Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Poliklinische Apotheek

Voor alle medicijnen die u thuis gebruikt

Wij zijn gespecialiseerd in complexe geneesmiddelenzorg en werken nauw samen met de artsen en andere zorgprofessionals in het Erasmus MC. De Poliklinische Apotheek is er niet alleen voor patiënten, maar ook voor medewerkers en studenten van het Erasmus MC.

Over de Poliklinische Apotheek

Contact

Wij hebben vier locaties in het Erasmus MC waar uw medicijnen worden klaargemaakt. Op twee van deze locaties kunt u uw medicijnen aan de balie afhalen:

Apotheek Hoofdingang

Route: bij de hoofdingang gaat u naar boven met de (rol)trap. De apotheek is dan direct links (in de passage).

Apotheek Zimmermanweg

Deze apotheek is voor patiënten van het Erasmus MC Kanker Instituut (Oncologie, Radiotherapie, Hematologie) en Longgeneeskunde.
Route: de apotheek is links bij de ingang Zimmermanweg.

Heeft u moeite om de weg te vinden in het ziekenhuis? Onze gastvrouwen en gastheren wijzen u graag de weg.

Naast twee locaties met een balie, heeft de Poliklinische Apotheek nog twee locaties waar medicijnen worden klaargemaakt. Deze locaties kunt u niet bezoeken, maar ze zijn wel telefonisch en per e-mail bereikbaar:

Locatie Ontslag

Als u na opname het ziekenhuis weer mag verlaten, houdt een apothekersassistent van de locatie Ontslag een gesprek met u over uw medicijnen (medicatieverificatie). Ook krijgt u van ons de medicijnen die u na de ziekenhuisopname moet gebruiken.
Meer over de locatie Ontslag leest u in de folder Medicijnen bij ontslag uit het ziekenhuis.

Locatie Thuistoediening

Deze locatie levert antibiotica-infusen, groeihormonen, immunoglobulines en overige infuustherapie voor patiënten in de thuissituatie.

Openingstijden

Maandag: 8.00 tot 18.00 uur
Dinsdag: 8.00 tot 18.00 uur
Woensdag: 8.00 tot 18.00 uur
Donderdag: 8.00 tot 18.00 uur
Vrijdag: 8.00 tot 18.00 uur

Zaterdag: 10.00 tot 16.00 uur
Zondag: 10.00 tot 16.00 uur
Feestdagen: 10.00 tot 16.00 uur

In het weekend en op feestdagen kunt u uw medicijnen afhalen aan de balie van onze apotheek in de passage (locatie Hoofdingang). Onze apotheek aan de Zimmermanweg is in het weekend en op feestdagen gesloten.  

Spoed 

Bij spoedvragen buiten onze openingstijden kunt u contact opnemen met: 

Voor medicijnen die u uitsluitend via het Erasmus MC kunt krijgen (overgehevelde geneesmiddelen) kunt u bellen met (010) 704 07 04.

Herhaalrecept aanvragen

U kunt uw herhaalrecept aanvragen bij uw behandelend arts via een aanvraagformulier:

Herhaalrecept aanvragen (formulier)

Heeft u vragen over het moment waarop uw medicijnen klaarliggen?

  • Bel voor locatie Hoofdingang (010) 703 04 24 (keuze 6)
  • Bel voor locatie Zimmermanweg:  (010) 703 04 24 (keuze 3)

Neem als u het op komt halen de bevestigingsmail mee. 
Moeten uw medicijnen besteld worden? Dan ontvangt u een e-mail of sms zodra wij de medicijnen binnen hebben.

Wat we doen

U kunt bij de Poliklinische Apotheek terecht voor:

Medicijnen op recept

Wij hebben veel (specialistische) medicijnen op voorraad. Als een bepaald medicijn toch niet op voorraad is, kunnen wij het voor u bestellen.

Informatie en advies

U kunt altijd bij ons terecht met vragen over uw medicijnen. Als u een persoonlijk gesprek met één van de apothekers wilt, kunt u een afspraak maken. Er is een aparte spreekruimte zodat wij u in alle rust advies kunnen geven. 

