Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Ben jij de PO-docent waar wij opzoek naar zijn?

7 maart 2024

Het begeleiden van kleinschalige groepen studenten: ondersteuning bieden in projecten, ervaringen delen over wetenschappelijk onderzoek, onderwijzen in vaardigheden zoals samenwerken en nog meer. De opleiding Geneeskunde is opzoek naar Projectonderwijs (PO)-docenten die vanaf volgend jaar maart parttime starten met deze uitdagingen. Sid Morsink, psychiater in het Erasmus MC en coördinator Projectonderwijs Erasmusarts 2030, vertelt hier meer over: ‘Ik hoop dat we met projectonderwijs heel nieuwsgierige en breed geïnteresseerde dokters gaan opleiden, die betrokken zijn bij maatschappelijke zorggerelateerde vraagstukken en actuele ontwikkelingen.’

Begeleider, coach en buddy 

De rol van de PO-docent is het begeleiden van het project. De PO-docenten zijn niet de inhoudelijke experts die kennis overdragen. Dat zijn de vakdocenten. Morsink: ‘PO-docenten monitoren de voortgang van het project en de samenwerking in de groep. Het gaat echt om het begeleiden van het proces van de studenten waarin ze vragen hebben zoals ‘hoe pak ik dit aan?’ of ‘waar vind ik de literatuur?’. Maar ook door ze elkaar feedback te laten geven tijdens de projectsessies.’ Hij vertelt verder over de kwaliteiten waar we naar opzoek zijn in een PO-docent: ‘Je moet een wetenschappelijke achtergrond hebben om op een wetenschappelijke manier naar een praktijkprobleem te kijken. Daarnaast moet je het echt leuk vinden om te leren hoe je groepen studenten op een coachende manier met aandacht en tijd begeleidt. In dit laatste worden de PO-docenten vooraf geschoold.’ Lees hieronder meer over het projectonderwijs en de rol van de PO-docent. 

Word PO-docent (alleen toegankelijk voor Erasmus MC-medewerkers)

Wat is Projectonderwijs? 

‘Projectonderwijs is een vorm van onderwijs waarin de competentieontwikkeling van een dokter centraal staat’, aldus Morsink. Naast dat het belangrijk is dat toekomstige dokters kennis opdoen, moeten zij ook bepaalde vaardigheden ontwikkelen: samenwerken met patiënten en collega’s (van andere disciplines), leiderschap tonen, vooruitlopen met het toepassen van innovaties, jezelf blijven ontwikkelen, communiceren in de spreekkamer maar ook met een breder publiek over je werk. ‘Dit zijn competenties die we kunnen gaan verwachten van onze artsen van de toekomst.’ Projectonderwijs geeft dus ruimte voor het ontwikkelen van deze vaardigheden mede onder supervisie van PO-docenten.  

4 Perspectieven 

De opleiding Geneeskunde laat binnen projectonderwijs haar studenten hun competenties ontwikkelen in het werkveld van vier verschillende perspectieven: Medische wetenschap, Duurzame volksgezondheid, Medische technologie en Zorgbeleid en organisatie. Deze vier perspectieven hebben in het eerste en tweede bachelorjaar van de opleiding Geneeskunde hun eigen periode waarin de studenten kennismaken met de fijne kneepjes van het desbetreffende perspectief en de bijbehorende competenties via een project. Morsink geeft hier een voorbeeld van: ‘Een gemeente stelt dat in een bepaald gedeelte van de stad overgewicht bij kinderen veel meer voorkomt. Een groep studenten zou dan in die wijk onderzoeken met welke factoren dat te maken zou kunnen hebben. Het resultaat van dit onderzoek kan een opzet naar het uiteindelijke innovatieve oplossing voor dit gezondheidsvraagstuk zijn.’  

Interesselunch: Erasmusarts 2030-docent worden?
Op maandag 18 maart van 12.30-13.30 organiseert Erasmusarts 2030 een interesselunch voor iedereen die geïnteresseerd is in een rol binnen de nieuwe bacheloropleiding geneeskunde. De lunch vindt plaats in het Onderwijscentrum in Onderwijsruimte 3. Lees meer over de interesselunch hier: https://intranet.erasmusmc.nl/interesselunch-erasmusarts-2030-docent-worden 

Innovatieve oplossingen 

Aan de hand van projecten leren studenten onderzoek te doen naar actuele gezondheidsvraagstukken met een maatschappelijke impact bij stakeholders binnen en buiten het ziekenhuis. ‘Je maakt als student tijdens deze projecten kennis met de beroepspraktijk, ook buiten de spreekkamer. Hoe sta je als basisarts straks ook breder in dat werkveld?’, vult Morsink aan.Tegelijkertijd leren de studenten praktische vaardigheden zoals samenwerken: in groepjes van 6 à 7 studenten gaan ze aan de slag met een project dat gaat over één van de vier perspectieven waarbij ze met elkaar opzoek moeten gaan naar een innovatieve oplossing voor een actueel gezondheidsvraagstuk. ‘Dit vindt plaats onder begeleiding van een PO-docent.’  

Flankerend onderwijs 

Gedurende vier weken lang is er elke week – aan het begin en aan het eind van de week – een sessie met de PO-docent die het proces van de groepen studenten begeleid. Daarnaast vindt er tijdens deze vier weken van projectonderwijs per project ook flankerend onderwijs plaats. Morsink licht dit toe: ‘De PO-docent is niet altijd inhoudsdeskundige, daarvoor doceren de vakdocenten. De vakdocenten hebben meer kennis over de inhoudelijke onderwerpen binnen het perspectief waar de studenten mee bezig zijn en over de kennis die zij nodig hebben om hun onderzoek te kunnen uitvoeren. Hoe je bijvoorbeeld een goede search in PubMed uitvoert, wordt studenten door een deskundige aangeleerd in flankerend onderwijs.’ 

De opleiding Geneeskunde werkt ook aan het doorontwikkelen van projectonderwijs in de master van Erasmusarts2030. Het projectonderwijs in de bachelor biedt studenten de mogelijkheid om bepaalde vaardigheden te ontwikkelen en ervaringen op te doen ter voorbereiding hierop. Nog meer over het projectonderwijs? Klik hier