Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Nieuws

Patiënt beter gehoord

9 oktober 2020

Meer invloed op medische beslissingen en de eigen behandeling, maar ook meer invloed op de gezondheidszorg in het algemeen. Dát is een belangrijk doel van een grote Europese samenwerking tussen patiëntenorganisaties, topziekenhuizen, en farmaceutische- en technologische bedrijven. ‘We gaan beter luisteren naar de mening van de patiënt.’

Wat zijn de resultaten van een behandeling in ziekenhuis A of ziekenhuis B? En zijn de resultaten in Nederland vergelijkbaar met die in Duitsland of België? Jan Hazelzet, Healthcare Quality & Outcome-professor bij het Erasmus MC: ‘Om behandelresultaten met elkaar te kunnen vergelijken is standaardisatie essentieel. Je wil niet dat elk ziekenhuis de resultaten op z’n eigen manier gaat noteren. We starten met een grootschalig project om die eenduidigheid te realiseren.’

Centrale plek
Het project heet H2O. Dat heeft niets te maken met de scheikundige benaming voor water, maar staat symbool voor Health Outcomes Observatories. Hazelzet: ‘Alhoewel er wel een parallel is met water: data zijn net als water vitaal, ze moeten kunnen stromen, maar je moet ze wel goed beheersen.’

H2O is de allereerste poging om gestandaardiseerde patiëntresultaten te verzamelen en te integreren in de besluitvorming in de gezondheidszorg - op individueel en populatieniveau - in meerdere rechtsgebieden in Europa. Het doel van het project is om door de patiënt gerapporteerde resultaten op een gestandaardiseerde manier te verzamelen en geaggregeerde, geanonimiseerde gegevens te gebruiken om op resultaten gebaseerde waarden voor zorginterventie te definiëren. Binnen twee jaar zal H2O onafhankelijke observatoria opzetten in Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Spanje. 

Lees hier het  persbericht van Takeda Nederland,  projectleider van H2O.

Of lees verder op  Amazing Erasmus MC