Over deze opleiding
Overzicht
In de afgelopen jaren heeft de Interventiecardiologie zich snel ontwikkeld. Er vinden steeds meer en complexere invasieve behandelingen plaats op de Interventiekamer. Denk hierbij bv. aan een PCI, een klepvervanging of een elektrofysiologisch onderzoek/ablatie. Steeds Ook vinden er steeds meer ingrepen vinden plaats met minimale invasieve chirurgie. Dit heeft als voordelen: kortere ziekenhuisopnames, minder belasting door bv. IC opname, grote open hart operaties of algehele narcose, behandelingen ook haalbaar voor oudere patiënten. Daarbij zal naar verwachting de kwaliteit van leven verbeteren.
Als Medewerker Interventiecardiologie heb je specifieke kennis en vaardigheden nodig voor de specialistische handelingen die uitgevoerd worden op de Interventiekamer. Je bent immers de samenwerkingspartner van de (interventie-) cardioloog of elektrofysioloog en voert met het team de behandeling uit. Dit gebeurd in de verschillende teamrollen op een Interventiekamer: steriel aan tafel, omloop of registratie.
De patiënt die voor onderzoek en of behandeling naar de cardiologische interventie afdeling komt, is afhankelijk van de wijze waarop jij de expliciete en impliciete zorg verleent. Je observeert, analyseert, implementeert en handelt naar bevinden in samenwerking met het team; dit alles op basis van klinisch redeneren en methodes als de SBAR.
Inhoud
Tijdens de opleiding werk je aan het bekwaam worden in de praktijkvaardigheden en skills die passen bij het beroep. Naast het ophalen van theorie is het werkplekleren het centrale gebeuren tijdens de opleiding. Na diplomering kan je indien gewenst door ontwikkelen en specialiseren in bv. de klepprocedures, congenitale procedures of elektrofysiologie. Dit hangt ook af van het ziekenhuis waar je werkt.
In de theorie heb je naast het ophalen van kennis en inzichten in verschillende onderwijssettingen ook veilig kunnen deelnemen aan simulatieonderwijs en daarbij kunnen werken aan je skills. Die simulatie vindt plaats in een realistisch nagebootste praktijkopstelling onder begeleiding van professioneel geschoolde simulatietrainers. Tijdens de simulatie wordt regelmatig teruggekeken op de leersituaties en feedback gegeven.
Werk je op een diagnostische HCK dan kan je niet het volledige diploma ophalen maar kun je wel de BAZ en enkele losse MIC EPA’s volgen en behalen.
In de specifieke gids vind je meer informatie over de opleiding.
Resultaat
Een combinatie met bv. een CCU opleiding is een logisch vervolg of combinatie.
De MIC opleiding is ontstaan vanuit het beroepsdeelprofiel van de beroepsvereniging NVHVV.
Waarom bij Erasmus MC?
Erasmus MC Academie acute zorg beschikt over een flexibel samenhangend aanbod van de diverse EPA’s welke in een carrouselmodel aangeboden wordt. Onze missie is om samen met de praktijkinstelling te kijken naar zoveel mogelijk maatwerk in de opleiding.