De totale opleiding (maximaal 13 maanden bij een fulltime dienstverband) is ontwikkeld op basis van de eindtermen beschreven door het CZO voor de CCV en de deskundigheidsgebied en eindtermen van de beroepsvereniging interventie cardiologie NVHVV. Indien je beschikt en kan aantonen dat je eindtermen reeds behaald heb in een andere context van de Acute zorg behoort een EVC-procedure tot de mogelijkheden. Hiermee kan de duur van de opleiding in theorie en praktijk korter worden. De Interventie-opleiding start 9 x per jaar in januari, februari, maart, april, mei, juni september, oktober en november, met maximaal 42 studenten per startmoment.
Het onderwijs is competentiegericht opgezet en heeft als uitgangspunt dat je naast de colleges leert door met medestudenten samen te werken, met vakdocenten te discussiëren en door het opbouwen van een eigen portfolio met bewijsmateriaal van je ontwikkeling. Een proactieve, open en enthousiaste leerhouding is hierbij van groot belang.
Ons uitgangspunt is dat leren vooral plaats vindt in de praktijk en dat de vertaalslag van de theoretische kennis en de inzichten naar het eigen handelen essentieel zijn voor competentieontwikkeling. De opleiding heeft een theoretische component, vakinhoudelijke kennis en een praktijkcomponent. De praktijkcomponent is gebaseerd op de 7 kerncompetenties van de Canmed´s en worden in een portfolio zichtbaar gemaakt.
Daarnaast leer je richtlijnen, protocollen en Evidence Based Practice of Best Practice toe te passen. Deze onderwerpen zijn als een rode draad door de theorie en praktijk verweven.
Je hebt zelf een grote verantwoordelijkheid voor je leerproces. Je (praktijk)opleider, gastdocenten en je collega's/medestudenten helpen je bij het verwerven van kennis en inzicht en bij het toepassen van deze kennis in de praktijk.
De opleiding begint met de BIAZ (Basis Intensieve Acute Zorg). Deze leereenheid bevat de kennis en inzichten over de vitale functies van de respiratie, circulatie en het centraal zenuwstelsel en hun samenhang. Ondersteunende onderwerpen zijn hierbij o.a. zuur base evenwicht, ritme en geleiding en klinisch redeneren, de ABCDE methodiek en de SBAR(R).
Enkele vakinhoudelijke onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Coronair Anatomie, Morfologie en klepafwijkingen;
- ABCDE methodiek;
- Invasieve Imaging Technieken (FFR/ CFR/IVUS);
- Invasieve Imaging technieken (IVUS);
- PCI behandelmethoden (rotablator, laser, stents);
- Steriel werken;
- Stralingshygiëne;
- Vaardigheid respiratie, beademen masker en ballon, assisteren intubatie.
Naast de vakinhoudelijke competentie zijn er generieke competenties zoals, communicatie, samenwerken, kennis en wetenschap, maatschappelijk handelen, organisatie en professionalisering. Deze competenties lopen als een rode draad door de opleiding.
De opleiding wordt geborgd door de theorietoetsen, praktijkopdrachten en een literatuur onderzoek-/ implementatieplan welke allen in het portfolio opgenomen worden. De praktijkopdrachten worden op de eigen afdeling of op de stageverlenende afdelingen uitgevoerd en beoordeeld.
In verband met de complexiteit van zorg zul je een stage doorlopen op een Intensive Care afdeling. Indien het ziekenhuis over een interventieafdeling beschikt is het wenselijk om ook hier een stage te lopen.
Bekijk hier
de prijs van deze scholing. Een korte versie Prijzenoverzicht unit Intensieve Acute Zorg vind je hier.
Wij bieden het onderwijs blended aan. Dit betekent dat je je als student moet voorbereiden middels e-learning en webinars. Voor een aantal leereenheden moet je een bewijs van deelname aan deze e-learning of webinar overhandigen aan de opleider om deel te mogen nemen aan het binnenschools onderwijs of de simulatietraining.