Medicijnen die alléén via het ziekenhuis wordt verstrekt

De overheid heeft bepaald dat een aantal medicijnen alleen via het ziekenhuis mag worden verstrekt. Heeft u geen afspraak op de polikliniek, maar wel medicijnen nodig? Neem dan minimaal drie werkdagen voordat u uw medicijnen nodig heeft contact met ons op om een bezorgafspraak in te plannen.

Zelfzorgmiddelen

Wij verkopen zelfzorgmiddelen zoals hoestdranken, crèmes en pijnstillers. Hiervoor is geen recept nodig.

Wat moet u meenemen?

  • Een geldig identiteitsbewijs met BSN (Burgerservicenummer).
  • Een pinpas: sommige medicijnen worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar. U rekent ze direct af bij de apotheek. Betalen kan – vanwege veiligheid – alleen via pin. 
  • Een actueel medicijnoverzicht. Heeft u nog geen medicijnoverzicht? U kunt het gratis ophalen bij uw eigen apotheek. Bij ‘veiligheid en controle’ leest u meer over het belang van een medicijnoverzicht.

Service

Afhaalkluis 

Uw medicijnen ophalen wanneer het u het beste uitkomt? Dat kan met de afhaalkluis. Hier kunt u veilig en snel uw medicijnen ophalen zonder dat u in de rij hoeft te staan. Als uw medicijnen klaarliggen, krijgt u een sms of e-mail met een afhaalcode. Hiermee kunt u de afhaalkluis openen. U hoeft dus niet te wachten en u kunt zelf kiezen wanneer u uw medicijnen ophaalt. Dit kan ook na sluitingstijd van de apotheek. Wilt u gebruik maken van de afhaalkluis? Vraag dan naar een inschrijfformulier bij de balie van de apotheek (locatie Hoofdingang).
Folder afhaalkluis.

Herhaalrecept aanvragen

Patiënten van het Erasmus MC kunnen hun herhaalrecept hier aanvragen. Bij vragen kunt u bellen met uw eigen polikliniek.  

Geen patiënt in het Erasmus MC? Vraag dan uw herhaalrecept aan bij uw eigen (huis)arts.

Herhaalservice 

De afdeling Thuistoediening biedt een herhaalservice voor patiënten van het Erasmus MC die regelmatig herhaalrecepten nodig hebben voor specifieke medicijnen. Ons systeem houdt bij wanneer patiënten een nieuwe voorraad medicijnen nodig hebben. Wij nemen dan telefonisch contact op om dit te verifiëren en een eventuele bezorgafspraak voor een nieuwe voorraad in te plannen.

Medicijnen na ontslag uit het ziekenhuis

Als u na opname het ziekenhuis weer mag verlaten, houdt een apothekersassistent van de locatie Ontslag een gesprek met u over uw medicijnen (medicatieverificatie). Vervolgens informeren wij uw eigen apotheek en huisarts over de nieuwe en gestopte medicijnen. 
Ook krijgt u van ons de medicijnen die u na de ziekenhuisopname moet gebruiken. Meer hierover leest u in de folder Medicijnen bij ontslag uit het ziekenhuis.

Veiligheid en controle

Actueel medicijnoverzicht

Voor uw veiligheid is het belangrijk dat de apotheek controleert welke medicijnen u gebruikt en of u bijvoorbeeld allergisch bent voor bepaalde medicijnen. Bepaalde combinaties van medicijnen kunnen schadelijk zijn voor uw gezondheid. Wij nemen bij ieder bezoek aan de apotheek uw gebruikersprofiel met u door. Aan de hand van uw medicijnoverzicht kunnen wij uw profiel gemakkelijk actueel houden.

