Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Patiëntenfolder

Esosponge buiten het ziekenhuis

U heeft een slokdarmoperatie gehad en uw wond lekt. Daarom krijgt u tijdelijk een vacuümspons: de Esosponge. Deze spons plaatsen we op de wond in uw slokdarm, zo geneest de wond sneller. Hier leest u meer over de spons en wat u zelf kunt doen bij problemen.

Download PDF

Over de Esosponge

De Esosponge is een spons die we aansluiten op een speciale pomp, een vacuümpomp (VAC-pomp). Door de spons geneest de wond in uw slokdarm sneller. We plaatsen de spons in uw slokdarm via een kijkonderzoek via de mond (endoscopie). Het slangetje van de Esosponge komt via uw neus naar buiten. Dit slangetje sluiten we aan op een speciale pomp.

We vervangen de spons 1 of 2 keer per week, totdat de wond genezen is. Dit doen we in het Endoscopiecentrum.

Plaatsen en wisselen van de spons

Voor het plaatsen krijgt u een roesje. We plaatsen de spons in uw slokdarm. Hiervoor gebruiken we een dunne buis met een camera (endoscoop). We gaan via de mond de slokdarm in. Dit duurt ongeveer 30 minuten.

1 of 2 keer per week moet de spons vervangen worden. Dit gaat op dezelfde manier als het plaatsen. Dit kan tijdens uw opname in het ziekenhuis, maar het kan ook dat u alleen voor de wissels naar het ziekenhuis komt (poliklinisch). Uw arts heeft met u besproken dat u naar huis mag en alleen voor de wissels naar het ziekenhuis komt.

U krijgt daarom een kleinere VAC-pomp, die geschikt is om mee naar huis te nemen.

Materialen

We bestellen opvangbekers voor u. Deze worden de volgende werkdag bij u thuisbezorgd via PostNL. De kosten hiervan worden vergoed door het Erasmus MC en uw zorgverzekeraar. Neem bij elke wissel van de spons een opvangbeker mee naar het ziekenhuis.

Wat moet u thuis doen?

Pomp altijd aan

Zorg dat de vacuümpomp altijd aan staat. Als de pomp uit staat, kan het geen vocht afzuigen uit de wond. Er kunnen dan bacteriën gaan groeien in de wond. U kunt dan een infectie krijgen.

Accu opladen

De vacuümpomp werkt op een accu. Deze accu werkt 12 tot 16 uur. Laad de pomp de hele nacht op met de stekker in het stopcontact.

Geluid

De pomp maakt met een bepaalde regelmaat een brommend geluid; soms harder en soms zachter. Dit doet het systeem om te controleren of de druk nog goed is.

Zet de pomp rechtop

Zet de pomp zoveel mogelijk rechtop. Zo voorkomt u dat de pomp een valse melding geeft dat de opvangbeker vol is.

Oplossen van problemen of meldingen

Als er iets mis is, geeft de pomp een waarschuwingsgeluid. Op het scherm van de pomp leest u wat het probleem is. Probeer een probleem eerst zelf op te lossen. Hieronder vindt u een uitleg van de problemen of meldingen die het vaakst voorkomen.

Opvangbekers bijna op

Zijn de opvangbekers (bijna) op? U kunt de opvangbekers zelf bijbestellen via MediReva via 0800-0201201 (24 per dag bereikbaar). U kunt de opvangbekers ook laten bestellen door het Wondexpertisecentrum via 06 333 304 56 (maandag t/m vrijdag 8:00 – 16:00 uur) of per mail: wondexpertise@erasmusmc.nl.

Melding: Opvangbeker vol – Therapie onderbroken

Als de opvangbeker vol is, krijgt u een melding en moet de opvangbeker worden vervangen. Neem hiervoor contact op met het ziekenhuis.

Hebben we met u afgesproken dat u zelf de opvangbeker wisselt? Dan mag u dit zelf doen zoals u is uitgelegd. Ter ondersteuning kunt u dit filmpje bekijken via bit.ly/esospons of door de QR-code te scannen. Ervaart u problemen bij het wisselen van de opvangbeker? Neem dan alsnog contact op met het ziekenhuis.
QR-code esosponge

Melding: Accu bijna leeg

Zorg dat de pomp opgeladen wordt via het oplaadsnoer.

Melding: Blokkeringsalarm - Therapie onderbroken
Melding: Alarm Lage Druk - Therapie onderbroken

Controleer de slangklemmen of deze open staan.
  1. Controleer of er een knik in de slang zit.
  2. Plaats de pomp en de slang op dezelfde hoogte als de pomp.
  3. Herstart de therapie met de aan-uitknop op het scherm.
  4. Als de foutmelding hiermee niet opgelost is, neem dan contact op met het ziekenhuis.

Melding: Lekkage alarm - Therapie onderbroken

De spons zit niet helemaal goed op de wond. Hierdoor lekt er lucht bij de wond. De spons kan niet goed vacuüm gezogen worden. Neem contact op met het ziekenhuis.

Systeemfout

Er is een technisch probleem opgetreden. Schakel de pomp uit en weer aan. Helpt dit niet? Neem dan contact op met GD Medical Pharma (telefoonnummer: (040) 303 10 99).

Therapie inactief

De pomp staat langer dan 15 minuten uit. Druk op de aan-uitknop op het scherm om de therapie te herstarten.

Lukt het u niet om het probleem op te lossen? Neem dan contact op met het ziekenhuis.

Wanneer contact opnemen?

Neem contact op met het ziekenhuis:

  • Bij tekenen van infectie:
    • U heeft koorts
    • U heeft meer pijn aan de wond
    • De zwelling in en om de wond neemt toe
    • Er komt meer vocht uit de wond
    • U voelt zich ziek
  • Als de opvangbeker snel (binnen enkele minuten) volloopt met vers bloed. Stop in dat geval de pomp en bel de arts
  • Als de pomp langer dan 2 uur uitgestaan heeft.

Stoppen met de therapie

Als u klaar bent met de therapie, verwijderen we de spons. Het Wondexpertisecentrum meldt de pomp voor u af. De firma MediReva haalt de pomp met alle benodigdheden bij u thuis op. Zorg er dan voor dat zowel de pomp, als het oplaadsnoer, de stekker, het tasje en de koffer klaarstaan.

Contact

Bij problemen of vragen over de behandeling, neem contact op met:
Maandag t/m vrijdag 8:00 – 16:00 uur: Polikliniek endoscopiecentrum. Telefoon: (010) 704 02 66
Buiten deze kantoortijden: Algemeen nummer Erasmus MC (010) 704 0 704 en vraag naar de dienstdoende MDL arts