VIP werken studenten aan hun professionele identiteitsontwikkeling. Annemerle: ‘VIP geeft elke student een eerlijke kans om te floreren’.

(Vip-coördinatoren Martijn Visser (links) en Annemerle Beerthuizen (rechts))

‘We willen dat iedere student op de beste plek voor die persoon terechtkomt’, vertelt Annemerle Beerthuizen, universitair docent en VIP-coördinator. Het VIP-onderwijs is zo ontworpen om studenten hierin zo goed mogelijk te ondersteunen. Het zet in op ‘professionele identiteitsontwikkeling’: jezelf ontwikkelen in het beroep waar je naartoe groeit. Hoe helpt het VIP-onderwijs daarbij? ‘Aan de ene kant leren studenten zichzelf goed kennen’, legt Annemerle uit. ‘Aan de andere kant leren ze de breedte van het werkveld kennen.’ 

Superhero 

‘Als je op tv kijkt, zie je een arts als een soort superhero die alles kan. En je ziet voornamelijk de SEH-artsen, de chirurgen. De acute geneeskunde’, vertelt Martijn Visser, psycholoog en VIP-coördinator. ‘Maar dat is vaak niet waar studenten uiteindelijk terechtkomen. We denken vaak: het is een artsenopleiding. Maar in principe kun je nog alle kanten op. Denk aan beleid, onderzoeker, consultancy, onderwijs.’ Annemerle benadrukt het belang van verwachtingsmanagement: ‘Uiteindelijk stroomt meer dan de helft van onze studenten naar een beroep buiten het ziekenhuis. Het is belangrijk dat ze dat weten.’ 

Die breedte van het werkveld laten Annemerle en Martijn onder andere terugkomen in de meeloopdagen tijdens de bachelor. ‘Ze zullen niet alleen in het ziekenhuis meelopen, maar ook met zorgprofessionals buiten het ziekenhuis’, vertelt Annemerle. ‘Niet alleen met een arts, maar ook met een verpleegkundige en een patiënt. De buitenwereld komt meer naar binnen.’  

Sausje van feedback 

Naast werkveldexploratie zijn studentenwelzijn, samenwerken en diversiteit en inclusie belangrijke thema’s binnen het VIP-onderwijs. ‘Met daaroverheen een overkoepelend sausje van feedback en reflectie’, aldus Martijn. Studenten krijgen les over deze thema’s. Ook bouwen ze een portfolio op gedurende het jaar. Met daarin feedback van docenten, hun eigen reflectie en een beeld van zichzelf. Daarnaast krijgen zij begeleiding van een VIP-coach. 

De VIP-coach ondersteunt studenten in hun persoonlijke ontwikkeling, en monitort hun voortgang binnen het medische onderwijs. De VIP-coach spreekt studenten zowel één-op-één als in een vast groepje van 6 studenten. Martijn: ‘Hoe ontwikkelen studenten zich op competenties, vaardigheden en kennis? Daar wordt binnen VIP op teruggeblikt.’ ‘Maar ook: wat sprak je aan? Wat past bij jou?’, vult Annemerle aan. 

Aanmoedigen 

‘De voetbalcoach’, zo omschrijft Annemerle de VIP-coach. ‘Het aanmoedigen is belangrijk’, vult Martijn aan. ‘Aan de ene kant ben je er voor ze, aan de andere kant geef je ze soms een schop onder de kont, of een zacht duwtje de juiste richting op. Je houdt ze een spiegel voor. Je houdt een oogje in het zeil: voelt de student zich thuis hier? Kan de student landen?’  

Belangrijk binnen VIP is een individuele benadering. Annemerle: ‘We moeten af van exact hetzelfde onderwijs en exact dezelfde begeleiding voor iedereen.’ Onder toeziend oog van de VIP-coach krijgen studenten inzicht in wat zij al kunnen en waar zij naartoe moeten. De coach helpt elke student bij het maken van een persoonlijk ontwikkelplan. ‘De regie ligt bij de student’, vertelt Annemerle. ‘Wat is voor jou belangrijk? Wat wil je meemaken? Waar wil je je verder in ontwikkelen?’ 

Dromen 

‘Wanneer je aandacht besteedt aan jezelf, maak je ook betere keuzes’, licht Martijn toe. ‘Veel studenten dromen ervan om arts te worden. Maar we willen dat ze echt naar zichzelf kijken, hun eigen kwaliteiten ontdekken. En vanuit daar keuzes maken. Niet alleen op basis van een droom die ze hebben.’ Annemerle: ‘Ik denk nog steeds dat de meeste van onze studenten ‘gewoon’ zullen doorstromen naar de master geneeskunde. Maar dat dat een bewustere keuze wordt. Daar hoop ik eigenlijk op.’ 

Word jij VIP-coach?

Annemerle en Martijn zijn op zoek naar VIP-coaches. Als VIP-coach bouw je een langdurige band op met de studenten in jouw groepje. Vooraf en tijdens de opleiding volg je trainingen en bespreek je ervaringen met andere VIP-coaches. ‘We vormen een coach community’, vertelt Martijn ‘We doen het met elkaar. We vragen advies aan elkaar, ontdekken samen.’ Geïnteresseerd? Kijk op deze pagina voor meer informatie.