Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Slimme-zorg-is-Beterdichtbij-header
Nieuws

Slimme zorg is BeterDichtbij

22 februari 2021

Binnen het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis passen we steeds vaker zorginnovaties toe. De coronacrisis heeft laten zien dat digitale afspraken, bijvoorbeeld in de vorm van beeldbellen, een grote bijdrage kunnen leveren aan de zorg. Een succesvol voorbeeld hiervan is de introductie van BeterDichtbij, de app die laagdrempelig contact met het behandelteam in het Erasmus MC Sophia mogelijk maakt.

Bereikbaar blijven voor patiënten

We zijn in april 2020 gestart met BeterDichtbij. Sindsdien hebben al 2500 patiënten gebruik gemaakt van de app en zijn er 12000 berichten verstuurd. Met BeterDichtbij konden we de poliklinische zorg zoveel mogelijk door laten gaan en bereikbaar blijven voor onze patiënten tijdens de pandemie. Patiënten kunnen met BeterDichtbij laagdrempelig een vraag sturen naar hun zorgverlener en krijgen binnen twee dagen een reactie. Nu we een aantal maanden gebruik maken van de app maken we de balans op. Wat zijn de eerste ervaringen van de gebruikers van de BeterDichtbij app?

Merendeel patiënten tevreden met zorg op afstand

Maar liefst 83% van onze patiënten geeft aan BeterDichtbij met een voldoende of ruim voldoende te beoordelen. Ze vinden de app laagdrempelig - omdat ze een eigen moment kunnen kiezen om een vraag te stellen - en makkelijk te gebruiken. De gestelde vragen komen daarnaast direct bij de juiste zorgverlener terecht. Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de vragen die binnenkomen over medicatie gaan. In de toekomst zien onze patiënten graag dat álle specialismen in het Erasmus MC Sophia gebruik gaan maken van BeterDichtbij zodat patiënten één manier van communiceren kunnen gebruiken. Daarnaast zouden ze graag een duidelijk overzicht van gesprekken zien in de app, gekoppeld aan een specialisme en de naam van het kind, zodat ouders snel informatie terug kunnen vinden. Als laatste geven onze patiënten aan dat ze nog sneller, het liefst binnen 24 uur, een reactie zouden willen ontvangen.

Ook zorgverleners positief over laagdrempelige zorg

Ook zorgverleners zijn over het algemeen tevreden met BeterDichtbij. Bijna 86% van de zorgverleners zegt dat hun patiënten tevreden of zeer tevreden reageren op het contact via BeterDichtbij. Meer dan een derde van de zorgverleners merkt dat het aantal vragen per telefoon en mail is afgenomen. De belangrijkste voordelen die zorgverleners in het gebruik met de app zien is de laagdrempeligheid voor patiënten, de veilige manier van communiceren en dat de vraag direct bij de juiste persoon terecht komt. Een zorgverlener vertelt: “‪Wat ik nu merk is dat het met die jongeren nu wel echt makkelijker gaat, dat zij het makkelijker doen. Ik hoor van ouders vaak dat ze het laagdrempeliger vinden dan per e-mail, ze zeggen: ‘Dit is echt fijn, ik weet dat je makkelijk bereikbaar bent.’”‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

In de toekomst zouden de zorgverleners graag zien dat ze minder vaak in hoeven te loggen, dat patiënten hun vragen vaker gebundeld versturen en dat BeterDichtbij op termijn niet alleen een extra communicatiekanaal is maar e-mail en telefoon vervangt.

Toekomstplannen voor BeterDichtbij

BeterDichtbij heeft inmiddels een waardevolle plek gekregen binnen ons ziekenhuis. Met de input van onze patiënten en zorgverleners kunnen we de app verder verbeteren en BeterDichtbij gaan gebruiken binnen alle afdelingen. Het is belangrijk dat we deze innovatie voortzetten en daar hebben we elkaar voor nodig! Heeft u ideeën of tips? Neem dan contact op met de projectleider Vivi Buijs.

Het onderzoek waarop dit artikel is gebaseerd werd uitgevoerd door student Gezondheidswetenschappen Jolijn Grimbergen.