In het nieuwe geneeskundecurriculum Erasmusarts 2030 is er specifiek aandacht voor Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP): studenten leren zichzelf kennen in relatie tot de zorgprofessionals waar ze naartoe groeien. Samenwerken is een van de thema’s binnen VIP. Geranne Jiskoot, psycholoog en postdoc onderzoeker, en Annemerle Beerthuizen, docent Medische Psychologie en coördinator VIP, vertellen hoe samenwerken in hun werk en in het VIP-onderwijs eruitziet.
‘Samenwerken is eigenlijk altijd complex’, vertelt Geranne. ‘Je weet op een gegeven moment waar je eigen valkuilen liggen, maar je moet natuurlijk ook met iemand afspraken maken, communiceren. Daar moest ik bijvoorbeeld heel erg aan wennen.’
Annemerle legt in de video uit hoe studenten leren samenwerken. ‘Binnen projectonderwijs krijgen studenten les om op basis van de theorie hun samenwerkingsvaardigheden te verbeteren. Maar ook om na te denken over wat hun eigen krachten zijn als het gaat over samenwerken.’
Wat is VIP?
VIP richt zich op het leren participeren in een veranderende en diverse maatschappij met nadruk op duurzame inzetbaarheid. Om er voor anderen te kunnen zijn, horen studenten in de eerste plaats goed voor zichzelf te zorgen. Daarom leren studenten de vaardigheden aan waarmee ze zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. Dit doen zij aan de hand van de thema’s samenwerken, reflectie en diversiteit & inclusie.
VIP in de praktijk
De komende weken vertellen zorgprofessionals Geranne, Jessica en Daniel in verschillende video’s hoe zij samenwerken, reflectie en diversiteit & inclusie in hun dagelijkse werkzaamheden tegenkomen, waarom het belangrijk is en hoe zij daarmee omgaan. Annemerle Beerthuizen en Martijn Visser, VIP-coördinatoren, reageren daarop en leggen uit hoe deze thema’s terugkomen in het VIP-onderwijs.