Landelijk Schakelpunt (LSP)

Het kan gebeuren dat u buiten onze openingstijden (bijvoorbeeld bij spoed) terecht komt bij een andere apotheek. Het is belangrijk dat zij dan (een deel van) uw medische gegevens kunnen inzien. Daarom vragen wij uw toestemming om uw Burgerservicenummer (BSN) aan te melden bij de verwijsindex van het Landelijk Schakelpunt. Zo kunnen andere zorgaanbieders de gegevens bekijken die zij nodig hebben om u de beste zorg te bieden. Meer informatie over het Landelijk Schakelpunt.

HKZ-keurmerk

De Poliklinische Apotheek beschikt over het HKZ-keurmerk (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector). Dit keurmerk wordt aan apotheken verstrekt die voldoen aan de gestelde richtlijnen en voortdurend werken aan verbetering van de zorg- en dienstverlening.

Uw mening

Wij hopen natuurlijk dat u tevreden over ons bent. Wij horen graag uw ervaring met onze apotheek – zowel positief als negatief! Als u toch een klacht heeft, dan gaan wij hierover graag met u in gesprek. Mocht een gesprek met ons geen oplossing bieden, dan kunt u een klacht indienen. Meer daarover leest u hier.

Veel gestelde vragen aan de apotheker

Zijn mijn medicijnen van invloed op de coronavaccinatie?

Voor de meeste medicijnen geldt dat u wel gevaccineerd kunt worden. In sommige gevallen is extra aandacht nodig. Meer informatie over de werking van de coronavaccinatie bij medicijngebruik leest u op de website van het RIVM.

Heeft u na het lezen van deze informatie toch nog een vraag? Neemt u dan gerust contact op met apotheker. 

Coronavaccinatie en medicijngebruik (website RIVM)

Mag ik zelf kiezen welk merk medicijnen ik wil hebben?

Van een medicijn zijn vaak meerdere merken beschikbaar (met dezelfde werkzame stoffen). Welk merk u van ons meekrijgt, hangt af van de afspraken die uw zorgverzekeraar met de poliklinische apotheken heeft gemaakt. Deze afspraken kunt u terugvinden in uw verzekeringspolis. 

Soms kiest de zorgverzekeraar dus welk merk u krijgt. De zorgverzekeraar wijst dan één merk aan als preferent middel. Het preferente middel wordt vergoed en andere merken niet. Dit beleid heet preferentiebeleid. Wij moeten ons aan dit beleid houden omdat verschillende zorgverzekeraars anders geen afspraken meer met ons willen maken. 

Wilt u toch een ander merk dan het preferente middel? Dan moet u uw medicijnen zelf betalen.

Medische Noodzaak

Het kan zijn dat uw arts het beter vindt dat u een bepaald merk krijgt. Dan zet de arts ‘MN’ (medische noodzaak) op het recept. Een zorgverzekeraar eist dat eerst het preferente middel is gebruikt voordat er sprake kan zijn van medische noodzaak. Maar ook als er ‘MN’ op uw recept staat, bepaalt de apotheker, in overleg met de arts, of dit echt het enige veilige merk is voor u. Anders moet u de medicijnen zelf betalen.

Prijzen en vergoeding van medicijnen (website Apotheek.nl)

Leveringsproblemen bij medicijnen

Waar kan ik betrouwbare informatie vinden over mijn medicijnen?

In uw patiëntenportaal ‘Mijn Erasmus MC’ kunt u betrouwbare en begrijpelijke informatie vinden over uw medicijnen. Klik op ‘Direct inloggen op Mijn Erasmus MC (via DigiD)’ en ga in uw patiëntenportaal naar uw medicatieoverzicht. Klik in de tabel met medicijnen op ‘Informatie over dit medicijn’. U kunt nu informatie over uw medicijn in begrijpelijke taal lezen.

Bij veel medicijnen staat ook een animatievideo van KIJKsluiter. Dit is een video met de belangrijkste informatie uit de bijsluiter van een medicijn. U krijgt antwoord op vragen zoals:

  • Gebruik ik mijn medicijn wel goed?
  • Mag ik autorijden met dit medicijn?
  • Wat zijn de bijwerkingen?
  • Hoe zorg ik dat ik mijn medicijn niet vergeet?

