Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Patiëntenfolder

Thuisbeademing - informatie over reizen

Download PDF

Bij het boeken van een vakantie komt heel wat kijken. Zeker als u een longaandoening heeft en ademondersteuning nodig heeft. We hebben belangrijke informatie voor u op een rij gezet, zodat u goed weet waarmee u rekening moet houden voordat u op reis gaat, en wanneer u eenmaal op reis bent. Bewaart u deze folder in de zorgmap die u heeft gekregen van het Centrum voor Thuisbeademing Rotterdam.

Op reis!

Wie op vakantie gaat, moet zich goed voorbereiden. U pakt niet alleen een koffer, maar u moet ook rekening houden met de ademhalingsondersteuning die u nodig heeft. Het is verstandig om de haalbaarheid van uw plannen van tevoren te overleggen met de thuisbeademingsverpleegkundige die regelmatig bij thuis komt. Als u dat wilt, bespreekt de verpleegkundige uw vragen met de thuisbeademingsarts. De thuisbeadmingsarts kan u helpen met beoordelen of er gezondheidsrisico’s voor u zijn als u op vakantie gaat.

Die risico’s zijn bijvoorbeeld:
  • vliegen en uw gezondheid
  • uw gezondheid in relatie tot de ademhalingsondersteuning.
Om uw reis zo prettig, comfortabel en vooral veilig mogelijk te maken, hebben we adviezen en tips voor u verzameld. U blijft natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk voor uw eigen handelen en het wel of niet opvolgen van onze adviezen. We hebben onze tips en adviezen afgestemd met de overige Centra voor Thuisbeademing in Nederland en met diverse relevante organisaties.

Om met een belangrijke tip te beginnen: sluit altijd een reis- en annuleringsverzekering af!

U hoeft geen extra reisverzekering af te sluiten voor de apparatuur die u meeneemt. De apparatuur is namelijk verzekerd via het CTB. Let u er wel op dat u bij calamiteiten contact opneemt met een alarmcentrale (zie het kopje Nuttige adressen).

Nog twee eenvoudige, maar belangrijke algemene tips:
  • Denk aan eventuele vaccinaties.
  • Moet u overstappen, denk er dan vooral aan dit van te voren goed af te stemmen met de luchtvaartmaatschappij(en).

Reizen binnen Nederland

  • Ongeveer 1 week voor u vertrekt, geeft u het adres waar u verblijft door aan het CTB.
  • Het CTB geeft uw vakantieadres door aan de leverancier van uw beademingsapparaat.
  • Als u 24 uur per dag beademing nodig heeft, zorgt u voor transport van beide toestellen.
  • Zorg ervoor dat u voldoende materialen meeneemt. Denk ook aan canules, maskers, zuigkatheters, handschoenen, handbeademingsballon enzovoort. Als uitgangspunt gebruikt u de lijst uit uw zorgmap. Eventueel vraagt u de thuisbeademingsverpleegkundige u te helpen bij het samenstellen van de lijst.
  • Heeft u 24 uur per dag beademing nodig, denk dan ook aan een accu.
  • Als op uw vakantieadres een storing optreedt, geeft u dit gewoon door aan de leverancier. Dit geldt ook voor uw andere eventuele apparatuur, zoals een uitzuigpomp.
  • Als u zuurstof gebruikt, kunt u zelf contact opnemen met uw zuurstofleverancier voor voldoende voorraad of extra levering.
  • Gaat u op pad met een georganiseerde reis, hou er dan rekening mee dat er, indien van toepassing, geschoold en deskundig personeel aanwezig moet zijn tijdens de reis en op uw vakantieadres. U moet dit zelf regelen. U kunt hierover contact opnemen met het CTB.

Vliegen naar het buitenland

De volgende maatschappijen hebben ervaring met cliënten met ademhalingsondersteuning:
  • Transavia
  • KLM
De apparatuur (beademing en uitzuigpomp) kan zonder problemen door de röntgenscanner. als het reisbureau vragen heeft over de boeking en/of meer informatie wil hebben, kunt u het reisbureau naar ons doorverwijzen

De tips hierboven bij Reizen binnen Nederland, gelden ook als u naar het buitenland reist. Daar komt bij:

