Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Voordelen van programmatisch toetsen

23 maart 2023

Programmatisch toetsen is een vorm van toetsen waarbij het doel is om niet alleen te beoordelen wat een student weet, maar ook hoe hij of zij informatie toepast in nieuwe situaties en hoe hij of zij denkt en redeneert. Deze aanpak kan voordelen hebben bij simulatieonderwijs, waarbij studenten complexe, realistische scenario's moeten oplossen en waarbij hun beslissingen en acties worden geëvalueerd.

Argumenten voor het gebruik van programmatisch toetsen bij simulatieonderwijs:

  • Realistische beoordeling: Programmatisch toetsen biedt de mogelijkheid om de prestaties van studenten te evalueren in realistische situaties die overeenkomen met de praktijk. Dit geeft een beter beeld dan bijvoorbeeld meerkeuzevragen die niet altijd overeenkomen met de praktijk.
  • Inzicht in het denkproces: Programmatisch toetsen beoordeelt niet alleen wat de student weet, maar ook hoe hij of zij denkt en redeneert. Dit geeft docenten inzicht in het denkproces van de student, waardoor ze gerichter feedback kunnen geven.
  • Geïntegreerd leren: Programmatisch toetsen kan worden geïntegreerd in het leerproces, waardoor het een krachtige leermethode wordt. Door de integratie kunnen studenten reflecteren op hun eigen leerproces en krijgen ze gerichte feedback. Hierdoor zijn ze beter in staat hun prestaties te verbeteren.
  • Motivatie: Programmatisch toetsen kan de motivatie van studenten vergroten. Ze worden actief betrokken bij het leerproces, wat hun interesse vergroot. Het gebruik van realistische scenario’s laat studenten zien hoe ze hun kennis in de praktijk kunnen toepassen.
  • Beoordeling van vaardigheden: Programmatisch toetsen biedt de mogelijkheid om vaardigheden te beoordelen die niet makkelijk kunnen worden beoordeeld met traditionele toetsmethoden. Denk aan sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden en leiderschap. Door deze vaardigheden te beoordelen in realistische situaties, krijgen docenten een beter beeld van de vaardigheden van de student en kunnen ze gericht feedback geven.

Zie ook: Toetsmanifest Erasmusarts 2030