Het was op 7 maart volle bak in de Sophia zaal van het Erasmus MC: daar kwamen ruim 60 patiënten bijeen voor de eerste fysieke bijeenkomst van het patiëntpanel. Een middag lang dachten de aanwezige deelnemers mee over de zorg in het Erasmus MC. ‘Ik voelde me vandaag echt gezien en gehoord.’
‘Heel goed dat het Erasmus MC dit doet. Het is fijn dat we als patiënten betrokken worden bij de zorg,’ aldus Leen, een van de patiënten die op 7 maart aanwezig was bij de bijeenkomst van het patiëntpanel. Normaal is dit patiëntpanel digitaal, maar afgelopen donderdag kwam een selectie van de ruim 2000 panelleden bij elkaar in het Erasmus MC. Tijdens deze bijeenkomst, georganiseerd door Patiënt als Partner en de Cliëntenraad, konden deelnemers via 7 verschillende workshops feedback geven over onderwerpen zoals het persoonsgerichte gesprek, de Digizorg app en Passende Zorg.
Grotere betrokkenheid
Volgens Natalie Dangerman, coördinator van het digitale patiëntpanel, was het hoog tijd om het patiëntpanel eens op locatie uit te nodigen. ‘Hoewel we met onze digitale vragenlijsten een groot bereik hebben, blijven de antwoorden soms oppervlakkig. Doordat we patiënten nu in real life zien, kunnen we doorvragen en dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Uiteindelijk heeft elke patiënt unieke kennis en ervaringen die bij kunnen dragen aan betere zorg,’ vertelt ze.
Ook veel deelnemers vonden het fijn om eens in het echt bij elkaar te komen, waaronder deelnemer Alice. ‘Ik vind het fijn om bij te kunnen dragen aan de verbetering van de zorg, maar ook om met andere patiënten ervaringen te kunnen delen,’ zegt ze hierover. Deelnemer Marcel sluit zich daarbij aan. ‘We worden op deze manier echt betrokken. Als patiënt voel ik me in de zorg soms een nummer, maar vandaag voelde ik me gezien en gehoord als mens.’
Focusgroepen en post-its
Tijdens de patiëntpanelbijeenkomst konden patiënten op allerlei manieren hun feedback delen: in een focusgroep over het persoonsgerichte gesprek, tijdens 1-op-1 interviews over de website, of bij een interactieve workshop over het Patiënt Service Centrum. Ook tussendoor konden mensen volop hun ervaring delen: op de post-it muur was altijd ruimte voor tips en tops.
'We hebben nu al dingen opgehaald die we via een digitale vragenlijst niet hadden gekregen', vertelt medeorganisator Dangerman. ‘Zo bleek uit de workshop met de cliëntenraad dat patiënten na het invullen van een enquête graag nog duidelijker willen weten welke vervolgstappen worden ondernomen.’
Vervolgstappen
Over de bijeenkomst op 7 maart krijgen de deelnemers half april een terugkoppeling, tijdens de eerstvolgende uitvraag van het digitale patiëntpanel. In die vragenlijst zullen ook thema’s terugkomen die tijdens de bijeenkomst zijn besproken, licht Dangerman toe. ‘Op die manier willen we toetsen of de uitkomsten van vandaag ook voor een grotere groep gelden. Bij de workshop Persoonsgericht Gesprek kwamen bijvoorbeeld zes kernwaarden voor een goed gesprek naar voren. We zijn benieuwd of andere patiënten deze kernwaarden delen.’
Het is volgens Dangerman nog niet bekend of en wanneer er een volgende bijeenkomst plaatsvindt. ‘We gaan eerst deze bijeenkomst evalueren en kijken daarna weer verder', vertelt ze daarover. Ze benadrukt dat patiënten zich ook nog altijd aan kunnen melden voor het digitale patiëntpanel. Leden van dit panel ontvangen vier keer per jaar een digitale vragenlijst over de zorg in het Erasmus MC. Ook deelnemers Leen, Marcel en Alice blijven actief in het digitale patiëntpanel. En als er een volgende bijeenkomst komt? Marcel: ‘Dan ben ik er zeker weer bij.’
_______________________________________________________________________
Ook meedenken over de zorg?
Wij vinden uw mening belangrijk. In het Erasmus MC denken patiënten daarom mee over de zorg. U kunt bijvoorbeeld deelnemen aan het digitale patiëntpanel. Als lid van het panel krijgt u ongeveer vier keer per jaar een online vragenlijst toegestuurd. Op de pagina ‘Uw mening telt’ leest u meer over de manieren waarop wij patiënten betrekken bij het verbeteren van onze zorg.