  • Als u een vliegvakantie boekt, moet u meteen bij de boeking vermelden dat het gaat om een boeking met een beademingscliënt met een beademingstoestel. Men maakt dan voor u een zogenaamde 'medical booking'.
  • Geeft u tijdig door aan het CTB dat u van plan bent om naar het buitenland te reizen. Heeft u een adres in het buitenland, dan geeft u dit ongeveer 6 weken voor u vertrekt door aan het CTB.
  • Zodra u heeft geboekt, geeft u door dat u zo nodig hulp wilt ontvangen. Er zijn diverse boekingen mogelijk. U kunt vragen om een 'meet and assist'. Dan wordt u op de luchthaven opgevangen en verder begeleid. U kunt bij de boeking vragen om rolstoelbegeleiding. Regelt u dit vooral van tevoren. Er zijn verschillende mogelijkheden: - tot in het vliegtuig; - tot aan de deur; - alleen op het vliegveld.
  • Als u zuurstof gebruikt moet u dit bij de boeking melden. Er zijn luchtvaartmaatschappijen die een aansluiting hebben voor zuurstof aan boord. Vraagt u hiernaar.
  • Als u alleen 's nachts wordt beademd, kunt u het best overdag vliegen. U neemt de apparatuur dan mee in de handbagage.
  • Moet u toch 's nachts vliegen, dan gebruikt u het apparaat in het vliegtuig. U moet dit melden bij de boeking. Als dat mogelijk is zorgt men dan voor een elektrische aansluiting. Als dat niet kan, moet u een accu gebruiken (zie volgende bullet).
  • Als u 24 uur per dag beademing nodig heeft, dan meldt u dat natuurlijk ook direct bij de boeking. Een elektrische aansluiting is niet altijd mogelijk in een vliegtuig. In dat geval moet u gebruik maken van een 'droge' accu. De accu werkt ongeveer 6 uur. Voor een langere vlucht heeft u dus wellicht meer accu’s nodig. Denk eraan om op tijd - 6 weken voor u op reis gaat - een accu aan te vragen bij het CTB.
  • Voor sommige landen heeft u een omvormer nodig, in verband met de afwijkende stroomvoorzieningen in het betreffende land. Het gaat om het omvormen van 220 V naar 110 V. Dit is overigens afhankelijk van uw beademingstoestel. U kunt dit navragen bij uw thuisbeademingsverpleegkundige.
  • Het kan ook nodig zijn om een andere stekker aan te schaffen in verband met afwijkende stopcontacten in uw vakantieland. Bij sommige huishoudzaken (bijvoorbeeld Blokker) of de ANWB. zijn internationale stekkers te koop. Deze dient u zelf aan te schaffen.
Wat het CTB verder voor u doet:
  • U krijgt, als dat beschikbaar is, het adres mee van een steunpunt van de leverancier van de apparatuur (beademing en indien van toepassing een uitzuigpomp). Dit steunpunt is op de hoogte van uw verblijf. Bij een storing neemt u contact op met dit steunpunt. dat de storing verder afhandelt. Als er geen steunpunt in de buurt is, krijgt u een 2e apparaat mee. Dit apparaat haalt u zelf op bij het CTB.
  • Het CTB geeft u een Engelstalige brief mee die u, in geval van nood, aan de behandelende arts kunt geven. In de brief staat in ieder geval dat het gaat om een stabiele beademingspatiënt.

Met een ander vervoermiddel naar het buitenland

Als u met de trein, de auto, de bus of een ander manier van vervoer naar het buitenland wilt, dan geeft u dit 4 weken van tevoren door aan het CTB. Samen met u bekijkt een medewerker van het CTB dan de mogelijkheden.

Nuttige adressen

  • KLM Care (0800) 5562 27 37. Vraag hier een brochure aan over reizen met een handicap.
  • VSN (0900) 5480 480. Voor informatie en ervaringen van patiënten met reizen in vliegtuigen (www.VSN.nl).
Afhankelijk van uw reisverzekering zijn er diverse instanties waarmee u contact kunt opnemen bij calamiteiten tijdens uw vakantie. De belangrijkste zijn:

  • Eurocross (071) 364 13 85 (via de verzekeraar).
  • ANWB alarmcentrale (070) 314 58 00 (eventueel rechtstreeks af te sluiten als verzekering).
  • Vivisol: leverancier van Eole, Helia, Integra en Medela en of Vacuaid en Weinmann uitzuigpomp (013) 523 10 20.
  • Resprecare: leverancier VPAP (070) 358 62 63.
  • Tefa-Portanje: leverancier PLV en Medela en/of Vacuaid uitzuigpomp (0348) 495 700.
  • Website met veel informatie: www.reizen.pagina.nl

U bent op reis!

Belangrijk is dat u zich realiseert dat u zelf moet zorgen voor voldoende ondersteuning en passende hulp tijdens het reizen en op uw vakantieadres. Neem bij twijfel voor advies contact op met het CTB.

Medische problemen

Wanneer zich medische problemen voordoen, neemt u contact op met een arts ter plaatse. Meestal is de naam en het adres van een arts bekend bij uw vakantieadres. U kunt het CTB eventueel ook voordat u op reis gaat vragen naar het adres van een ziekenhuis in de buurt van uw vakantieadres.

Technische problemen

Bij technische problemen met uw apparatuur neemt u contact op met de leverancier die de apparatuur onderhoudt. De adressen staan in de zorgmap.

Bent u in het buitenland, neem dan contact op met het steunpunt dat u heeft doorgekregen van het CTB. (zie hierboven bij Wat het CTB verder voor u doet.)

Belangrijk Houdt u rekening met voldoende opgeladen apparatuur, beademingsapparaat en uitzuigpomp!

Vragen?

Heeft u nog vragen over uw reis of uw vakantie? Neem dan contact op met uw thuisbeademingsverpleegkundige.

Contact

Thuisbeademingsverpleegkundige: (010) 703 38 75 of (010) 703 28 76.
Vanuit het buitenland: +31 10 703 28 75 of +31 10 703 28 76 .