In de nieuwe bacheloropleiding geneeskunde Erasmusarts 2030 geeft een ‘casusgestuurd onderwijs’-docent minimaal 8 uur per week les, gedurende 31 weken per academisch jaar. In september 2024 start de nieuwe opleiding waarvoor 20-30 CGO-docenten gezocht worden. Voor prof. dr. Maikel Peppelenbosch zijn die uren geen probleem. Maikel: ‘Het is voor ons ook nieuw, maar het belangrijkste is dat we de studenten waardevolle dingen aanleren.’
Ruslan Mammadov is de eerste CGO-docent. Hij gaat 14 uur per week aan de slag voor de nieuwe opleiding die start in september 2024. Ruslan is door zijn leidinggevende Maikel Peppelenbosch, hoofd laboratorium van de afdeling Maag-, Darm-, Leverziekten (MDL), gewezen op de vacature. Maikel: ‘Ik zag de vacature voor CGO-docent op Agora Nxt voorbijkomen en dacht: ‘Dit is iets voor Ruslan’.’
Ruslan is een ervaren Levertransplantatie chirurg uit Azerbeidzjan. Hij gaf daar meer dan 20 jaar het hoofdvak chirurgie op de Azerbeidzjaanse Medische Universiteit. In Nederland kan hij zijn beroep als chirurg niet volledig uitvoeren. Daarom werkt hij nu op de afdeling MDL, waar hij materiaal verzamelt voor het levertransplantatieprogramma. Ruslan wil meer. Hij wil naast zijn werk als onderzoeker ook het onderwijs in. Gelukkig vindt zijn leidinggevende Maikel dat geen probleem.
Wil jij studenten begeleiden tijdens CGO-bijeenkomsten? Dan kun je via deze vacature (zoek op CGO) solliciteren. Het gaat om een parttime functie van minimaal 8 uur per week. We zoeken mensen met een biomedische achtergrond in de brede zin van het woord. Zo zijn bijvoorbeeld artsen, biomedische wetenschappers, gezondheidswetenschappers en verpleegkundig specialisten allemaal welkom.
Kijk voor meer informatie op Agora: zoek op CGO-docent of klik hier. Reageren kan tot 30 april!
VERONA
Geïnteresseerden vragen zich af hoe het zit met de vergoeding. Een terechte vraag, waar Onderzoek & Onderwijs een oplossing voor heeft. Een afdeling krijgt namelijk een vergoeding voor de uren die een medewerker besteedt aan onderwijs. Die vergoeding loopt via VERONA.
VERONA is onderdeel van het financiële Verdeelmodel. Het beschrijft de verdeling van onderwijsgelden over de afdelingen. Deze staat beschreven op O&O Futureproof pagina.
Maikel vindt 14 uur per week besteden aan onderwijs niet gek: ‘Als je fulltime werkt is het niet raar om 1/3 van je tijd te besteden aan onderwijs. Het is toch een van de drie kerntaken.’
Taken weghalen, meer tijd creëren of aanstelling verlengen
Maikel ziet dankzij VERONA mogelijkheden voor zijn medewerkers. ‘We kunnen als afdeling hiermee een creatieve puzzel maken. Bijvoorbeeld door taken opnieuw te verdelen, of dankzij VERONA, een andere medewerker meer tijd geven of aanstellingen verlengen.’
Als voorbeeld ziet Maikel kansen voor een onderzoeksgroep. ‘Een goed draaiende onderzoeksgroep bestaat uit een principal investigator (PI), ervaren onderzoekers, misschien twee promovendi en een analist, die via een beurs voor 0.8 FTE werkt. Met de inkomsten van VERONA maken we daar 1 FTE van. Zo creëren we iets meer ruimte.’
Maikel ziet ook kansen voor het verlengen van een aanstelling. Kortom, Maikel: ‘Het vraagt een beetje creativiteit.’
Levenslange ontwikkeling
Ruslan: ‘In mijn 20 jaar ervaring als docent, merk ik dat theoretische kennis gecombineerd met het aanleren van praktische vaardigheden betere resultaten biedt. Zeker als het onderwijs in kleine groepen plaatvindt. Wat ik een goede toevoeging vindt aan het nieuwe curriculum is dat studenten en docenten voordurend werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. De geneeskunde verandert snel. Zij moeten met de tijd meegaan. Dit vergt nieuwe vormen van lesgeven. Ik vind casusgestuurd onderwijs zeer interessant. Via deze nieuwe techniek wil ik al mijn ervaring in de geneeskunde doorgeven aan een nieuwe en veelbelovende generatie.’
Kerntaak
Maikel: ‘Wil je als universitair medisch centrum academisch leidend blijven? Dan moeten we als afdeling actief betrokken zijn in het onderwijs. Onderwijs is en blijft een kerntaak voor ons allen. In het begin kost het voor de medewerker veel tijd om het onderwijs goed onder de knie te krijgen, maar door de jaren heen steeds minder. Het is voor ons ook nieuw, maar het belangrijkste is dat we de studenten nog steeds waardevolle dingen aanleren.’