De animatievideo’s zijn beschikbaar in Nederlands, Engels, Turks en Arabisch.

KIJKsluiter app

Betrouwbare website met informatie over medicijnen

Betrouwbare informatie over medicijnen (website Apotheek.nl)

College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (website CBG)

Wat moet ik regelen als ik mijn medicijnen meeneem op reis?

Gebruikt u een medicijn dat onder de Opiumwet valt? Dan heeft u bij de douane een speciale verklaring nodig om de medicijnen mee te mogen nemen de grens over. Onder de Opiumwet vallen bijvoorbeeld sterke pijnstillers, slaapmiddelen en medicijnen tegen ADHD. Op de volgende websites kunt u meer lezen. U kunt natuurlijk ook uw vragen stellen aan uw apotheker.

Medicijnen mee op reis (website Rijksoverheid)
Goed voorbereid op reis (website Apotheek.nl)

Medicijnpaspoort

Als u op reis gaat is het handig om een medicijnpaspoort te hebben. U kunt het medicijnpaspoort aanvragen bij uw apotheek. In het medicijnpaspoort staan alle gegevens over uw medicijnen en over andere zaken zoals allergieën. Handig als u naar de dokter of apotheek moet op uw reisbestemming.

Let op, het medicijnpaspoort is geen geldig reisdocument voor de douane.

Kan ik advies krijgen over medicijngebruik tijdens de ramadan?

Tijdens de ramadan kan het lastig zijn om uw medicijnen op de juiste momenten in te nemen. Bijvoorbeeld wanneer u gewend bent de medicijnen bij elke maaltijd in te nemen. Ook kan uw lichaam anders reageren op medicijnen. Dat komt doordat u anders eet en slaapt.

Uw apotheker kan uw medicijnen aanpassen aan het vasten. Overleg enkele weken vóór de ramadan met uw apotheker wat de beste oplossing voor u is.

Ramadan en medicijngebruik - Apotheek.nl

Wat kan ik zelf doen om wachttijden bij de balie te verkorten?

We proberen iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. Toch moet u soms langer wachten voordat u aan de beurt bent. Dat is vervelend, zeker als u al een dag in het ziekenhuis achter de rug hebt. Wij werken hard aan het verminderen van de wachttijden. Helpt u ons mee? 

  • Geef (indien mogelijk) van tevoren aan wanneer u uw medicijnen komt ophalen.
  • Maak gebruik van de afhaalkluis. Hier kunt u veilig en snel uw medicijnen ophalen zonder dat u in de rij hoeft te staan. Bekijk de folder.
  • Voor sommige patiëntengroepen hebben we een herhaalservice. Hierbij worden medicijnen al klaargezet voor uw bezoek aan het ziekenhuis. Informeer bij de medewerker aan de balie of u in aanmerking komt voor de herhaalservice.

Misschien merkt u dat sommige patiënten later binnenkomen, maar eerder geholpen worden. Dat komt dan bijvoorbeeld doordat zij medicijnen komen ophalen die al klaarstaan. 

Accepteren jullie recepten van digitale dokters?

Steeds vaker staan er mensen aan onze balie die een recept hebben van een digitale (online) dokter. Vanuit de Poliklinische Apotheek zijn wij hier niet op tegen, maar wij kijken wel of de zorg die deze digitale dokters bieden adequaat is. Bij ieder recept dat wij in de apotheek binnen krijgen, beoordelen wij of het verantwoord is om een medicijn af te leveren op basis van het voorgeschreven recept. Dit doen wij ook bij recepten van digitale dokters. Uit onze evaluatie is naar voren gekomen dat wij niet tot levering van een medicijn overgaan bij een recept van de volgende websites: 

  • Mobidoktor.eu

Als u een recept heeft van deze website, kunt u deze niet bij ons inleveren. Wij verzoeken u om dan een recept te vragen bij uw eigen huisarts.

Vacature

Kom jij ook werken bij de meest veelzijdige apotheek van Rotterdam? Wij zoeken toppers zoals jij!

Bekijk de vacatures