Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Volle collegezaal voor Erasmusarts 2030

14 oktober 2022

Tijdens de informatiebijeenkomst ‘Aan de slag met Erasmusarts 2030’ kregen docenten en onderwijsondersteunende medewerkers van de opleiding geneeskunde een voorproefje van het nieuwe curriculum. De start van Erasmusarts 2030 is gepland in september 2024. Vanaf komend studiejaar worden al verschillende kenmerkende elementen geïmplementeerd.

“Met de wereld veranderen ook patiënten, docenten en studenten. Dit vereist een andere manier van opleiden. Het curriculum krijgt een nieuw DNA waarbij gezondheidsvraagstukken het uitgangspunt zijn. Andere manieren van leren brengen andere rollen voor docenten mee,” schetste projectleider Suzanne Peeters.

Erasmusarts 2030 zal bestaan uit blokken die, meer dan in het huidige curriculum, een geïntegreerd geheel vormen. “Vergelijk het met cellen die samen een weefsel vormen.” Deze samenhang en de nieuwe rollen voor docenten komen naar voren in de hoofdlijnen van het curriculum: Casus-gestuurd onderwijs, Projectonderwijs en Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP).

Casus-gestuurd onderwijs

Gijs Elshout liet aan de hand van een patiëntencasus zien hoe Casus-gestuurd onderwijs de praktijk en theorie uit verschillende vakken integreert. “Het is een uitdagende en activerende vorm van onderwijs waarmee de student op natuurlijke wijze medische kennis opdoet en groeit in de rol van medisch professional.”

Projectonderwijs

Silvan Licher lichtte de rol van het Projectonderwijs toe. “De student maakt zich de CANMEDS rollen eigen, zoals communiceren, samenwerken en leidinggeven en leert tegelijk met verschillende brillen kijken naar de gezondheidszorg. Het introduceert de perspectieven van medische wetenschap, technologie, maatschappij en beleid en organisatie. Zo kunnen studenten een eigen profiel ontwikkelen.” 

Vorming Identiteit en Professionaliteit

Annemerle Beerthuizen liet zien dat Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) als een rode draad door het onderwijs loopt. “Door te reflecteren leert de student zichzelf kennen en eigen interesses, talenten en waarden herkennen en ontwikkelen. Daarnaast is exploratie van het werkveld onderdeel van deze lijn. Aandacht voor diversiteit en inclusie maken daar deel van uit.”

Natuurlijk waren er veel vragen uit de zaal. Deze vragen en antwoorden worden gepubliceerd op de Erasmusarts 2030 website.