Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Hoogwaardig onderwijs blijven geven

19 februari 2024

Hoe maak je een goede onderwijscasus? Hoe begeleidt je studenten in de casusbespreking of tijdens een project? Hoe loopt de Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) door het curriculum? Om docenten klaar te maken voor de start van het nieuwe geneeskundecurriculum is een opleidingsaanbod voor docenten ontwikkeld. Tanisha Bachasing, deelprojectleider docentprofessionalisering: ‘Wil je hoogwaardig onderwijs blijven geven? Luister dan naar de behoefte van de student. En maak gebruik onderwijskundig onderzoek naar medisch onderwijs.’

Tanisha Bachasing, deelprojectleider docentprofessionalisering en projectleider bij de Community for Learning and Innovation (CLI) ondersteunt Erasmusarts 2030 bij de ontwikkeling van het onderwijs. Ook maakt ze samen met een team van docentexperts en onderwijskundigen het docentprofessionaliseringsaanbod, dat voorziet in nieuwe didactische en pedagogische vaardigheden voor Erasmusarts 2030-docenten. Hiermee begeleiden en toetsen zij studenten volgens de nieuwste inzichten op het gebied van leren en ontwikkelen.

Het opleidingsaanbod voor Erasmusarts 2030-docenten:

  • is afgestemd op de drie onderwijsmethoden voor het curriculum Erasmusarts 2030 (casusgestuurd onderwijs, projectonderwijs en vorming van identiteit en professionaliteit), de wijze van toetsen (programmatisch toetsen), leerbehoefte en context van de betrokkenen.
  • bestaat uit trainingen en coaching waarin de samenhang van het curriculum, interactie en betrokkenheid centraal staat.
  • komt samen in een Teams-omgeving om docenten overzicht en duidelijkheid te geven.

De trainingen kunnen e-modules zijn of fysieke bijeenkomsten.

Just-in-time 

Het aanbod is afgestemd op de drie onderwijsmethodes en wijze van toetsen, maar ook op doelgroep. De trainingen zijn deels ontwikkeld en deels in ontwikkeling. Naast het aanleren van de praktische vaardigheden is er straks ook een online basistraining om docenten een integraal beeld te geven van het curriculum. Docenten gaan daarna de verdieping in aan de hand van hun rol in het curriculum. 

Tanisha: ‘Veel trainingen geven we just-in-time. CGO-docenten, docenten in de casusbesprekingen, trainen de benodigde skills voor de zomer en krijgen na de start intervisie. Zo sluit het beter aan bij de leerbehoefte van de docent.’ 

Voorbeeld: Casusontwikkelaars

Docenten worden in drie scholingsbijeenkomsten opgeleid om casussen en bloktoetsen te maken.

1. Casuïstiek

Docenten kunnen na het volgen van de eerste bijeenkomst uitleggen hoe het CGO-onderwijs is opgebouwd en wat er tijdens de casusbespreking van studenten en docenten worden verwacht. Ook weten ze waar een goede casus aan moet voldoen, hoe een CGO-docenthandleiding eruitziet en hoe CGO-docenten studenten actief aan het werk gaan met de casus

2. Flankerend onderwijs

Docenten evalueren de tot dan toe opgeleverde producten. Ze weten welke mogelijkheden er zijn voor het invullen van het flankerend onderwijs en kunnen het flankerend onderwijs op zo’n manier vormgeven dat dit het CGO-onderwijs versterkt.

3. Bloktoets

Docenten evalueren weer de opgeleverde producten. Ze kunnen een toetsmatrijs opstellen, weten waar een bloktoets aan moet voldoen, zijn in staat toetsvragen te construeren en weten het onderwijsmateriaal en toetsing goed op elkaar aan te sluiten.

Essentieel in de medische wereld én medisch onderwijs

Niet alleen omdat er een nieuw curriculum komt, vindt Tanisha docentprofessionalisering belangrijk. Tanisha: ‘Levenslang leren is essentieel in de geneeskunde. De klinische praktijk en onderzoek zijn altijd gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Voor onderwijs en onderzoek is dat net zo belangrijk. Wil je hoogwaardig onderwijs blijven geven? Luister dan naar de behoefte van de student en maak gebruik onderwijskundig onderzoek naar medisch onderwijs.’ 

Voor het welzijn van studenten 

Voor het welzijn van studenten ‘In het onderwijs oude stijl zien we dat de studenttevredenheid en –welzijn afneemt. Studenten vinden traditioneel, klassikaal onderwijs saai. Er is weinig interactie. Ons docentprofessionaliseringsaanbod geeft de opleiding en docenten handvatten om dit te verbeteren.’  

Door de mogelijkheden die casusgestuurd onderwijs biedt voor interactie en samenwerken, zal de betrokkenheid en tevredenheid onder studenten toenemen, verwacht Tanisha. ‘Daarnaast is er met Vorming van Identiteit en Professionaliteit meer oog voor de individuele ontwikkeling van de student. Door reflectie en persoonlijke feedback van docenten en coaches voelen studenten zich gezien. En dat heeft positieve invloed op hun welzijn.’ 

En nu? 

Docenten zijn persoonlijk uitgenodigd voor trainingen, gebaseerd op hun rol nu en in de toekomst. Dit zijn de trainingen voor casusontwikkelaars en voor het projectonderwijs.  

In mei en juni starten de trainingen voor CGO-docenten, VIP-coaches en trainingen over programmatisch toetsen. Betrokkenen worden hiervoor persoonlijk uitgenodigd.  

De komende weken wordt geworven voor nieuwe docentrollen, zoals CGO-docent, en VIP-coaches. Deze trainingen vinden zoals gezegd just-in-time plaats. In augustus start de werving voor PO-docenten.

Meer weten? 

Wil je meer weten over de Campagne Erasmusarts 2030-docent? Kijk dan op de intranetpagina van Erasmusarts 2030 (alleen voor medewerkers toegankelijk).