Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Ontwikkeldagen Erasmusarts 2030 van start

21 februari 2023

Het is de puzzel die het hart van elke docent een beetje sneller doet kloppen. Het inpassen van conceptuele begrippen die een student moet beheersen in een logisch onderwijsmodel. Afgelopen weken werkten docenten aan de ontwikkeling van de thematische onderwijsblokken die tezamen het Casusgestuurd- en projectonderwijs van het nieuwe curriculum Erasmusarts 2030 gaan invullen.

 

Bouwstenen

Alle medische en wetenschappelijke afdelingen van het Erasmus MC hebben vooraf aangegeven welke concepten zij onmisbaar vinden in de nieuwe opleiding geneeskunde. Die concepten zijn als bouwstenen verdeeld over thematisch georganiseerde ontwikkelteams van docenten. Aan deze teams de taak om diverse casus en onderwijsweken te bedenken waarin uiteindelijk alle concepten een plekje krijgen. De concepten zijn gekoppeld aan het overzicht van alle (deel)competenties die verdeeld zijn over de onderwijsperiodes. Dit zogenaamde macro-ontwerp borgt de kwaliteit en de structuur van het nieuwe curriculum.

 

'Verbazend efficiënt'

Fred Petrij, klinisch geneticus, verdeelt zijn tijd over twee ontwikkelteams waarin Casusgestuurd onderwijs gegeven zal worden: Voortplanting & Gynaecologie en Groei & Ontwikkeling I. Hij noemt de werkwijze van de ontwikkelteams ‘verbazend efficiënt’, mede dankzij het werk van zijn collega’s die al voor de ontwikkeldagen hadden zitten puzzelen op leuke casus. Zo kan het zijn dat diverse medische, psychosociale en maatschappelijke concepten samenkomen in de casus ‘Zwanger en zorgen over de uitkomst’.

 

De levenscyclus

De thema’s in het nieuwe curriculum volgen de levenscyclus. Groei & Ontwikkeling I komt meteen in het eerste jaar aan bod. ‘Best een uitdaging om kersverse eerstejaars de basiskennis over celgroei en genetica bij te brengen,’ realiseert Petrij zich. ‘Daarom is er o.a. een longitudinaal team dat thema’s verbindt.’ Op die manier ontstaat een ‘spiral curriculum’ waarin dezelfde concepten met toenemende complexiteit terugkeren.

 

Toekomst

De komende maanden zullen per ontwikkelteam nog drie Ontwikkeldagen plaatsvinden waarin de docenten het onderwijs steeds verder uitwerken. In mei vindt afstemming plaats voor de hele bachelor. Dan is er een check of alle concepten een plek hebben gekregen, of er geen onnodige dubbeling is, maar ook niets mist. Dan bestaat nog de mogelijkheid tot het ruilen van concepten tussen Ontwikkelteams wanneer dat beter past. Het daadwerkelijke uitwerken van de verschillende onderwijsmodules start vanaf september 2023.