Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Eerste ervaringen met Casusgestuurd Onderwijs

21 februari 2023

Het nieuwe geneeskundecurriculum start in september 2024. Komend jaar test de opleiding de nieuwe onderwijsmethodes uit. Dit keer was Casusgestuurd Onderwijs (CGO) aan de beurt. Wat vinden huidige geneeskundestudenten van deze methode?

Drie groepen geneeskundestudenten hebben CGO voor het eerst ervaren. Iedere groep kreeg een andere casus . Tijdens de pilot kregen studenten een pitch van de casus, waarna ze zich middels gestuurde zelfstudie voorbereiden op een casusbespreking. Tijdens deze bespreking werkte iedere groep samen met een tutor aan het antwoord op een complex, medisch probleem.

 

De stof hangt eindelijk samen

De eerste pilotgroepen zijn tevreden over de nieuwe onderwijsmethode. Ze kregen het gevoel de stof te begrijpen. ‘Je onthoudt het beter, omdat je er beter over nadenkt.’ zegt eerstejaarsstudent Elin Starink. 'In hoorcolleges wordt de stof gepresenteerd en zo is het. Door deze nieuwe methode begrijp je de stof beter. Je neemt deze actief door en ontdekt samen met je groep en de tutor het waarom’ De studenten zijn het er over eens dat ze door CGO meer diepgaand leren. ‘De stof hangt eindelijk samen.’

 

Niet voorgekauwd

Ook de begeleiding door de tutoren vonden de studenten fijn. ‘Het is een levendige manier van begeleiden,’ beaamden ze. ‘De tutor kauwt de stof niet voor maar stuurt bij, waardoor je meer zelf nadenkt. Met een goede voorbereiding en een goede tutor, snap ik het beter.’ Volgens de studenten hoeft de tutor geen expert op de inhoud te zijn, maar moet deze wel inhoudelijke vragen kunnen beantwoorden. Belangrijk dus dat de tutor goed contact heeft met de expert.

 

Geen gaten in de stof

Studenten vroegen zich wel af of ze kennis kunnen missen. ‘Misschien vertelt de ene tutor in een groep andere dingen dan een andere tutor in de andere groep?’ Dat blijkt niet het geval. Tutoren worden voorafgaand aan casusbesprekingen getraind op de inhoud door de docent die de casus heeft gemaakt. Ook krijgen zij een tutorhandleiding met verdiepende vragen en aandachtspunten. Op deze manier is geborgd dat iedere groep aan het eind van de bespreking dezelfde kennis heeft.

 

Casusgestuurd onderwijs in het curriculum

Binnen een blokperiode krijgen studenten CGO. Ze krijgen een casus aangereikt, hebben vaardigheidsonderwijs en een inspiratiecollege en zelfstudie. In dezelfde week bespreken ze per groep de casus met een tutor. De groep bestaat uit 14 studenten en wisselt per blokperiode.