Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Gijs Elshout wint de MORE-onderwijsprijs

20 oktober 2023

De droom die hij als student al had, kwam dit jaar uit: Gijs Elshout won de MORE onderwijsprijs voor ‘docent van het jaar’.

Wat was je reactie toen je in juni de MORE-onderwijsprijs won?

‘’Het betekent veel voor mij. Studiejaar 22/23 was voorlopig mijn laatste jaar als docent, dus een betere afsluiting had ik niet kunnen wensen. Toen ik hier zelf studeerde vanaf 2002 hoopte ik al dat ik de prijs ooit zou winnen. Onderwijs heb ik altijd leuk en interessant gevonden, tijdens mijn coschappen dacht ik al na over hoe ik dit zou kunnen combineren met het werk als huisarts.’’

Waaraan heb je de prijs te danken?

‘’Aan een combinatie van het onderwijs dat ik gaf in het huidige curriculum en mijn werkzaamheden voor het nieuwe curriculum, denk ik. In het huidige curriculum verzorgde ik colleges, klinisch redeneerbijeenkomsten en voorbereidende webinars voor de integratietoetsen waar ik ook examinator van was. Door mijn rol binnen de geneeskundeopleiding en het feit dat ik hier al meer dan 10 jaar rondloop, ben ik als docent erg zichtbaar voor studenten. Met name voor degenen die betrokken zijn bij het onderwijs, zoals de Medische Faculteitsvereniging (zie kadertekst, red.) MFVR. Voor zo’n prijs helpt bekendheid stiekem wel.’’

Wat voor docent wilde jij zijn?

‘’Wat ik vooral van belang vind, is gelijkwaardigheid. Een veilige omgeving creëren, waarin iedereen alles durft te zeggen. Als docent laagdrempelig bereikbaar zijn en gelijkwaardig met elkaar kunnen praten en discussiëren. Dat probeer ik altijd te bewerkstelligen, in zowel groot- als kleinschalig onderwijs. Tijdens de motivatie bij het uitreiken van de prijs kwam dit ook naar voren en dat is waardevol om te horen. Het was echt mijn doel dat iedereen zich goed voelde bij mijn onderwijs. Durft mee te doen- of iets in te brengen, zonder bang te zijn voor schut te staan.’’

Wat is jouw rol binnen Erasmusarts 2030?

‘’Ik ben sinds september programmadirecteur van de bachelor Geneeskunde. Dit houdt in dat ik voor een groot deel verantwoordelijk ben voor de vorm, inhoud en kwaliteit van de nieuwe bachelor. Samen met een héleboel andere mensen, natuurlijk. Hierin heb ik een sturende en coördinerende rol. Op het niveau van inhoud: wat komt er allemaal in? Zoals biomedische kennis en andere competenties die aangeleerd moeten worden. Maar ook hoe dit gepositioneerd wordt over al die verschillende bachelor jaren en welke onderwijsvormen hiervoor ingezet kunnen worden.’’

Hoe kijk jij vanuit de afdeling Huisartsgeneeskunde naar Erasmusarts 2030?

‘’Er zijn meerdere huisartsen die een invloedrijke rol hebben bij het invullen van de bachelor. Zij zitten in ontwikkelteams. Ook Jurgen Damen heeft in de afgelopen jaren als voorzitter van de lijn klinische vaardigheden een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Erasmusarts 2030. PKV en klinisch redeneer-onderwijs wordt nu vanuit de afdeling Huisartsgeneeskunde georganiseerd en gegeven. In het nieuwe curriculum is dit denk ik nog mooier en beter te integreren. Ook gebruikmakend van de casuïstiek in het casus gestuurde onderwijs. Dat is een nieuwe onderwijsmethode in Erasmusarts 2030.’’

Wat kan de afdeling Huisartsgeneeskunde binnen het nieuwe curriculum betekenen voor de kennis en kunde van toekomstige artsen?

‘’We gaan meer generalistisch opleiden. Die bredere aanpak sluit goed aan bij huisartsgeneeskunde: wij zijn generalisten. Erasmusarts 2030 biedt kansen voor huisartsgeneeskunde om nog mooier gepositioneerd in het onderwijs te komen.’’

Hoe zie je de toekomst?

‘’Samen met een collega heb ik een eigen praktijk in Vlaardingen waar ik twee dagen per week als huisarts werk en dat blijf ik zeker doen. Ik vind het heel leuk om met patiënten bezig te zijn en houd van variatie. De combinatie met mijn rol als programmadirecteur bachelor geneeskunde beschouw ik als een verrijking. De ervaring uit de praktijk neem ik mee naar het Erasmus MC en vice versa. Wellicht dat ik ooit weer als docent aan de slag ga, als daar tegen die tijd ruimte voor is.’’

MORE staat voor Medische OnderwijsRaad Erasmus MC: een vergadering om de zes weken waarin alle studentgroeperingen binnen de geneeskundeopleiding die zich bezighouden met onderwijs, bij elkaar komen. Elk jaar reikt de Medische Faculteitsvereniging (MFVR) de MORE-onderwijsprijzen uit.