Over deze opleiding
Algemeen
De Intensive Care Geneeskunde kenmerkt zich door:
- verdergaande professionalisering (protocollering, bekwaamheden);
- complexer wordende werkomgeving (toename literatuur, apparatuur, behandelmodaliteiten);
- veranderend verwachtingspatroon (van patiënt, familie en samenleving);
- rol als generalist binnen het ziekenhuis (en verdere superspecialisatie van andere specialismen).
De visie van de opleiding Intensive Care van het Erasmus MC is dat deze ontwikkelingen vragen om generalistisch opgeleide intensivisten, elk met een eigen signatuur. Dit sluit aan bij de huidige onderwijsmethodieken, waarin het accent ligt op beschikbaar hebben van informatie (blended learning) en kennis en vaardigheden geborgd binnen een groep (social learning).
Inhoud
De opleiding IC van het EMC is vormgegeven vanuit de volgende onderwijskundige strategieën.
- Constructivisme: de intensivist i.o. is zelf verantwoordelijk voor zijn opleidingsproces en bouwt zelf zijn kennis- en begripsconstructen.
- Blended learning: de intensivist i.o. vergaart kennis en begrip via e-bronnen; het accent in het fysieke onderwijs ligt op het bespreken van casuïstiek, gebruikmakend van reeds opgedane kennis.
- Social learning: het kennisveld IC is zeer breed; de opleiding IC EMC stimuleert dat intensivisten i.o. gemeenschappelijk kennis en kunde opdoen om doelstellingen te bereiken, gebruikmakend van elkaars expertise.
- Skill & Drill: naast kennis en begrip dienen alle intensivisten i.o. de vaardigheidscompetenties van COBATrICe en de door de GIC opgestelde EPA’s te beheersen, aangevuld met vaardigheden die de opleiding IC EMC noodzakelijk acht (Rotterdamse vaardighedenlijst).
- CanMeds: binnen de EPA’s zijn de CanMeds geïncorporeerd.
Deze onderwijsmethodiek is uitgewerkt in verschillende onderdelen en wordt iedere week standaard aangeboden:
- Bedside teaching en grand rounds
- Het kerncurriculum
- Gevormd rond de e-Modules van de ESICM, aangevuld met andere e-bronnen (blended learning) voorbereid door de fellows en arts-assistenten (social learning) waarbij vanuit - casuistiek kennis en begrip worden gebouwd (constructivisme)
- Het maandelijkse onderwijsalgoritme
- Volgens onderstaand schema:
|
Week 1 |
Week 2 |
Week 3 |
Week 4 |
Ma |
CAT |
Art vd week |
CAT |
Art vd wek |
Di |
Kerncurriculum |
Kerncurriculum |
Kerncurriculum |
Kerncurriculum |
Woe |
Klein curriculum |
Moeilijke patient |
Klein curriculum |
Moeilijke patient |
Don |
Reflectie |
comlicatie |
Intervisie |
Reflectie/complicatie |
Vrij |
Keek op de Week |
Keek op de Week |
Keek op de Week |
Keek op de Week |
- Het skills & drills curriculum
- Verplichte gecertificeerde trainingen, simulatieonderwijs en vaardighedenlijst - Wetenschappelijke vorming