Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Algemene informatie

Overzicht curriculum

Drie hoofdlijnen, drie onderwijsmethodes

Hoofdlijnen curriculum

Het curriculum krijgt een volledig nieuwe jas. Het behoudt uiteraard een sterke basis in solide biomedische kennis en klinische vaardigheden. Het leidt basisartsen op die voorbereid zijn om verantwoordelijkheid te nemen in een veelzijdige beroepspraktijk. Dat gebeurt op basis van drie hoofdlijnen, drie nieuwe onderwijsmethodes:

1. Case Based Learning, waarin studenten zich medische kennis en klinische vaardigheden eigen maken aan de hand van casuïstiek. Aansluitend op de principes van case-based learning leren studenten deze concepten begrijpen door het oefenen met veel korte, realistische casus uit de volledige wijdte van de artsenpraktijk.
2. Projectonderwijs, gericht op competentie-ontwikkeling (CanMeds: samenwerken, wetenschappelijk denken, communiceren, leiderschap, maatschappelijk handelen), waarbij studenten vanuit een breed perspectief een complex vraagstuk leren aanschouwen en oplossingsrichtingen bedenken binnen een thema naar keuze. Studenten kiezen zelf een accent* op één van de volgende gebieden:

a. Medische wetenschap
b. Gezondheid en technologie
c. Duurzame volksgezondheid
d. Zorgbeleid en organisatie

*Dit accent staat voor het ontwikkelen van een eigen interesse door de studenten. Het is geen formele keuze die voorsorteert op een vervolgstudie of specialisatie. De accenten sluiten aan bij de Convergentie van Erasmus MC, EUR en TUD.

3. Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) loopt als lijn door het curriculum, waarin studenten zichzelf leren kennen in de context van het beroep waar zij naartoe groeien gedurende de opleiding, d.m.v. reflectie op kantelmomenten. Binnen deze lijn ontwikkelen studenten de competenties professionaliteit en leiderschap (CanMeds).

 
Studenten