Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Nieuws

Kinderen denken mee met begeleidingstool voor het Kinderhersenlab

8 november 2021

Het Kinderhersenlab is vol in ontwikkeling! Aankomend voorjaar wordt het lab in gebruik genomen als onderdeel van het Kinderhersencentrum en meten we daar de hersenfunctie en ontwikkeling van kinderen met verschillende aandoeningen. Momenteel zijn we samen met patiënten bezig met de ontwikkeling van ‘het zelfportret’: een tool die de kinderen voorbereidt op een testdag in het Kinderhersenlab en hen door de dag heen begeleidt. Via deze tool zullen de testuitslagen op een leuke en betekenisvolle manier aan de kinderen worden teruggekoppeld.

Spelenderwijs testen in het Kinderhersenlab

In ons Kinderhersencentrum werken verschillende specialisten én wetenschappers samen om de beste zorg te bieden aan kinderen met aandoeningen van hoofd, hersenen en zintuigen. Het Kinderhersenlab wordt een belangrijk onderdeel van het Kinderhersencentrum, waar we de hersenfunctie en ontwikkeling van kinderen spelenderwijs meten en waarbij we kijken naar een breed scala aan domeinen van functioneren. De testen vinden plaats in drie verschillende ruimtes in het Kinderhersenlab: de cognitie-ruimte, de sensoriek-ruimte en de motoriek-ruimte. Kinderen zullen meerdere keren tijdens hun zorgtraject (van vaak meerdere jaren) uitgenodigd worden voor testen op verschillende vlakken die ook met elkaar vergeleken kunnen worden. De uitkomsten van de onderzoeken gebruiken we vervolgens om onze behandelingen verder te verbeteren, zodat we ieder kind de beste zorg kunnen bieden.

Kinderen denken mee met het Zelfportret

Om erachter te komen hoe een zelfportret op een testdag er uit moet gaan zien, hebben we een co-creatie sessie georganiseerd met patiënten. Tijdens deze sessie hebben we kinderen tussen de 6 en 12 jaar oud geïnterviewd om er achter te komen wat kinderen graag in het Kinderhersenlab te weten komen en op welke manier zij hun testuitslagen het liefst uitgelegd krijgen. Dit zullen we laten terugkomen in het uiteindelijke zelfportret. Het zelfportret kan gebruikt worden als gesprekstool voor ouders en zorgprofessionals. Daarnaast kunnen kinderen via het zelfportret terugkijken op hun ervaringen in het lab.Kinderhersenlab Zelfportret

Begrijpelijke uitleg voor kinderen

Bij de co-creatie sessie waren drie kinderen aanwezig. Zij hebben een zelfportret getekend en hebben aan elkaar verteld waarom zij in het ziekenhuis komen. Daarna hebben ze uitleg gekregen over het Kinderhersenlab aan de hand van een lego-model van het lab.Kinderhersenlab uitgevoerd in lego


Vervolgens kregen zij even de tijd om een tekening te maken waarin zij aangaven wat hen leuk en minder leuk leek aan de verschillende ruimtes van het lab. Ten slotte hebben we samen tekeningen gemaakt van de dokterskamer. We hebben de kinderen gevraagd zich voor te stellen dat ze zonder hun ouders bij de dokter zouden zijn. Ze hebben manieren bedacht hoe de dokter toch goed uitleg kan geven over testresultaten en hun aandoeningen zodat zij het zouden begrijpen. Uit de gesprekken kwamen verschillende oplossingen, waaronder hele nieuwe uitvindingen en kindvriendelijke gesprekstechnieken. De input van zowel de kinderen als de zorgprofessionals gebruiken we voor een volgende co-creatie sessie, waar we de ideeën samen bespreken en verbeteren. Wordt vervolgd!Kinderhersenlab2